dinsdag 11 december 2007

Colombiaanse kerk geeft vredesgesprekken nieuwe impuls

BOGOTA - De Colombiaanse president Alvaro Uribe heeft ingestemd met het voorstel van de Colombiaanse katholieke kerk om een vredezone tot stand te brengen voor gesprekken en uitwisseling van gevangen met de linkse rebellen van het FARC.
Met dit vredezone van 150 vierkante kilometer, in nauwelijks bevolkt gebied, komt president Uribe tegemoet aan een van de belangrijkste eisen van de rebellen. ‘De zone komt exclusief onder toezicht van de kerk’, aldus de president. En hij voegde er aan toe: ‘Dit aanbod blijft een maand geldig.’ De Colombiaanse president gaat in principe akkoord met vredesgesprekken met ongewapende rebellen onder internationaal toezicht.
Bisschop Luis Carlos Restrepo is inmiddels aangezocht om te bemiddelen over de plaats van de onderhandelingen. De Colombiaanse regering vraagt tegelijkertijd dat het Rode Kruis toestemming krijgt om na te gaan in welke omstandigheden gijzelaars gevangen worden gehouden. De rebellen van het FARC vechten al sinds 1964 tegen de Colombiaanse regering, maar de voorbije jaren werd wel telkens een kerstbestand gerespecteerd.

aangeleverd door Toon van Dongen

maandag 10 december 2007

No huzga i lo bo no ser huzgá

"No huzga i lo bo no ser huzgá". E afirmashon aki ku nos ta lesa den Evangelio ta di suma importansia pa nos bida di relashon ku esnan ku ta rondó di nos. Nos mester respetá ku amor tur bida ku ta krusa dor di nos kaminda; nan tambe tin derecho di ta "nan" i no tin pakiko pa aspirá pa ta "nos"; asina manera nos mester mantené nos "nos", sin ansha pa yega na ta "nan". E muhé ansiano ku tur dia ta drenta den un tèmpel, molestiando tur hende ku su tosá inoportuno di pechu kansá, por ta tur un maravia di grasia den su interior. E pober muhé ei ku ta atendé bo tras di tonbank, bou di su manera brutu i tras di su mannan tur di sker por ta skonde un noblesa deskonosí pa hopi otro ku ta presentá e parti eksterior mas atraktivo. Si bo no konosé interior di hende, anto bo no por huzg’é; ningun hende tin derecho pa penetrá intimidat personal di ningun hende; e intimidat aki ta un tèmpel, reservá únikamente pa Dios.

Eerste episcopaals schisma een feit

FRESNO - Een bisdom in Californië heeft gisteren besloten zich af te splitsen van de Episcopale Kerk in de Verenigde Staten. De beslissing komt na jaren van onenigheid over de rol van vrouwen en homo's binnen de kerk. Het is de eerste van de in totaal 110 episcopaalse bisdommen die zich daadwerkelijk afsplitst.

Het bisdom van San Joaquin, gevestigd in Fresno, telt 8800 leden en 47 kerken in veertien counties (provincies). Op een conventie stemden 173 geestelijken en leken voor afsplitsing en waren er 22 tegenstemmers. Vorig jaar had het bisdom al gedreigd zich af te scheiden. De Episcopale kerk heeft in de VS 2,4 miljoen leden. Dat is minder dan 1 procent van de bevolking maar de kerk heeft in het maatschappelijk leven veel invloed. Onder meer de oud‑presidenten Franklin Roosevelt, Gerald Ford en George Bush senior behoorden ertoe.
De Episcopale kerk maakt deel uit van de Anglican Communion, de wereldwijde gemeenschap verbonden met de Church of England. Alle anglicaanse kerken erkennen de aartsbisschop van Canterbury als de primaat van de Anglican Communion. Diens positie is echter niet te vergelijken met de rooms‑katholieke paus, aangezien de anglicaanse wereldkerk geen centrale maar een episcopale (bisschoppelijke) gezagsstructuur kent.
De Church of England ('Kerk van Engeland') koppelde zich in 1534 los van de Katholieke Kerk toen koning Henry VIII zich uitriep tot Hoofd van de Engelse kerk.

aangeleverd door Toon van Dongen

zondag 9 december 2007

DI DOS DJADUMINGU ATVÈNT SIKLO A

Promé Lektura : Isaías 11, 1-10
Salmo : Salmo 72, 1-2. 7-8 12-13. 17
Di dos Lektura : Romanonan 15, 4-9
Evangelio : Mateo 3, 1-12


