Hilversum (Van onze redactie) 4 juni 2008 - Priesters moeten erop toezien dat mensen knielen bij het binnenkomen en verlaten van de kerk. Communicanten mogen niet zelf de hostie dopen in de kelk met het heilig Bloed. En het ‘eucharistisch gebed’ dient geen ‘tafelgebed’ te worden genoemd. Dat zijn enkele van de preciseringen die de bisschoppen van Nederland onlangs hebben meegedeeld in een brief aan alle priesters over de viering van het sacrament van de eucharistie.
Bijstellingen
De brief van de bisschoppen werd eind mei verzonden. Ze bevat niet veel nieuwe voorschriften, maar beoogt een aantal ingeburgerde praktijken te corrigeren. De brief is niet ‘vrijblijvend’, schrijven de auteurs. De lezer wordt aangespoord zijn praktijk van liturgie-vieren en het liturgisch gebruik van het kerkgebouw zorgvuldig te onderzoeken. “Waar dat nodig is, dient u tot bijstellingen te komen”, beveelt de brief.
Alleen voor priesters
Het is gebruikelijk dat kerkelijke documenten openbaar worden gemaakt, ook als zij een specifieke adressant hebben. Publicatie is bij deze brief opzettelijk achterwege gebleven. “De bisschoppen hebben er bewust voor gekozen de brief niet ook via de pers te verspreiden. De reden is dat de brief alleen voor priesters is bestemd”, zegt Matheu Bemelmans, woordvoerder van de bisschoppenconferentie vandaag tegenover katholieknederland.nl.
Achteraf
De brief is enigszins verstopt op de website van het bisdom Roermond te vinden. Ook pastoor Cor Mennen uit Oss, plaatste het document op zijn site. Mennen is bisschoppelijk gedelegeerde voor de liturgie in het bisdom ’s-Hertogenbosch.
Twee gedaanten
Het bisschoppelijk schrijven bevat onder meer instructies over de communie onder twee gedaanten. Op veel plaatsen wordt de communie standaard of regelmatig onder twee gedaanten aangeboden (gelovigen kunnen zowel de geconsecreerde Hostie als het heilig Bloed nuttigen). Dat is in strijd met de kerkelijke regels, preciseren de bisschoppen. Communiceren onder beide gedaanten is immers alleen bij bijzondere gelegenheden toegestaan, bijvoorbeeld aan bruid en bruidegom in hun huwelijksmis.
Hostie indopen
In veel kerken mogen de gelovigen hun hostie zelf in de geconsecreerde wijn dopen. “In tegenstelling tot vroegere bepalingen en soms ingeburgerde gebruiken” is dit 'niet toegestaan', schrijft het episcopaat.
Tafelgebed
De bisschoppen herinneren eraan dat alleen de priester ‘in persona Christi’ de oraties en het eucharistisch gebed uitspreekt. In tegenstelling tot wat in veel parochies gangbaar is mag dan ook alleen de priester de doxologie van het ‘Door hem en met Hem…’ uitspreken. De eerbied voor het heilige moet ook tot uitdrukking komen in de liturgische taal. Daarom is het verkeerd om over ‘tafelgebed’ te spreken waar ‘eucharistisch gebed’ wordt bedoeld, schrijven de bisschoppen.
Biecht
Het Nederlands episcopaat wijst er ook op dat de heilige communie niet altijd ontvangen mag of moet worden. “Communiceren vraagt dat men het geloof van de Kerk in de heilige eucharistie deelt en is staat van genade verkeert – zo nodig door voorafgaande biecht.” De bisschoppen achten het raadzaam dat priesters bij bijzondere gelegenheden voor de communie-uitreiking daar iets over zeggen. De brief bevat vier voorbeelden van teksten waarmee de priester duidelijk kan maken dat niet iedereen tot de communie mag naderen.
Samenwerking
Priesters worden uitgenodigd over de grens van de eigen parochie heen te kijken. Samenwerkingsverbanden met andere parochies worden aangemoedigd. Door mistijden op elkaar af te stemmen, kunnen priesters in meerdere missen voorgaan, zodat meer parochies elke zondag de eucharistie kunnen vieren.
