dinsdag 3 februari 2009

Nieuwe bisschop bevestigt: Harry Potter-boeken zijn satanisch


Hilversum (Van onze redactie) 2 februari 2009 - De nieuwbenoemde hulpbisschop van het Oostenrijkse bisdom Linz blijft bij zijn standpunt: de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling zijn satanisch. Ook bevestigt Gerhard Maria Wagner zijn standpunt dat er een verband is tussen natuurrampen en geestelijke verloedering.

Toverformules
De eergisteren door de paus tot bisschop benoemde pastoor Wagner (54) baarde in 2001 opzien toen hij de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling satanisch noemde en waarschuwde voor de toverformules die erin voorkomen. Hij blijft bij zijn standpunt, zegt hij vandaag in het dagblad Österreich. “Ik sta daar niet alleen in.”

Orkaan Katrina
Ook blijft Wagner erbij dat natuurrampen het gevolg zijn van ‘geestelijke milieuvervuiling’, al verbindt hij dat nu meer specifiek met ecologisch wanbeheer. Toen de orkaan Katrina in 2005 grote vernielingen in de Amerikaanse stad New Orleans had aangericht, noemde de aanstaande bisschop het geen toeval dat alle vijf abortusklinieken en nachtclubs waren verwoest. Hij opperde dat het groeiend aantal natuurrampen niet aan de klimaatverandering, maar aan de geestelijke vervuiling te wijten is.

Geen straf van God
Wagner: “Er is een verband tussen natuurrampen en geestelijke milieuvervuiling. Je ziet waar het heengaat als de mens altijd meer wil hebben, de wereld uitbuit.” Maar hij wil daarmee niet zeggen dat natuurrampen ‘een straf van God’ zijn.

Islam is een gevaar
Wagner staat kritisch tegenover de islam. Islamitische godsdienstleraren moeten volgens hem gecontroleerd worden als ze de democratie ter discussie stellen. “Het is een belangrijke vraag of de islam überhaupt met de democratie in verband kan worden gebracht. De islam is werkelijk een gevaar.” Wagner wordt op 22 maart tot bisschop gewijd, meldt het bisdom Linz.

Bron: http://www.katholieknederland.nl/

Kardinaal Kasper: fouten in management Vaticaanse curie


Hilversum (Van onze redactie) 3 februari 2009 - De Duitse Kardinaal Walter Kasper erkent dat er fouten zijn gemaakt in het management van de Romeinse Curie bij de opheffing van de excommunicatie van vier Lefebvriaanse bisschoppen. “Men heeft daarover in het Vaticaan tevoren te weinig gesproken en niet gecheckt waar de problemen kunnen optreden.” Kasper is in het Vaticaan onder meer belast met de verhoudingen met het Jodendom

Gaskamers
Kasper maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen van de affaire-Williamson. De Britse prelaat Richard Williamson, één van de vier door de paus op 21 januari weer tot de Kerk toegelaten ultraconservatieve bisschoppen, zorgde wereldwijd voor opschudding door te ontkennen dat er Joden zijn omgekomen in gaskamers tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Fouten“Niemand kan zich erover verheugen dat er misverstanden zijn ontstaan. Er zijn zeker ook fouten gemaakt in het management van de Curie, dat wil ik heel uitdrukkelijk zeggen”, verklaarde Kasper gisteren tegenover de Duitse editie van Radio Vaticana.

Interne communicatie
Hij geeft toe dat het schort aan interne communicatie in het Vaticaan. “Dat moet ik heel openlijk zeggen. Men heeft vooraf veel te weinig met elkaar gesproken en niet meer gecheckt waar de problemen kunnen optreden. Het achteraf uitleggen is natuurlijk veel, veel moeilijker dan wanneer men dat meteen had gedaan. Ik had ook meer communicatie vooraf gewild.”

Niet in volle gemeenschap
Met de opheffing van de excommunicatie heeft de paus het gesprek willen heropenen omdat hij de eenheid in de Kerk wil, zowel naar binnen als naar buiten, verduidelijkte Kasper. “We hopen weer tot een goed gesprek te komen, maar er is geen sprake van dat deze Levebvriaanse bisschoppen nu weer in volle gemeenschap met de Katholieke Kerk zijn. Ze zijn zoals voorheen gesuspendeerd.”