Ta parse ku Mateo ta presentá na nos tres pintura trosé den otro. Ke men tres figura di UN ku tres imágen ku ta papia ku nos di mesun tema: preparashon pa yegada di e salbador. E personahe prinsipal, no ta aparesé, únikamente e ta ser menshoná indirektamente komo “esun ku ta bini patras”; pero kiko lo ta di Huan Boutista sin Hesus?
E promé pregunta ku ta bin dilanti ta: di kon papia di Huan Boutista? Di ki importansha e tabata ku e kuater evangelistanan ta menshon’é (algu ku únikamente ta sosodé na ora di pashon i di resurekshon)? Ta parse ku tabata un figura ku a marka Hesus fuertemente (pues Hesus mes lo papia di dje komo un hende ku ta mas ku un profeta Mt 11,9), ke men su predikashi, su bida, su anunsio di kombershon, e aserkamentu menasante di e entrada di Dios den historia ku E tabata prediká, tabata resoná hopi den Hesus. Echo ta ku Hesus lo a kuminsá su predikashi ku e mesun palabranan: “reino di Dios ta yegando, kombèrtí boso mes!” (Mc 1,15). E ora ei nos lo por a bisa ku Huan Boutista “a prepará” òf “a duna impulso” na e mesun Hesus pa lansa su mes pa prediká e Reino de Dios ku e tabata yamá pa establesé. Pa medio di tur esaki nos por vislumbrá importansha di Huan Boutista.
Awor, kua ta su mensahe? Básikamente, nos lo por ekspres’é asin'aki: kombertí boso mes, kambia di bida, revisá boso eskala di balornan, analisá boso testimonio, prepará boso kurason i boso bida pa risibí esun ku tantu nos a spera! I dilanti e anunsio aki, ta parse ku e lektura ta presentá na nos tres kontesta:
E promé kontesta ta di esnan ku aseptando e anunsio aki, a rekonosé di ta den nesesidat di un kambio i a bai “batisá”, ke men purifiká nan mes di nan faltanan. Ta kon NOS mester hasi esaki ? For di mucha a siña nos den katisashi e dies mandamentunan (ku por ta ni sikiera nos ta kòrda) i si e a bai bon pa nos, algun biaha nos ta risibí charla riba balor. Pero, mi ta kere ku awe lo ta lugá pa puntra nos mes, ¿for di ki skala di balor mi ta buska forma di yega na kombershon ? Ke men, si mi basa mi mes den loke sosiedat ta pidi di mi, mi por bisa: “mi no ta mata, mi’n ta hòrta, mi no ta kometé adulterio, mi no ta gaña ‘hopi’ ets. Pero, lo ta esaki ta e skala di balornan ku e Evangelio ta presentá na mi?
E di dos kontesta ta esun di e fariseo- i saduseonan: “Nos tin Abraham komo Tata ”. Esaki tradusí den nos tempu lo zona un poko manera asin'aki: “ mi ta batisá, mi ta bai misa tur djadumingu, mi ta duna limosna i mi ta konfesá den bes en kuando”. Ta riba esaki nos ta basa nos saminashon di konsenshi? Nos mester tene kuidou pa no buska den rito i aktonan di piedat algu pa trankilisá nos konsenshi ” òf un “aspirin”, pues nos lo tabata dunando sentido kontrali na e aktonan aki. Ku soberbia i seguridat “falsu” lo úniko ku nos ta hasi ta sera nos kurason pa eksperensha semper bai nobo di Dios, i ku ta liberá.. Nos mester riska liberá nos mes .... laga lòs pa por ta kolaborador, konstruktornan bèrdadero di Reino di Dios. E no mester di hende ku, buskando pa salba nan mes, ta kumpli ku lo mínimo. E Reino mester di hende ku sa ku nan ta stimá pa Dios i di nan mes ta sali i ta aportá ku tur kreatividat, tur nobedat, ku tur bida ku nan relashon kuné ta duna.. Reino ta di esnan ku ta disididu pa topa ku un Dios semper nobo, i no di esnan ku hañando un “fórmula” pa trankilisá nan konsenshi ta disidí pa keda stanká einan. Enfin esaki ta un kaminda ku mi ta kere ku hopi di nos falta pa ke akseptá, nos ta preferá siguridat di haf riba e aventura di laman ganchu.
E di tres kontesta, esun di Huan Boutista mes: “mi no ta digno pa kita su sandalianan”. Den e tempu ei tabata katibunan ku mester a kita sandalia i laba pia di nan shonnan; Huan ta pone su mes na posishon mas abou. Ken por pone su mes na mesun altura ku Hesukristu? Esaki no ta nifiká ku nos mester baha nos balor, pues Dios ke eksaktamente lo kontrali, ku nos ta balorá nos mes. Pero ta presisamente ora ku nos rekonosé loke nos tin i loke nos TA nos lo por aseptá e otro i respet’e, ku nos por stima i respetá, ku nos por habri nos mes pa Dios i pa su gratitut. Asina ta ku, Huan Boutista ta siña nos e di tres forma aki pa prepará nos mes: rekonosiendo e tesoro ku nos ta tin ku humildat i gratitut.

