zaterdag 7 maart 2009

DI DOS DJADUMINGU DI KUARESMA SIKLO B

Promé Lektura : Génesis 1-2. 9a 10-13. 15-18
Salmo : 116, 10. 15-19
Di dos Lektura : Romanonan 8, 31b-34
Evangelio : Marko 9, 2-10


Siman pasá e Evangelio a introdusí nos riba un kaminda di kombershon guiá pa e Spiritu; di esaki kuaresma lo trata. Ta p'esei , riba e djadumingu aki Señor ta mustra nos fundamentu di nos identidat: den Kristu, nos tur ta Yunan di Dios. Únikamente saliendo for di tal base nos lo por komprondé kiko ta loke nos mester transformá. Laga nos skucha kon e Evangelio ta iluminá nos riba e djadumingu aki.
Pa por komprondé e Transfigurashon, nos mester tuma na kuenta e anunsio ku Hesus a kaba di hasi relashoná ku su próksimo pashon, morto i resurekshon na Herúsalèm. E disipelnan no a komprondé kiko Hesus tabata ke bisa ku e palabranan ei, pues den realidat Hesus lo a bisa Pedro: “Bai for di mi Satanas” ora ku esaki kier a persuadi’E pa no bai Herusalèm pa e muri. Por lo tantu, den un promé mensahe, e transfigurashon lo ta un konfirmashon na e apòstelnan di e bida divino i e Gloria di kua Hesus ta duna testimonio ku su bida. Esaki ta a bida dibino i lus grandi ku tabata brota for di Hesus su interior , loke lo mester a manifestá su mes despues di su morto, den su resurekshon.
Dilanti di tal eksperensia , Pedro a kontesta: “Laga nos traha tres tènt”. Maske lo a parse infantil, ta komprendibel e aktitut di Pedro, pasobra ora hende ta biba presensia di e bida di grasia asina profundo, e no ke hasi otro kos sino di keda einan. Por ta ku e mesun kos a sosodé ku hopi di nos, ora nos ta haña un ambiente agradabel, di pas, di armonia , kaminda fe ta vense miedu i karidat ta vense egoismo, hende lo tabata ke keda einan pa semper. Ta p'esei nos ta komprondé e aktitut aki di Pedro. Pero e eksperensia no a kaba einan, Dios tabatin ku hasi un anunsio: “Esaki ta mi Yu stimá, skuch’é”. Esaki ta e di dos mensahe di e Transfigurashon: konfirmá Hesus komo Yu di Dios. Presensia di Moises (símbolo di Lei) i Elias (símbolo di profetanan), no ta sino konfirmashon di e plenitut ku Hesus a bin pa trese tantu den sentido di Lei, komo anunsio di profetanan.

Laga nos puntra nos mes esaki: di unda e lus briante aki ku a rondoná Hesus ta brota? Di su interior, di su bida di grasia, pasobra e ta Yu di Dios. Por lo tantu, riba e kaminda aki di kombershon riba kua nos ta bai kanando, nos tin ku buska prinsipalmente si nos ta kere ku nos ta yunan di Dios, si nos ta biba komo berdadero yunan di Dios, si nos ta trata otronan komo digno yunan di Dios.
Kuantu bia nos ’n ta biba buskando “pa gana shelu”, ora ku en realidat e bida dibino ku tantu nos ke alkansá ya nos tini’e den nos interior? For di ora ku nos a ser batisá, nos tur ta yu di Dios, den kende E ta komplasé! Realmente nos ta biba komo yunan di Dios ku nos ta ? Nos ta laga nos ser “transfigurá” pa e bida dibino ku nos ta hiba paden di nos?
Transfigurá nos ta nifiká esaki : laga karidat vense nos renkor, ku nos fe i speransa vense nos miedu, ku nos generosidat vense nos insensibilidai i sieges pa rekonosé nesesidat di nos próhimo. Talbes kada un konosé mihó, kiko ta nifiká p’e transfigurá, kier men biba e bida di yunan di Dios ku for di boutismo nos a risibí gratuitamente i laga un banda aktitut- i práktikanan ku ta alehá nos di nos berdadero identidat.


E siman aki, trata na “deskubrí” e tesoro ku bo tin paden di bo i ku bo aktitut a skonde asina bon; kòrda ku bida dibino ya ta presente den bo interior; ta djis mester para ketu un ratu pa permití pa ora e brota e transfigurá nos. Sigui traha den birtut ku abo a skohe pa e kuaresma aki, pero aworakí, hasi esfuerso pa risibí un òf vários virtut ku ta mas difísil pa bo akseptá. Kòrda: ta siman di Transfigurashon; por lo tantu, nos tin ku hasi esfuerso pa deskubrí e Yu di Dios ku nos tur tin paden di nos.

