Hilversum (ANP/Van onze redactie) 11 februari 2009 - Priester Ruud Huysmans hoeft geen einde te maken aan zijn geregisteerd partnerschap met de theologe Freda Droës. Dat is het gevolg van de uitspraak van de kerkelijke rechtbank die zich met de zaak heeft beziggehouden. Dat heeft Huysmans’ advocaat Herman Bunjes aan het ANP meegedeeld.
Opdracht tot ontbinding
Bisschop Ad van Luyn van Rotterdam had Huysmans, priester van het bisdom en oud-voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, opdracht gegeven het partnerschap te ontbinden. Bij een weigering zou hij uit het priesterambt worden gezet.
Uitspraak onherroepelijk
De kerkelijke rechtbank oordeelde eind vorig jaar al dat Huysmans zich niet schuldig heeft gemaakt aan “een hem toerekenbare uiterlijke schending van de wet''. De uitspraak is onherroepelijk geworden, nu geen van beide partijen in beroep is gegaan.
Geregistreerd partnerschap
Huysmans en Droës sloten hun geregistreerd partnerschap in 2000. Zij wonen niet samen. Het geregistreerd partnerschap bood hem en Droës de zakelijke regeling die het best bij hun relatie paste.
Ongedaan maken
Van Luyn was het niet met Huysmans eens en gelastte hem het partnerschap ongedaan te maken. De priester diende inderdaad bij de burgerlijke rechter een verzoek tot ontbinding van het partnerschap in, maar die wees dat af. Daarop bracht Van Luyn de zaak voor de kerkelijke rechtbank.
Celibaat
De Kerk verbiedt priesters een geregistreerd partnerschap te sluiten. De Nederlandse bisschoppen verklaarden in 2001 dat het geregistreerd partnerschap formeel en spiritueel onverenigbaar is met de celibataire levensstatus. Het is een publiekrechtelijke, exclusieve relatievorm tussen twee personen, terwijl het celibaat dergelijke verbintenissen uitsluit.
Geen rechtsgrond
De Belgische kerkjurist Rik Torfs stelde vorig jaar bij de behandeling van de zaak voor de kerkelijke rechtbank dat het bevel van Van Luyn elke rechtsgrond miste. Huysmans was met terugwerkende kracht aangeklaagd, want de kerk had het geregistreerd partnerschap in 2000 nog niet voor priesters verboden.
Bron: www.katholieknederland.nl
woensdag 11 februari 2009
Priester mag geregistreerd partnerschap handhaven
Posted by Rutzen Lucas at 11.2.09 0 comments
zondag 8 februari 2009
Vaticaan: Williamson moet uitspraken intrekken
Hilversum (Van onze redactie) 4 februari 2009 - Als de Britse bisschop Richard Williamson niet publiekelijk en op ondubbelzinnige wijze afstand neemt van zijn opvattingen over de Holocaust, worden hem in de Kerk geen bisschoppelijke taken toegewezen. Dat heeft het Vaticaanse Staatssecretariaat vanmiddag meegedeeld.
Paus wist het niet
Het Vaticaan benadrukt dat paus Benedictus XVI geen kennis had van de opvattingen van Williamson toen hij per een op 21 januari gedateerd decreet diens excommunicatie ophief. Ook de excommunicatie van drie van Williamsons collega-bisschoppen van de schismatieke Priesterbroederschap Sint Pius X werd door de paus kwijtgescholden. Williamson verklaarde op diezelfde 21 januari in een interview dat er geen Joden in gaskamers zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat standpunt koestert hij al jaren.
Geen kerkelijke goedkeuring
De opheffing van de excommunicatie verandert niets aan de juridische status van de Priesterbroederschap Sint Pius X (SSPX), onderstreept het Staatssecretariaat. Die geniet tot op heden geen enkele kerkelijke goedkeuring. De vier bisschoppen zijn als gelovigen weliswaar ontslagen van de excommunicatie, als bisschoppen hebben zij geen enkele kerkrechtelijke status. Ook kunnen zij niet rechtmatig het bisschopsambt uitoefenen in de Kerk, legt het Staatssecretariaat uit in een communiqué. Het Staatssecretariaat is het centrale orgaan van het bestuursapparaat van de Heilige Stoel.