Stilte
De priester moet waarborgen dat iedere mis wordt voorafgegaan door gewijde stilte en concentratie. Priesters moeten verder de door de Kerk voorgeschreven volgorde en elementen van de ritus nauwgezet volgen en uitsluitend gebeden uit de goedgekeurde liturgische boeken gebruiken.
Profaan gebruik
Het kerkgebouw is met zijn liturgische inrichting een plaats om God te ontmoeten. “Profaan gebruik van kerkgebouwen is dan ook niet gepast. Een kerk is niet te huur of te verhuren.” Concerten en voorstellingen kunnen wel in de kerk plaatsvinden, maar alleen als deze van religieuze aard zijn en enig verkondigend en lofprijzend karakter hebben. Het is daarbij gepast ook enkele gebedsmomenten in te lassen.
Noodsituatie
In Nederland is het op veel plaatsen ingeburgerd om woordvieringen of woord- en communiediensten te houden, ook als er geen sprake is van de door de Kerk vereiste ‘noodsituatie’. De bisschoppen wijzen er daarom opnieuw op dat het houden van niet-eucharistische zondagsvieringen bij afwezigheid van een priester de goedkeuring vereist van de diocesane bisschop. Een viering zonder priester is niet toegestaan als in die parochie in hetzelfde weekend een mis is, ook als die in een andere taal wordt opgedragen.
woensdag 4 juni 2008
Priesters gemaand tot strikte toepassing liturgieregels
Posted by Rutzen Lucas at 4.6.08 1 comments
dinsdag 3 juni 2008
Lijkwade van Turijn in 2010 weer te zien
Hilversum (Van onze redactie) 2 juni 2008 - De lijkwade van Turijn wordt in 2010 opnieuw publiekelijk tentoongesteld. Paus Benedictus XVI heeft daarvoor toestemming gegeven op verzoek van aartsbisschop Poletto van Turijn. De paus deelde dat vanmorgen in het Vaticaan mee aan een groep pelgrims uit het aartsbisdom Turijn.
Lijden
De mededeling van de Heilige Vader werd ontvangen met een minutenlang applaus. Het aartsbisdom Turijn wijdt in 2010 een pastoraal jaar aan de contemplatie van het lijden van Christus. De paus noemde dat een ‘gelegenheid bij uitstek’ om de lijkwade te vereren.
Lijkwade van Jezus
De linnen doek van 4.36 bij 1.10 meter wordt in de kathedraal van Turijn vereerd als de lijkwade, waarin Jezus na zijn dood werd gewikkeld. De publieke tentoonstelling van de lijkwade wordt in het Italiaans ‘ostensione’ genoemd (van het Latijnse ostendere, ‘tonen’). De laatste ‘ostensioni’ waren in 1978, 1998 en 2000.
Vervalsing
Volgens de overlevering bevat de linnen doek een afbeelding van de gestorven Christus. Anderen spreken van een geniale vervalsing. In 1988 stelde een groep wetenschappers een grondig onderzoek in naar de authenticiteit van de lijkwade met behulp van de Koolstof 14-methode. Die toonde aan dat de lijkwade hoogstens uit de 13de-14de eeuw zou stammen.
Echtheid
De aanwezigheid van plantenpollen uit de streek én de tijd van Jezus, een aantal andere ontdekkingen en de twijfels over de nauwkeurigheid van de eerder gebezigde C14-methode, zorgen ervoor dat andere wetenschappers voor de echtheid van de lijkwade pleiten.
Kruisiging
De lijkwade bevond zich in 1356 in de kerk van Lirey in Frankrijk en werd in 1578 door de hertog van Savoye aan de kathedraal van Turijn geschonken. Het doek vertoont een anatomisch wonderlijk juist beeld van een dode die door een kruisiging is gestorven. De discussie over de echtheid van de lijkwade wordt tot op de dag van vandaag nog gevoerd.
Tot het hart
De paus noemde de lijkwade vanmorgen “dat mysterieuze aangezicht dat in stilte spreekt tot het hart van de mensen”. Hij stelde dat de doek mensen uitnodigt er Gods aangezicht in te zien, want zo citeerde hij het evangelie van Johannes: “Zoveel immers heeft God van de wereld gehouden, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft geschonken, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven bezit.”