Duitse bisschoppen bekritiseren Romeinse Curie

Hilversum (Van onze redactie) 6 maart 2009 - Het overleg binnen de Romeinse Curie en haar communicatie met de bisschoppenconferenties moet snel verbeterd worden. Dat schrijven de bisschoppen van Duitsland na afloop van hun voorjaarsvergadering in Hamburg.

Williamson
De Duitse bisschoppen reageerden gisteren in een communiqué op de opheffing van de excommunicatie van de vier bisschoppen van de schismatieke Priesterbroederschap Sint Pius X (SSPX). Dat besluit van de paus zorgde ook in Duitsland binnen en buiten de Kerk voor veel onrust. Die werd mede aangewakkerd door de Holocaust-ontkenningen van één van de vier traditionalistische bisschoppen, de Brit Richard Williamson.

Godsdienstvrijheid
De Duitse conferentie betreurt het dat de pauselijke geste richting de ultraconservatieve SSPX onzekerheid heeft gewekt over de koers die de Kerk volgt. Critici zien in de pauselijke ijver voor een volledige verzoening met de traditionalisten hun vrees voor een conservatieve koerswending bewaarheid. De SSPX verwerpt de uitkomsten van het Tweede Vaticaans Concilie, die onder meer de godsdienstvrijheid tot patrimonium van de Kerk verhief.

Koers van de Kerk
De Duitse bisschoppenconferentie spreekt zich niet uit over de koers van de universele Kerk, maar benadrukt wel dat zij zelf het Tweede Vaticaans Concilie ‘uiteraard’ als richtsnoer hanteert voor de vernieuwing van de Kerk in Duitsland en voor het formuleren van geloofsantwoorden op de religieuze vragen van deze tijd. Ze spreekt zelfs de hoop uit dat de affaire-Williamson een nieuwe interesse heeft gewekt voor de uitkomsten van Vaticanum II. “Die kans willen we benutten.”

Priesterwijdingen
Het Vaticaan moet optreden tegen de aangekondigde nieuwe priesterwijdingen binnen de SSPX, vinden de Duitse bisschoppen. “Wij zullen de Apostolische Stoel om een spoedige verklaring verzoeken over de vraag welke juridische gevolgen een bisschop over zich afroept die de priesterwijdingen waagt.” Het Duitse episcopaat benadrukt dat de Priesterbroederschap zich van de Kerk heeft afgescheiden. Ook schrijven de bisschoppen dat geestelijken van de SSPX geen Mis mogen opdragen en ook de andere sacramenten niet mogen toedienen.

Hereniging
Na de geste van de paus is het aan de SSPX om beslissende stappen te zetten in de richting van een hereniging, vinden de Duitse bisschoppen. Enkele bisschoppen van de Priesterbroederschap hebben al aangegeven dat elementen van het Tweede Vaticaans Concilie een blijvend obstakel zijn op weg naar verzoening. “Het is de taak van de Apostolische Stoel om op te helderen of de Priesterbroederschap bereid is de geloofsovertuiging van de hele Kerk en in het bijzonder de leer van de pausen en concilies eenduidig te beamen en aan te nemen.”

Bisschoppelijke collegialiteit
De documenten van Vaticanum II behoren wat de Duitse bisschoppen betreft onopgeefbaar tot de katholieke traditie. Zij noemen met name de teksten over de godsdienstvrijheid, de betrekkingen met de niet-christelijke religies, de oecumene, de Kerk in de hedendaagse wereld en de verklaringen over de collegialiteit onder de bisschoppen en hun verhouding tot de pauselijke autoriteit.

Bron: www.katholieknederland.nl

'Kerkelijk standpunt abortus 9-jarige extreem en inadequaat’

Hilversum (Reuters/Van onze redactie) 6 maart 2009 - De Braziliaanse minister van Volksgezondheid, Jose Gomes Temporao, heeft het verzet van de Braziliaanse Rooms Katholieke Kerk tegen de zwangerschapsafbreking van een negenjarig meisje gisteren ‘extreem’ en ‘inadequaat’ genoemd.

Tweeling
De doktoren voerden de abortus eergisteren uit omdat zij van mening waren dat het meisje gevaar liep te sterven als zij de zwangerschap van een tweeling zou voldragen. Volgens de media was het meisje bijna vier maanden zwanger.

Excommunicatie
De aartsbisschop van het bisdom Olinda en Recife, Jose Cardoso Sobrinho, bekritiseerde het besluit als een beslissing tegen ‘de wet van God’ en bevestigde de excommunicatie van de moeder van het meisje, de dokteren en andere mensen die bij de abortus betrokken waren.

Radicaal
“Ik vind het standpunt van de kerk extreem, radicaal en inadequaat,” zei minister Jose Gomes Temporao op een radioprogramma. “Ik ben geschokt door het radicale standpunt van deze godsdienst, die ten onrechte beweert levens te beschermen maar daarvoor een ander leven, dat even belangrijk is, in gevaar brengt.”