Concilie erkennen
Om kerkelijke goedkeuring te verkrijgen dient de SSPX het Tweede Vaticaans Concilie volledig te erkennen. Ook de volledige aanvaarding van het leergezag van de pausen Johannes XXIII, Paulus VI, Johannes Paulus I, Johannes Paulus II en Benedictus XVI is een ‘noodzakelijke voorwaarde’ voor kerkelijke erkenning van de Priesterbroederschap, benadrukt het communiqué.
Godsdienstvrijheid
Twee van de bisschoppen van wie de paus de excommunicatie heeft opgeheven, hebben de afgelopen dagen al te kennen gegeven dat zij conciliaire beginselen als godsdienstvrijheid en oecumene nooit zullen erkennen. Generaal-overste Bernard Fellay van de SSPX sluit de aanvaarding van Vaticanum II niet volledig uit. Wel schreef hij in een brief aan zijn volgelingen dat de SSPX onverminderd voorbehouden heeft bij het laatste concilie.
Onacceptabel
Het Vaticaan onderstreept dat de opvattingen van Williamson over de Shoah ‘absoluut onacceptabel zijn en krachtig worden verworpen door de Heilige Vader’. Het communiqué verwijst naar de algemene audiëntie van 28 januari waarbij de paus zijn ‘onbetwistbare solidariteit’ met het Joodse volk uitsprak. Ook veroordeelde hij iedere relativering en ontkenning van de Shoah uitdrukkelijk.
Bron: www.katholieknederland.nl
Posted by Rutzen Lucas at 8.2.09 0 comments
Vaticaan ergert zich aan Duitse kritiek
Hilversum (Van onze redactie) 5 februari 2009 - Het Vaticaan heeft zich bijzonder gestoord aan de openlijke kritiek van Duitse media en politici op paus Benedictus XVI vanwege de affaire-Williamson. Dat zegt de CDU-parlementariër Georg Brunnhuber vanuit Rome tegenover de Financial Times Deutschland. De Duitse christendemocraat werd gisteren door Benedictus XVI ontvangen tijdens de wekelijkse algemene audiëntie in Vaticaanstad.
Antikatholieke ressentimenten
Brunnhuber: “In het Vaticaan is men over de discussie in Duitsland ronduit ontsteld. Hier neemt niemand aan dat de paus antisemitische uitingen duldt. Men heeft de indruk dat alle antikatholieke ressentimenten die in Duitsland sluimeren nu aan de oppervlakte komen.”
Der Spiegel
Voorbeeld van de heftige kritiek in Duitsland op Benedictus is het laatste nummer van het opinieblad Der Spiegel, waarin de paus verweten wordt dat hij een plek voor antisemieten in de Kerk inruimt en de verstandhouding met de Joden heeft vergiftigd. Op de voorpagina van het magazine staat een foto van de Heilige Vader en de kop Der Entrückte. Ein deutsche Papst blamiert die katholische Kirche (‘De wereldvreemde. Een Duitse paus beschaamt de katholieke Kerk’).
Merkel
Eergisteren eiste de Duitse bondskanselier Angela Merkel dat de paus duidelijk maakt dat het Vaticaan het ontkennen van de Holocaust niet accepteert. Brunnhuber daarover: “Veel CDU-leden vinden de interventie van de kanselier niet juist.” De voorzitter van de Baden-Württembergse CDU-fractie voegt eraan toe: “Publieke eisen stellen aan de Heilige Vader leidt gegarandeerd tot niets.”
Monsterachtig
Ook aartsbisschop Reinhard Marx van München-Freising heeft kritiek op Merkel: “De paus heeft duidelijk stelling genomen tegen de loochening van de Holocaust. Hij heeft duidelijk gemaakt dat er voor antisemitisme in onze Kerk geen plaats is. Volgens mij is daarmee alles gezegd.” De veronderstelling dat de paus antisemitisme zou tolereren vindt Marx ‘monsterachtig’.
Retorische strijd
Ook de voorzitter van de Bondsdag in Berlijn, Norbert Lammert (CDU), heeft de paus verdedigd. “Veel van wat de paus nu aangewreven wordt is bijna boosaardig, in ieder geval niet redelijk”, aldus de politicus in het Hamburger Abendblatt. De affaire-Williamson wil hij weliswaar niet bagatelliseren, maar de manier waarop de paus nu wordt veroordeeld, noemt hij een wedstrijd in het elkaar retorisch overtroeven. “Dat is gerechtvaardigd noch fair en in deze kwestie niet nuttig.”