Posted by Rutzen Lucas at 3.6.08 0 comments
maandag 2 juni 2008
Programma pausbezoek Australië bekend
Hilversum (Van onze redactie) 1 juni 2008 - Het Vaticaan heeft het programma van het pausbezoek aan Australië bekendgemaakt. Benedictus XVI gaat naar het land vanwege de Wereldjongerendagen in Sydney (15-20 juli).
- zondag 13 juli: aankomst op luchtmachtbasis in Darwin (noord-Australië); vertrek naar Sydney waar de paus op een onbekende locatie zal resideren
- donderdag 17 juli: welkomstceremonie in het Government House; onderhoud met de gouverneur van Nieuw-Zuid-Wales en de federale premier Kevin Rudd; vertrek met de boot naar de East Darling Harbour, waar de paus door de jongeren zal worden verwelkomd
- vrijdag 18 juli: oecumenische ontmoeting in de crypte van de kathedraal van Sydney; ontmoeting met vertegenwoordigers van andere religies in het kathedraal kapittelhuis; lunch met jongeren; bidden van de kruisweg op het kathedraalplein; ontmoeting met jongeren in moeilijkheden in de Heilig-Hartkerk van de Notre Dame University
- zaterdag 19 juli: eucharistie met Australische bisschoppen in de kathedraal waar de paus het nieuwe centrale altaar zal consacreren; avondwake met jongeren op de Randwick Racecourse
- zondag 20 juli: hoogmis van de 23 Wereldjongerendagen op de Randwick Racecourse; ontmoeting met organisatoren en weldoeners van de WJD2008 in het kathedraal kapittelhuis
- maandag 21 juli: afscheidsceremonie op The Domain in Sydney; vertrek naar Rome via Darwin.
Posted by Rutzen Lucas at 2.6.08 0 comments
zondag 1 juni 2008
DI NUEBE DJADUMINGU SIKLO A
Promé Lektura : Deuteronomio 11,18. 26-28
Salmo : Salmo 31, 2-4. 17. 25
Di dos Lektura : Romanonan 3, 21-25a. 28
Evangelio : Mateo 7, 21-27
Hasi boluntat di Dios ta realisá loke ta agradá E. Hesus no ta pidi palabra, sino ku e ta spera hecho di nos , ke men demonstrá ku loke nos ta papia ta hiba den práktika. Esun ku kumpli boluntat di Dios ta esun ku di bèrdat ta biba e Evangelio. Hasi boluntat di Dios ta praktiká loke Dios ta gusta, loke ku ta di su agrado. Ora nos ta stima un hende nos ta buska pa hasi e loke ku ta hasié felis. Na mes tempu, debí na ku Dios ta stima nos, su felisidat ta ku nos ta deskubrí bida den plenitut, no un felisidat superfisial, sino e berdadero felisidat, ku ta konsistí den yega na ser nos mes. Esaki ta hiba nos na e di dos sentido di e ekspreshon “boluntat di Dios”: ku ta hasi referensia na e plan grandi, na e proyekto di Dios pa humanidat. Dios a krea nos pa nos ta felis. Mayornan ku ta stima nan yu di bèrdat tin ekspektativa relashoná ku nan. Nan ta deseá pa e yunan desaroyá tur nan kapasidat, nan ke pa nan hasi uso liber di nan donnan p’asina nan transformá den adulto. Esaki ta ainda mas sierto den kaso di Dios. E ta deseá nos felisidat. Dios su proyekto no ta pa anulá nos libertat, sino un invitashon pa nos libertat sea utilisá plenamente ku meta di kada bia ta mas segun su imáhen, kapas pa stima i sirbi e ruman, ku ta e kaminda mas direkto pa e felisidat ku nos tur ta buska.