Moeilijk gesprek
Kasper benadrukt dat de opheffing van de excommunicatie niet meer behelst dan het opheffen van obstakel voor een nadere dialoog tussen Rome en de Lefebvrianen. “Voor zover ik het kan beoordelen word het geen gemakkelijk, maar een moeilijk gesprek, zowel over de oecumene als over de interreligieuze dialoog, de eucharistie of de godsdienstvrijheid. Er zijn veel open vraagstukken.”

Bron: www.katholieknederland.nl

zaterdag 31 januari 2009

DI KUATER DJADUMINGU SIKLO B

Promé Lektura : Deuteronomio 18, 15-20
Salmo : Salmo 95, 1-2. 6-7. 8-9
Di dos Lektura : 1 Korinto 7, 32-35
Evangelio : Marko 1, 21-28



E promé lektura ta konta nos di e promesa di Dios pa manda profetanan ku lo a papia den su nòmber; esaki ta parse nos mashá normal, pero echo ta ku den e tempu ei e género aki no tabata eksistí, pues loke nan tabata hasi uso di dje pa “konosé boluntat di diosnan” tabata práktikanan di brueria, mago i miradó di destino i nan tabata stèns riba suèltu. Ta p’esei Moises a prohibí nan pa rekurí na nan pa konosé boluntat di Dios i a primintí nan di parti di Dios e género nobo aki pa relashoná nan mes ku Dios: .....profetismo. Esaki tin un gran transendensia, pues den magia, brueria i kosnan di suerte, hende tabata esnan ku tabata buska pa alkansá Dios, en kambio, den profetismo, ta Dios ta esun ku ta sali na enkuentro di hende i ta komuniká kuné.

Repasando e Evangelio, nos ta mira kon Marko ta presentá Hesus na nos komo e gran profeta sperá pa pueblo di Israel, ku ta instruí ku outoridat, “no manera e dòktòrnan di lei”, i ku su palabra ta efikas, na tal grado ku inklusive e ta ser obedesé pa demoñonan. Pero Hesus no tabata kualké profeta, pasobra E mes tabata palabra di Dios ku a bira karni, bon San Huan lo a laga nos mira esaki pa medio di su Evangelio. Ta p’esei , su palabra tabatin forsa manera nunka promé Israel a mira. Asina, Marko ta proklamá nos den e Evangelio aki ku Hesus tabata e gran profeta sperá, ku lo a trese Bon Notisia di parti di Dios pa tur hende i sabiduria i poder di su Palabra tabata asina grandi ku únikamente ta di Dios nan lo por a bini.

Awendia Dios ta sigui manda profeta ku tambe a impreshoná nos. Ningun hende por ninga e forsa ku un palabra di Mama Teresa di Calcuta tabatin, e tabata impreshonante manera palabra ku nos a skucha hopi biaha for di boka di otronan, nan tabata yega t’é den nos kurason ora nan a ser pronunsiá pa medio di dje; òf nos Papa Huan Pablo II, ku tambe ta poseé un forsa i un outoridat den su palabra pasobra nos tur ta sigur di e asistensia dibino den su siñansa i den su testimonio; i aparte di nan Dios a pone hopi otro profeta rondó di nos ku den forma mas simpel, pero no pa esaki ku ménos forsa, ta trata pa hasi presente e palabra di Dios ku ta yama nos pa biba den amor, hustisia, unidat i pas.

Pregunta pa nos ta: ... nos ta hasi kaso di e palabra di Dios ku na mil manera ta hasi su mes presente den nos bida ? Nos ta laga ku nos bida ta transformá i ta liberá pa medio di e palabra di Dios? Òf akaso demoñonan lo ta mas obediente y respetuoso di e Palabra di Dios ku nos ku ta bisa di ta su yunan? Dikon e demoñonan a sali mesora for di esun endemoniá, pero no ta parse ku nos ta kere Dios muchu ora e ta pidi nos pa nos pordoná,ora e pidi pa nos sali di nos mes pa yuda otro, pa nos buska hustisia den nogoshi òf den estudio, pa nos biba den unidat ku nos famia. Ta t’e ki dia nos lo skucha bos di Dios?