Bron: www.katholieknederland.nl
Posted by Rutzen Lucas at 8.2.09 0 comments
zaterdag 7 februari 2009
DI SINKU DJADUMINGU SIKLO B
Promé Lektura : Yob 7, 1-4. 6-7
Salmo : Salmo 147, 1-2. 3-4. 5-6
Di dos Lektura : 1 Korinto 9, 16-19. 22-23
Evangelio : Marko 1, 29-39
E promé lektura ta kompartí ku nos un parti di e diskurso ku Yob a tene pa su amigunan, kaminda E ta reklamá Dios e kantidat di sufrimentu ku e mester a pasa den. Job ya no ke biba mas, e no ke skucha mas splikashon tokante e pakiko di su sufrimentunan, e no por soportá sinti su mes asina bandoná pa Dios, ya e no por ni drumi pasobra kontinuamente e ta sufriendo i su speransa a disparsé por kompletu. Kiko ta pasando ku Yob? E ta sinti su mes rechasá i bandoná pa Dios dilanti di tantu sufrimentu. Pero, realmente Dios a bandon’é? Bida di Hesus lo kontesta nos ku nò; ku Dios ta kana ku esun ku ta sufri, e ta sinti kompashon kuné. E lo ta serka di e persona ku ta sufri pa dun’é forsa i aliviá su sufrimentu. Laga nos reflekshoná riba esaki pa medio di e Evangelio djawe.
Marko ta konta di e kuminsamentu aki di bida di Hesus, kaminda E ta sali for di snoa pa hiba presensia di Dios na un kas humilde kaminda e suegra di Pedro ta drumi malu. Ku su akshon ora ku El a mishi ku man di e hende malu i a lant’é, Marko ta indiká na nos serkania ku Hesus a demostrá ku esnan ku tabata sufri; e ta imáhen di Dios ku ta aserká esnan ku a parse di a keda rechasá p’E debí na nan pikánan. Hesus ku esaki i ku hopi otro sanashon no tabata ke bisa ku su mishon lo tabata di un kurandero. Hesus, mas bien, ta buska pa hasi presente e reino di Dios, hiba e Bon Notisia di presensia di Dios entre hende, di su mizèrikòrdia, di su serkania i di e rekonsiliashon entre Dios i hende. Ta p’esei Marko, ta transmití na nos e figura aki di Hesus ku ta retirá su mes pa resa, semper alimentando su relashon ku su Tata. Ta p’esei mes, Hesus ta rechasá di ta rekonosé pa e pueblo pa medio di su sanashonnan. Tabata falta hopi pa e hendenan di Cafarnaúm lo a komprondé e berdadero mishon de Hesus.
Ta kere ku un di e sentidonan mas profundo di aktitutnan di Hesus tabata presisamente esun di trese Dios mas serka, p’asina hendenan lo a komprondé ku Dios nunka ta alehá di su pueblo, ku E ta kana ku su pueblo, ku E ta sufri ku esun ku ta sufri pa motibu di limitashon natural i e ta gosa ku esun ku ta eksperensiá goso di hasi su boluntat. Ta p’esei, e evangelio ta un kontesta riba e situashon desesperá di Yob, ku nos ta skucha den e promé lektura. Yob, ya no por a soportá su sufrimentu, pasobra e tabata pensa ku esaki, tabata nifiká rechaso i abandono di Dios; pero no tabata asina, Hesus ta mustra nos kon asina serka Dios ta kana ku su pueblo, i ta bisa nos klaramente ku E no ta keda indiferente dilanti di nos doló i sufrimentu. Esaki ta un gran notisia! Nos Dios, no ta un Dios ku ta kana leu di nos, E konosé nos i ta kompañá nos na tur momento.
Kon nos a biba esaki? Tin bia den bida nos ta sinti nos mes asin’aki: bandoná pa Dios, manera Yob; ku nos no sa si nos ke lanta riba siguiente dia, ku nos ta sinti ku nada ku nos hasi tin sentido berdadero. Laga nos skucha e Evangelio i habri nos wowo: Hesus ke tuma nos na man i elevá nos di nos estado di falta di speransa ; E ke pa nos sinti nos mes kompañá, iluminá ku su presensia. Su sufrimentu y su resurekshon ta nos speransa. Laga nos kana ku alegria, Hesus ta ku nos; no pa instruí nos i laga nos keda so, sino pa mas ku tur kos, pa kana ku nos. Ta p'esei e ta keda den Eukaristia, komo señal di su presensia konstante den nos istoria. I huntu ku Hesus nos tin e TATA i Spiritu Santu, ku ta duna ánimo i iluminá nos pa sigui lucha den nos bida.