Nos komo hende a ser kreá pa felisidat. Esun ku ta plenamente felis di bèrdat tin e derecho di bisa su mes: “mi a kumpli ku boluntat di Dios riba e tera aki”. Tur esnan ku ta hustu, tur esnan santu, tur esnan ku a hasi bon tabata felis di bèrdat. Hesus sa ku Dios ta su Tata, ku ta deseá lo mihó p’E i pa mundu, apesar di e aparensianan kontradiktorio. Ta p'esei na Getsemaní i riba krus e ta pone su mes den man di Tata i ta bisa “Bo boluntat sea hasí”. E ta konfia den Dios i ta e konfiansa aki ta esun ku ta dun'é forsa pa asumí sirkunstansianan difísil. Hopi no ta komprondé loke ta nifiká e súplika di e Nos Tata “Bo boluntat sea hasi na tera komo na shelu”. Inklusive tin hende ku ta salta e palabranan aki, keriendo ku Dios ta bai manda kos malu pa nos. Vattimo, den su buki “Kere esun ku ta kere”, ta puntra ta dikon ta eksistí e kustumber di bisa
“ sea loke Dios ke”, únikamente ora ku di bèrdat algu ta bai malu i no, por ehèmpel na ora di gana den di loteria.
Konstruí nos bida riba Baranka firme, ku ta Kristu. Den nos bida ta eksistí un kontradikshon. Di un banda, e oferta ku e sosiedat den kua nos ta biba ta hasi na nos ta di un forma di bida ku ta presentá kómodo i atraktivo den nos wowo i ku ta duna kulto na “biba manera bo ke”. Di otro banda, e kaminda ku Dios ta ofresébu, un kaminda ku ta eksigí pa bandoná e “ami” na fabor di “abo” i ku, ademas, no ta ser komprendé pa esnan ku ta rondó di bo. Ora skohe pa sigui e kaminda di Evangelio bo mester ta dispuesto pa laga lòs i entrega bo mes na bo rumannan. E renunsia aki ta inútil si bo bib’é komo sakrifisio ku bo tin ku hasi pa haña un lugá den shelu. E tin sentido únikamente for di e amor i for di un kombershon profundo ku ta hiba bo na hasi e balornan ku Hesus a proponé bira di bo. Por haña felisidat únikamente ku lealtat, edifikando nos edifisio spiritual riba e baranka firme di e amor di Dios. Hesus no ta primintí un bida sin prueba, Hesus ta primintí ku si ta konstruí e kas riba e baranka anto lo e keda para no opstante di bientu fuerte i mal tempu. Nos bida lo keda firme t’e na fin di tempu, si nos edifiká riba siñansa i amor di Kristu. Leu di djE lo ta un kas ku nan ta konstruí riba santu i konsekuentemente lo por basha abou dilanti inkonsistensia , kalamidat, mal gustu i kontrariedat di bida, e lo por bai pèrdí entre trastorno inmenso i mal raisnan ku mundu eksterno ta duna nos i ta laga nos keda kada be di nobo ku set i asta por ta ... ruiná. Felisidat di hende por redusí t’e na ruina, pero si nos konstruí konsiente riba e Baranka apesar di kontrariedat, desilushon, frakaso, duda, doló, desepshon, amargura, skuridat, inhustisia etc. nada ni ningun hende lo tumba nos.
Ku plaka nos por:
Kumpra kama, pero no soño.
Buki, pero no kultura.
Kuminda, pero no apetit.
Adòrno, pero no bunitesa.
Kas, pero no hogar.
Remedi pero no salú.
Luho pero no simpatia.
Dibèrtishon, pero no felisidat.
Un krusifiho, pero no un Salbador.
Un misa, pero no shelu.
I kòrda ku loke plaka no por kumpra, Dios ta duna nos riba kada dia , sin kobra!
Posted by Rutzen Lucas at 1.6.08 0 comments
dinsdag 27 mei 2008
Aandeel katholieken in wereldbevolking stijgt niet
Hilversum (Van onze redactie) 27 mei 2008 - Het aandeel van katholieken in de wereldbevolking is tussen 2000 en 2006 stabiel gebleven. Dat blijkt uit het vandaag verschenen statistisch jaarboek van het Vaticaan.
Bevolkingsgroei
Het aantal katholieken stijgt, maar houdt geen gelijke tred met de groei van de wereldpopulatie. Het percentage van de wereldbevolking dat katholiek gedoopt is, bleef in de eerste zeven jaar van deze eeuw stabiel (17,3 procent). Het aantal katholieken in Europa steeg tussen 2000 en 2006 slechts met 1 procent, meldt het Vaticaan. Dat cijfer is niet gerelateerd aan de bevolkingsgroei.
