maandag 7 april 2008

Paus: plegers abortus en echtbreuk met barmhartigheid bijstaan

ROME - De katholieke kerk moet wie abortus of echtscheiding pleegt op de eerste plaats met moederlijke zorg, liefde en fijngevoeligheid bijstaan. Op die manier maakt de kerk hen de barmhartige nabijheid van God in Jezus Christus bekend. Zo hield paus Benedictus XVI de deelnemers voor van een congres dat zich met deze onderwerpen bezig hield en dat in het Vaticaan werd gehouden..

Benedictus wees erop dat abortus en echtscheiding in de ogen van de kerk ernstige zonden zijn. Maar wie die heeft begaan moet worden omringd door de liefde van Christus. ‘Hij is immers zoals de kerkvaders ons leren, de echte Goede Samaritaan, die onze naaste is geworden. Die olie en wijn op onze wonden giet en die ons leidt naar de herberg, de kerk, waar Hij ons laat verzorgen. Hij vertrouwt ons daarbij toe aan zijn vertegenwoordigers en betaalt persoonlijk vooruit voor onze genezing.’

Belediging van God
Het ethische oordeel van de kerk over echtscheiding en zwangerschapsafbreking is duidelijk en algemeen bekend, zegt de paus. ‘Het zijn ernstige daden die in verschillende mate, en rekening houdend met de subjectieve verantwoordelijkheid, de waardigheid van de menselijke persoon schenden’. Echtscheiding en abortus zijn volgens de paus een daad van onrechtvaardigheid in de menselijke en sociale contacten. Ook zijn die daden een belediging van God zelf, die de garant is van de huwelijkseed en de Heer van het leven.

Innerlijke wonden
‘En toch heeft de kerk, naar het voorbeeld van de Goddelijke meester, altijd de concrete personen voor ogen, vooral de meest zwakken en onschuldigen, die slachtoffer zijn van onrechtvaardigheden en zonden’, zei de paus. ‘En ook die andere mannen en vrouwen die door dergelijke daden te begaan, zich bevlekt hebben met schuld, er de innerlijke wonden van dragen en zoeken naar de vrede en de mogelijkheid een nieuw begin te maken.’

Ontembaar vertrouwen
De kerk heeft vanuit haar geloof in de Goddelijke barmhartigheid een ‘ontembaar vertrouwen’ in de mens en in zijn vermogen om opnieuw te beginnen, zei Benedictus. ‘De Kerk weet dat de menselijke vrijheid met behulp van de genade in staat is tot de totale en trouwe zelfgave die het mogelijk maakt dat het huwelijk tussen man en vrouw een onverbreekbaar verbond wordt.’ De paus toonde zich verder overtuigd dat ‘de menselijke vrijheid, ook in de moeilijkste omstandigheden, in staat is tot buitengewone tekens van opoffering en solidariteit om het leven van een nieuw menselijk wezen te verwelkomen’.