Laga nos trata pa otro hende sinti presensia di Dios serka pa medio di nos aktitut i akshon: un orashon pa un persona, un bishita pa hende malu, papia ku e hende ku nos sintí tabata hopi riba dje. DIOS TIN MESTER DI NOS ” MAN” PA HASI SU MES PRESENTE I “LANTA NOS” DI NOS MALESANAN.
Posted by Rutzen Lucas at 7.2.09 0 comments
dinsdag 3 februari 2009
Nieuwe bisschop bevestigt: Harry Potter-boeken zijn satanisch
Toverformules
De eergisteren door de paus tot bisschop benoemde pastoor Wagner (54) baarde in 2001 opzien toen hij de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling satanisch noemde en waarschuwde voor de toverformules die erin voorkomen. Hij blijft bij zijn standpunt, zegt hij vandaag in het dagblad Österreich. “Ik sta daar niet alleen in.”
Orkaan Katrina
Ook blijft Wagner erbij dat natuurrampen het gevolg zijn van ‘geestelijke milieuvervuiling’, al verbindt hij dat nu meer specifiek met ecologisch wanbeheer. Toen de orkaan Katrina in 2005 grote vernielingen in de Amerikaanse stad New Orleans had aangericht, noemde de aanstaande bisschop het geen toeval dat alle vijf abortusklinieken en nachtclubs waren verwoest. Hij opperde dat het groeiend aantal natuurrampen niet aan de klimaatverandering, maar aan de geestelijke vervuiling te wijten is.
Geen straf van God
Wagner: “Er is een verband tussen natuurrampen en geestelijke milieuvervuiling. Je ziet waar het heengaat als de mens altijd meer wil hebben, de wereld uitbuit.” Maar hij wil daarmee niet zeggen dat natuurrampen ‘een straf van God’ zijn.
Islam is een gevaar
Wagner staat kritisch tegenover de islam. Islamitische godsdienstleraren moeten volgens hem gecontroleerd worden als ze de democratie ter discussie stellen. “Het is een belangrijke vraag of de islam überhaupt met de democratie in verband kan worden gebracht. De islam is werkelijk een gevaar.” Wagner wordt op 22 maart tot bisschop gewijd, meldt het bisdom Linz.
Bron: http://www.katholieknederland.nl/
Posted by Rutzen Lucas at 3.2.09 0 comments
Kardinaal Kasper: fouten in management Vaticaanse curie
Gaskamers
Kasper maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen van de affaire-Williamson. De Britse prelaat Richard Williamson, één van de vier door de paus op 21 januari weer tot de Kerk toegelaten ultraconservatieve bisschoppen, zorgde wereldwijd voor opschudding door te ontkennen dat er Joden zijn omgekomen in gaskamers tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Fouten“Niemand kan zich erover verheugen dat er misverstanden zijn ontstaan. Er zijn zeker ook fouten gemaakt in het management van de Curie, dat wil ik heel uitdrukkelijk zeggen”, verklaarde Kasper gisteren tegenover de Duitse editie van Radio Vaticana.
Interne communicatie
Hij geeft toe dat het schort aan interne communicatie in het Vaticaan. “Dat moet ik heel openlijk zeggen. Men heeft vooraf veel te weinig met elkaar gesproken en niet meer gecheckt waar de problemen kunnen optreden. Het achteraf uitleggen is natuurlijk veel, veel moeilijker dan wanneer men dat meteen had gedaan. Ik had ook meer communicatie vooraf gewild.”
Niet in volle gemeenschap
Met de opheffing van de excommunicatie heeft de paus het gesprek willen heropenen omdat hij de eenheid in de Kerk wil, zowel naar binnen als naar buiten, verduidelijkte Kasper. “We hopen weer tot een goed gesprek te komen, maar er is geen sprake van dat deze Levebvriaanse bisschoppen nu weer in volle gemeenschap met de Katholieke Kerk zijn. Ze zijn zoals voorheen gesuspendeerd.”