E siman aki laga nos resa huntu e salmo ku nos ta skucha awe:

“Señor laga nos no ta surdu pa bo bos”.

vrijdag 30 januari 2009

'Vaticaan wist niets over Williamson'


Hilversum (Van onze redactie) 30 januari 2009 - Niemand in het Vaticaan wist dat de ultraconservatieve bisschop Richard Williamson de opvatting huldigt dat tijdens de Tweede Wereldoorlog geen Joden zijn gestorven in gaskamers. Dat kwam men pas te weten nadat hem het decreet waarmee zijn excommunicatie werd kwijtgescholden al was overhandigd. Dat zegt kardinaal Darío Castrillión Hoyos die namens het Vaticaan onderhandelt met de Priesterbroederschap Sint Pius X.

Interview
Dat Williamson de Holocaust ontkent, vernam het Vaticaan volgens Hoyos pas op 21 januari, de dag dat de Zweedse zender STV een interview met de Britse prelaat uitzond. Williamson zei daarin dat er ‘overweldigende’ bewijzen zijn dat er nooit gaskamers hebben bestaan.

Holocaust verzonnen
Mocht in het Vaticaan werkelijk niemand op de hoogte zijn geweest van de opvattingen van Williamson, dan is dat uiterst opmerkelijk. Williamson verkondigde al in 1989 dat de Holocaust een door Joden verzonnen mythe is. Op het internet circuleren citaten uit een preek die hij dat jaar hield in het Canadese Sherbrooke. Daarin zegt hij onder meer: “Joden hebben de Holocaust verzonnen.” Williamson erkende vorige week dat hij die uitspraken had gedaan.

Vaticaan wist niets
Het Vaticaan wist niets van Williamsons opvattingen, hield kardinaal Castrillión Hoyos gisteren vol tegenover de Italiaanse krant Corriere della Sera. Hoyos: “Kijk, wij waren in dialoog met de autoriteiten van de Broederschap Pius X. We hebben altijd met monseigneur Fellay gesproken, de generaal-overste. En tot het laatste moment van die dialoog hebben wij absoluut niets over deze Williamson geweten, nooit is erover gesproken. En ik geloof echt dat niemand ervan wist.”

Dag voor het interview
Op het moment dat het Vaticaan kennis nam van Williamsons uitlatingen, kon het kwijtscheldingsdecreet niet meer worden teruggedraaid, zegt Hoyos. “Toen ik het [door kardinaal Re] ondertekende decreet aan mgr. Fellay overhandigde, wisten we niets van dit interview, het was namelijk precies een dag voor het uitgezonden interview.”

Datering
Als Hoyos gelijkt heeft, is het decreet op dinsdag 20 januari ondertekend door kardinaal Giovanni Battista Re, de prefect van de Congregatie voor de Bisschoppen. Dat is opmerkelijk want het door het Vaticaan gepubliceerde decreet is gedateerd op woensdag 21 januari, de dag van de uitzending van het interview. Generaal-overste Bernard Fellay had al vóór de uitzending weet van de uitspraken van Williamson, getuige een brief die hij enkele uren daarvoor schreef aan tv-zender STV.

Niet in details
Hoyos valt naar eigen zeggen niets te verwijten. “Natuurlijk was op het moment van de uitzending het decreet al in handen van de betrokkenen. Ik treed echter liever niet in details, omdat die mijn competentie overstijgen. Maar we hebben alles gedaan wat gedaan moest worden.” Castrillión Hoyos is voorzitter van de Vaticaanse commissie Ecclesia Dei. Die instantie oefent supervisie uit over traditionalistische geestelijken binnen de RK-Kerk en onderhandelt met de volgelingen van bisschop Marcel Lefebvre over een terugkeer in de Moederkerk.

Onvoldoende informatie
Dat niemand in het Vaticaan kennis zou hebben gehad van de opvattingen van Williamson bevestigt de kritiek van kardinaal Christoph Schönborn. De aartsbisschop van Wenen zei gisteravond op de Oostenrijkse televisie dat de medewerkers van de paus onvoldoende informatie hadden vergaard over Williamson.