Den di dos siman di atvènt, nos lo por pensa den un di dos birtut pa desaroyá, distinto di esun di e promé siman. Talbes lo ta bon pa hasi un saminashon di konsenshi mas profundo, mas trankil, saliendo for di e lektura di e kapítulonan 5 pa 7 di Mateo. Kon nos lo ta preparando pa risibí nos salbador? Nos lo rekonos’é pa medio di skala di balornan ku nos ta bibando ?… E lo rekonosé nos komo su disipel? Atvènt ta espera gososo, pero pa e goso TA profundo, mester nase di nobo i SA ku nos ta stimá pa DIOS i ta fiel na su boluntat.

Oecumene-prelaat Kirill van Russische orthodoxe kerk ontmoet Benedictus XVI

ROME - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag de Russisch‑Orthodoxe metropoliet Kirill in audiëntie ontvangen. Kirill is namens het patriarchaat van Moskou verantwoordelijk voor de contacten met andere kerken.

De ontmoeting is bijzonder vanwege de stroeve verhouding die de twee kerken met elkaar onderhouden. Het Vaticaan heeft geen bijzonderheden over de ontmoeting naar buiten gebracht. Kirill zei onlangs in de Vaticaanse krant L'Osservatore Romano dat de grootste kou uit de lucht is en het ‘tijd is voor dooi’. De twee kerken delen volgens hem dezelfde geestelijke en morele problemen en zouden meer moeten samenwerken.
Metropoliet Kirill van Smolensk and Kaliningrad wees in de krant ook op geschilpunten tussen de kerken. Zo drong hij er bij het Vaticaan op aan om een besluit uit 2002 in te trekken om een nieuw bisdom te openen in Rusland. De Russisch‑orthodoxe kerk heeft de RK‑kerk herhaaldelijk beticht van zieltjeswinnerij.

aangeleverd door Toon van Dongen

zaterdag 8 december 2007

Immaculata Mama di Dios


Immaculata Mama di Dios, Reina di shelunan, Mama di mizèrikòrdia, abogado i refugio di pekadornan: at’ami aki, iluminá i mov’é dor di grasianan ku bo maternal benevolensha abundantemente mi a optené dje Tesoro Divino, mi ta proponé pa pone mi kurason awor i semper den bo mannan p'asina nan sea konsagrá na Hesus.
Na Abo, o Bírgen Santísima, mi ta entreg’é, den presensia di e nuebe kornan di angelnan i di tur santu; Abo, den mi nòmber, konsagr’e na Hesus; i dor di filial konfiansa ku mi tin, mi ta sigur ku lo hasi awor i semper ku mi kurason sea enteramente di Hesus, imitando perfektamente e santunan, spesialmente San Hosé, Bo purismo esposo. Amèn.

San Vicente Pallotti

Colombiaanse bisschoppen roepen op tot vrede Vrijwilligers bieden zich aan als plaatsvervangers van gegijzelden

BOGOTA - De Colombiaanse bisschoppen hebben hun gelovigen opgeroepen het belang van het land voorrang te verlenen op de eigen opinies en gevoelens. Tegelijk sporen zij hen aan zich in te zetten voor vrede, ‘die enkel door verzoening tot stand kan komen’. Achtergrond is de aanhoudende burgeroorlog en de spanningen tussen de Colombiaanse president Alvaro Uribe en president Hugo Chavez van Venezuela.
Deze week boden 120 leden van de Kolbestichting aan de plaats in te nemen van de gijzelaars die door de linkse rebellen ontvoerd zijn en van wie sommigen al jaren gegijzeld worden. De Colombiaanse bisschoppen roepen op tot het einde van dergelijke ‘onmenselijke praktijken’ en herhalen hun aanbod om te bemiddelen voor de vrijlating van gijzelaars en bij het vredesproces.

Kolbe als voorbeeld
De beweging noemt zich naar de Poolse priester Maximiliaan Kolbe (1894-1941). Omdat hij onderdak bood aan onder meer tweeduizend joodse onderduikers kwam de Franciscaanse monnik in Warschau terecht. Op een gegeven ogenblik toen een der mede-gedetineerden ontbrak op het appèl werden tien andere gevangenen aangewezen voor de doodstraf; een der geselecteerden smeekte om genade omdat hij een gezin had: de Franciscaan Kolbe bood zich toen als diens plaatsvervanger aan en vond uiteindelijk de dood. Hij werd heilig verklaard door zijn landgenoot Johannes Paulus II en wel als ‘martelaar van de liefde’. Daarbij was de man aanwezig voor wie hij zich in de plaats stelde. Die vermiste bleek verdronken te zijn in de buurt van de latrines.

aangeleverd door Toon van Dongen