Moeilijk gesprek
Kasper benadrukt dat de opheffing van de excommunicatie niet meer behelst dan het opheffen van obstakel voor een nadere dialoog tussen Rome en de Lefebvrianen. “Voor zover ik het kan beoordelen word het geen gemakkelijk, maar een moeilijk gesprek, zowel over de oecumene als over de interreligieuze dialoog, de eucharistie of de godsdienstvrijheid. Er zijn veel open vraagstukken.”
Bron: www.katholieknederland.nl
Posted by Rutzen Lucas at 3.2.09 0 comments
zaterdag 31 januari 2009
DI KUATER DJADUMINGU SIKLO B
Salmo : Salmo 95, 1-2. 6-7. 8-9
Di dos Lektura : 1 Korinto 7, 32-35
Evangelio : Marko 1, 21-28
E promé lektura ta konta nos di e promesa di Dios pa manda profetanan ku lo a papia den su nòmber; esaki ta parse nos mashá normal, pero echo ta ku den e tempu ei e género aki no tabata eksistí, pues loke nan tabata hasi uso di dje pa “konosé boluntat di diosnan” tabata práktikanan di brueria, mago i miradó di destino i nan tabata stèns riba suèltu. Ta p’esei Moises a prohibí nan pa rekurí na nan pa konosé boluntat di Dios i a primintí nan di parti di Dios e género nobo aki pa relashoná nan mes ku Dios: .....profetismo. Esaki tin un gran transendensia, pues den magia, brueria i kosnan di suerte, hende tabata esnan ku tabata buska pa alkansá Dios, en kambio, den profetismo, ta Dios ta esun ku ta sali na enkuentro di hende i ta komuniká kuné.
Repasando e Evangelio, nos ta mira kon Marko ta presentá Hesus na nos komo e gran profeta sperá pa pueblo di Israel, ku ta instruí ku outoridat, “no manera e dòktòrnan di lei”, i ku su palabra ta efikas, na tal grado ku inklusive e ta ser obedesé pa demoñonan. Pero Hesus no tabata kualké profeta, pasobra E mes tabata palabra di Dios ku a bira karni, bon San Huan lo a laga nos mira esaki pa medio di su Evangelio. Ta p’esei , su palabra tabatin forsa manera nunka promé Israel a mira. Asina, Marko ta proklamá nos den e Evangelio aki ku Hesus tabata e gran profeta sperá, ku lo a trese Bon Notisia di parti di Dios pa tur hende i sabiduria i poder di su Palabra tabata asina grandi ku únikamente ta di Dios nan lo por a bini.
Awendia Dios ta sigui manda profeta ku tambe a impreshoná nos. Ningun hende por ninga e forsa ku un palabra di Mama Teresa di Calcuta tabatin, e tabata impreshonante manera palabra ku nos a skucha hopi biaha for di boka di otronan, nan tabata yega t’é den nos kurason ora nan a ser pronunsiá pa medio di dje; òf nos Papa Huan Pablo II, ku tambe ta poseé un forsa i un outoridat den su palabra pasobra nos tur ta sigur di e asistensia dibino den su siñansa i den su testimonio; i aparte di nan Dios a pone hopi otro profeta rondó di nos ku den forma mas simpel, pero no pa esaki ku ménos forsa, ta trata pa hasi presente e palabra di Dios ku ta yama nos pa biba den amor, hustisia, unidat i pas.
Pregunta pa nos ta: ... nos ta hasi kaso di e palabra di Dios ku na mil manera ta hasi su mes presente den nos bida ? Nos ta laga ku nos bida ta transformá i ta liberá pa medio di e palabra di Dios? Òf akaso demoñonan lo ta mas obediente y respetuoso di e Palabra di Dios ku nos ku ta bisa di ta su yunan? Dikon e demoñonan a sali mesora for di esun endemoniá, pero no ta parse ku nos ta kere Dios muchu ora e ta pidi nos pa nos pordoná,ora e pidi pa nos sali di nos mes pa yuda otro, pa nos buska hustisia den nogoshi òf den estudio, pa nos biba den unidat ku nos famia. Ta t’e ki dia nos lo skucha bos di Dios?
E siman aki laga nos resa huntu e salmo ku nos ta skucha awe:
“Señor laga nos no ta surdu pa bo bos”.
Posted by Rutzen Lucas at 31.1.09 0 comments