‘Binnen grenzen wet’
Temporao verdedigde de beslissing van de doktoren. Volgens hem handelden zij ‘strikt binnen de grenzen van de wet’. Temporao heeft de Kerk in het verleden vaker bekritiseerd om haar standpunt over abortus en haar verzet tegen gratis condoomverstrekking door de staat.

Uitzonderingen
Abortus is illegaal in Brazilië, maar er bestaan uitzonderingen voor de gevallen van verkrachting, incest en levensgevaar voor de moeder.

Bron: http://www.katholieknederland.nl/

Blair waarschuwt tegen marginalisering christendom

Hilversum (Van onze redactie) 5 maart 2009 - De Britse oud-premier Tony Blair roept de christenen van zijn land op zich sterker te profileren en het publieke debat niet te schuwen. Hij waarschuwt voor verdere marginalisering van het christendom in Groot-Brittannië.

Excentriek
"In de Britse samenleving bestaat algemeen gesproken het gevaar dat mensen geloof als een persoonlijke excentriciteit beschouwen”, aldus de rooms-katholiek geworden Blair in een interview in de Church of England Newspaper.

Katholiek geworden
In zijn tijd als eerste minister liet de anglicaan Blair zich zelden uit over zijn persoonlijke geloofsvisie. Zijn perschef antwoordde in 2003 op een vraag van een journalist naar het geloof van de premier: 'I am sorry: we don't do God'. Pas na zijn terugtreden in 2007 was Blair er opener over. In december van dat jaar trad hij toe tot de Katholieke Kerk. Ook richtte hij de Tony Blair Faith Foundation op ter bevordering van respect en begrip voor de wereldreligies. Blair is thans gezant voor het Midden-Oosten namens de EU, de VS, Rusland en de VN.

Gevoelig
"Soms denk ik dat we als christenen gevoeliger zijn dan we zouden moeten zijn. Ik zeg dat wel als iemand die tijdens zijn ambtsuitoefening het enigszins binnen de perken hield, hoewel ik over mijn christen-zijn altijd open was. De positie van de eerste minister plaatst je nu eenmaal in een unieke categorie”, aldus Blair.

Verpleegster
Blair hekelt enkele recente besluiten jegens christelijke werknemers. Caroline Petrie, een christelijke verpleegster uit het Engelse North Somerset, werd geschorst omdat ze in december vorig jaar had aangeboden voor een patiënte te bidden. Een ander geval betrof Jennie Cain, een receptioniste van een basisschool. Die vroeg haar geloofsgenoten voor haar te bidden, nadat haar dochter op het schoolplein was uitgescholden om haar geloof.

Belachelijke beslissingen
Blair: “Ik hoop dat verhalen van mensen die hun christelijk geloof niet mogen uiten uitzonderingen blijven of het resultaat zijn van belachelijke beslissingen. Ik ben van mijn mening dat mensen trots op hun christelijk geloof moeten zijn en er uiting aan geven zoals zíj dat willen.”

Bron: www.katholieknederland.nl

Aanklagen Vaticaan mogelijk in VS

Hilversum (AFP/ Van onze redactie) 5 maart 2009 - Een vonnis van een Amerikaans gerechtshof in Portland (Oregon) heeft gisteren de weg vrijgemaakt voor slachtoffers van seksueel misbruik om het Vaticaan aan te klagen.

Dekmantel“De deur staat nu open om het Vaticaan aan te klagen voor zijn rol in het verschaffen van een dekmantel aan priesters en voor het misbruik van de priesters zelf”, aldus Jeff Anderson, advocaat van de eisende partij.

Zeven maal misbruikt
De zaak begon zeven jaar geleden met de aanklacht van de anonieme John Doe [“Jan met de pet” – red.], die beweerde in zijn jeugd zeven maal misbruikt te zijn door de katholieke priester Andrew Ronan.

Onschendbaarheid
Toen de zaak vorig jaar voor het hof kwam, maakte de Heilige Stoel aanspraak op immuniteit op basis van een Amerikaanse wet die aan buitenlandse staten onschendbaarheid verschaft voor Amerikaanse gerechtshoven.

‘Vaticaan is baas van priester’De rechters vonnisten echter dat de aanklacht van John Doe voldeed aan de criteria die nodig zijn om een uitzondering te maken op de immuniteitswet. Volgens Anderson “heeft het Vaticaan zoveel controle over deze priester, in termen van schorsing en overplaatsing, dat het als ‘baas van de priester’ wettelijk verantwoordelijk kan worden gehouden”.

Doorbraak
Volgens de advocaat is het vonnis “een enorme doorbraak, omdat dit probleem voortvloeit uit de top”. Anderson zei te verwachten dat het Vaticaan zal vragen om een herziening van het vonnis of naar het Amerikaanse Hooggerechtshof zal stappen.

Bron: www.katholieknederland.nl