Azië en Afrika
In Amerika en Oceanië stijgt het aantal katholieken minder dan de bevolkingsaanwas. In Azië blijft het aandeel katholieken ongeveer gelijk. In Afrika groeide het aantal katholieken van 130 miljoen in 2000 tot 158,3 miljoen in 2006.
Posted by Rutzen Lucas at 27.5.08 0 comments
maandag 26 mei 2008
Handcommunie wordt niet afgeschaft
Hilversum (Van onze redactie) 26 mei 2008 - Gelovigen die op Sacramentsdag bij de paus te communie mochten, dienden plaats te nemen op een voor de gelegenheid geplaatste knielbank. Zij ontvingen de eucharistie op de tong. Het Vaticaan bezweert dat het geen nieuw signaal is dat de praxis van de staand ontvangen handcommunie haar langste tijd heeft gehad.
Tong
Gelovigen die bij de paus te communie gaan, doen dat meestal staand. De meeste communicanten kiezen ervoor de hostie op de tong te ontvangen. Anderen steken de armen uit voor de handcommunie. Dat vorige week opeens een knielbank werd geplaatst, betekent volgens de pauselijke ceremoniemeester mgr. Guido Marini niet perse dat de handcommunie voortaan taboe is bij pauselijke vieringen.
Hoogfeest
In een mail aan de Amerikaanse website Catholic News Service (CNS) schrijft Marini dat de communiebank donderdag 22 mei speciaal was neergezet bij gelegenheid van het hoogfeest van het heilig sacrament van het lichaam en bloed van Christus.
Knielen
De paus ging voor in de Mis op het plein voor de basiliek van Sint Jan van Lateranen. In zijn preek onderstreepte hij het belang van knielen voor Christus in de eucharistie. Of de knielbank ook in de toekomst wordt geplaatst bij pauselijke vieringen, laat ceremoniemeester Marini in het midden: “We zullen zien.”
Geen nieuwe voorschriften
De tweede man bij de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst zei tegenover CNS dat er in het Vaticaan geen discussie gaande is over de wijze waarop gelovigen te communie dienen te gaan. Aartsbisschop Albert Ranjith Patabendige Don benadrukte dat er “geen nieuwe voorschriften komen” die het Vaticaanse besluit uit 1969 terugdraaien. Dat bepaalt dat lokale bisschoppen kunnen toestaan dat de gelovigen de communie staande en op de hand kunnen ontvangen.
Eerbiedige houding
Als het aan Ranjith persoonlijk ligt, wordt de praxis van de handcommunie afgeschaft. In een voorwoord van een in januari verschenen boek schreef hij dat de handcommunie heeft bijgedragen aan "een toenemende verzwakking van een eerbiedige houding ten opzichte van het Allerheiligste". De aartsbisschop was dan ook ingenomen met de pauselijke knielbank. Het gebruik ervan brengt volgens hem beter tot uitdrukking “dat we de Heer die we ontvangen, aanbidden”.
Posted by Rutzen Lucas at 26.5.08 0 comments
zondag 25 mei 2008
SOLEMNIDAT DI KURPA I SANGER DI KRISTU
Promé Lektura : Deuteronomio 8,2-3, 14b-16
Salmo : Salmo 147, 12-15, 19-20
Di dos Lektura : 1 Korinto 10, 16-17
Evangelio : Huan 6, 51-58
Nos ta drenta den mundu di Dios: Nos tin un Tata nobo, un shelu nobo, un Palabra nobo, un alimento nobo, un bida nobo...
Awe e Palabra ta hala nos atenshon riba e alimento di shelu. E alimentunan ku huntu ku e awa ta loke na mod’e papia ta mantené nos físikamente bibu ; pero nos sa bon ku nos bida no ta formá únikamente pa nos konstitushon físiko frágil. Miéntras kuminda i awa ta mantené nos kurpa nos sa ku den nos interior tin otro realidat ku mester di alimento pa yuda nos krese.
Eukaristia ta e mihó medio ku nos tin pa alimentá i konserva nos bida divino. Kurpa i sanger di Kristu ta nos promé fuente di bida eterno.
Eukaristia ta okupá lugá sentral di nos fe. Hopi bia nos ta haña e pregunta si ku nos komo katólikonan ta konsiente di e realidat aki ku kada be di nobo nos ta selebrá den nos misanan. Iglesia ta habri; hende ku ta bai partisipá na Misa ta drenta. Ta kuminsá ku kanto di entrada. E saserdote ta kuminsá e ritual i esnan presente ta kontesta realidatnan grandi ku hopi biaha no ta adaptá na bida diario.
Laga nos hasi un rekorido di nos Eukaristia.
Nos ta bai Misa no únikamente pasobra nos tin "e obligashon" òf " deboshon". Nos ta bini pasobra ta Señor mes a yama nos. Nunka pensa ku ta di mes bo ta kana bai misa. Ta Señor ta esun ku ta kombidábo. Promé ku kuminsá, meditá esaki den bo kurason: " Señor atami pasobra ABO a yama mi."
Nos ta kuminsá den nòmber di Dios Tata, Dios Yu i Dios Spiritu Santu. Mester pone enfasisi riba Santísima Trinidad.
Mi ta konfesá ku mi ta pekador. Mi ta mira mi realidat relashoná ku DIOS i ku otronan. Mi sa ku mi bida semper ta invitá pa krese for di mi miseria i no for di mi superioridat.
E Palabra. E Palabra ta yega ku su bisturí spiritual. E por habri mi paden sin destruími. Dilanti di dje únikamente ta keda alabansa ku ta sali di mi kurason i di mi boka.
Mi ta kere ku tur fe di Iglesia. Iglesia no ta nunka un lokalidat privá. Iglesia ta patria di alma.
Ofrenda. Ku pan i biña mi ta presentá na Señor mi propio bida pa haña alimentashon.
Pan i biña. Nos ta dilanti di Hesus ku nan ta duna nos kada be di nobo. Ta un sensashon straño di miseria i grandesa ku ta kontra otro. Mi miseria ta mi mes bida. Grandesa ta Dios mes ku nan ta dunami atraves di Iglesia.
Orashon. Mi ta lanta mi mannan i mi alma. Mi mester resa i pone dilanti Dios mi bida i pidié pa nunka mi apartá mi mes di su presensia.
Lamchi di Dios. E momentu di kuminda spiritual ta aserká. Ta duna mi pasobra mi ta asept’é.
Komunion. Eukaristia ta un misterio di komunion. Risibí grandesa di Dios den nos propio fragilidat. Grandesa ku ta yuda bo deskubrí Dios komo Tata i otronan komo ruman.
Pero Eukaristia ta algu asina íntimo ku no por kombertié den algu intimista. Mi ta aserká pa risibí Kristu i komulgá kuné pero no pa hasi un akto mekániko i simpelmente un akontesimentu sosial. Mi ta aserk’E pa mi bida yena ku su presensia. Mi bida ta sali pafó, i ta topa ku otronan den difikultat i intrankilidat di bida. Mi no sa si otronan lo nota ku mi tin Kristu den mi. Mi no sa si e tabernakel ta ei kaminda mi ta biba i ta relashoná mi mes ku otronan?
Kua ta e tèrmometer ku ta komprobá ku e alimento di Kristu ta yena mi bida? Ora mi tin hamber di señor den mi bida di tur dia .... hamber di bèrdat di bida.... di amor i di entrega
Di generosidat i di kariño di parti di e bon DIOS.
Kua ta e tèrmometer pa komprobá ku entrega di Kristu ta alimentá mi di bèrdat?
Ora mi ta kapas pa stima otronan sin midí , espesial esnan mas debil i den nesesidat. Si mi ta kapas di mira den otronan e Señor Resusitá ta ora ku hinter e energia eukarístiko a asimilá den mi bida.
Únikamente for di amor i entrega ta e manera ku nos por yega mas serka pa risibí kurpa di Kristu pa despues hib’é den e tabernakel di nos bida pa esnan ku no ta aserká Iglesia. Bida di kada katóliko mester ta manera un tabernakel movibel, un tabernakel digno i solidario ku doló i speransa di nos mundu, únikamente di tal manera Señor lo bira mas visibel pa hendenan di nos tempu.
Abo ta un bon tabernakel di Dios?
Próksimo bia ku bo ta bai Misa i ora ku e saserdote bisa "Laga nos lanta nos kurason..." pensa bon loke bo ta bai kontestá...
Posted by Rutzen Lucas at 25.5.08 0 comments