Bron: www.katholieknederland.nl

zaterdag 24 januari 2009

DI TRES DJADUMINGU SIKLO B

Promé Lektura : Yonas 3, 1-5. 10
Salmo : Salmo 25, 4-5a. 6-7. 8-9
Di dos Lektura : 1 Korinto 7, 29-31
Evangelio : Marko 1, 14-20



Nos por parti e evangelio di awe den dos parti prinsipal: e promé anunsio di Hesus i e skohementu di un komunidat chikí di parti di Hesus pa realisá tal anunsio.
Marko ta kuminsá e bida públiko di Hesus splikando e promé anunsio ku Hesus a hasi na Galilea. Talbes esakinan no tabata e palabranan eksakto di Kristu, pero si nos por bisa ku su kontenido den esaki tabata esensial : kuminsamentu di tempu di salbashon, kombershon i eksigensia pa tin fe den e Bon Notisia. Loke ta hala atenshon ta ku Hesus no ta kuminsá papiando di su mes, kier men, E no a bisa: “alegrá boso pasobra ya Ami ku ta e Mesias a yega”, ni E no a pretendé gloria mas grandi ku esun ku su Tata a dun’é. Hesus tabata konsiente ku lo mas importante tabata inisio di e reinado definitivo di su Tata i ta p’esei E tabata pidi kombershon pa por bib’é.
Pero ta di kiko tal Reino tabata konsistí? Hesus ku su obra i palabranan lo a trata na aklará kua tabata prinsipio básiko di e Reino. Promé ku tur kos Reino tabata nifiká serkania di Dios ku su Pueblo, presensia salbadó di Dios. Pero no un salbashon nashonalista, ku lo libra nan únikamente di romanonan; sino un salbashon integral ku tabata inkluí hinter humanidat i den kua tabata proklamá hustisia, solidaridat, igualdat, pordon i relashon ku Dios komo nos Tata komo kaminda di pleno realisashon.
Ta p’esei Kristu tabata pidi kombershon, pasobra e kaminda ku E tabata proponiendo tabata nifiká kiebro ku hopi práktikanan sosial i religioso ku no tabata reflehá prinsipionan di e Reino; ademas, ta p’esei Kristu tabata pidi fe den su Palabra, pues esaki tabata e Bon Notisia den kua nan tabatin ku kere pa por biba balornan di Reino. Otro kondishon di e reino lo tabata siguimentu di Hesus ke men kondishon di dje pa e disipelnan.
Kombershon ta un palabra masha frekuente den nos fe, pero kiko ta kombertí?
Kombertí ta kambia di mentalidat. Fe i kombershon ta dos kara di e mesun moneda. No por eksistí kombershon sin fe ni fe sin kombershon outéntiko.
Marko ta konta tokante e yamada di e promé kuater disipelnan. Esaki ta laga bon kla ku lo no por a biba e Reino di manera aisla; e Reino di Dios den forma nesesario tabata hasi referensia na e Pueblo di Dios.

Kuantu bia nos no a skucha e palabra: Reino di Dios òf mihó bisá reinado di Dios? Nos ta kere masha hopi bia. Pero, nos a komprondé ku nos fe ta un lucha berdadero , òf revolushon ku ta purba hinka presensia di Dios definitivamente entre hende? Tin bia nos ta pensa ku ora nos ta biba nos fe nos ta hasiendo un berdadero akto di piedat ku tin komo úniko fin pa laga nos sinti pas interior; manera ku nos fe tabata un akto individual den kua e únikonan envolví ta Dios i ami. Pero ora nos kontemplá Hesus bibando balornan di e Reino di Dios, nos ta duna nos kuenta ku su relashon personal ku Dios no únikamente tabata fuente di pas interior, sino tambe fuente di transformashon den sosiedat.
Nos no por pèrdè for di bista ku kombertí i tin fe ta nifiká akseptá palabra di Kristu den su totalidat, loke mester hiba nos no únikamente na buska una relashon Tata- Yu ku Dios ku ta yena nos ku pas; sino tambe e tin ku hiba nos na un kompromiso konkreto ku nos sosiedat kaminda nos tin ku duna testimonio di presensia di Dios, di su amor pa nos, di hustisia, di solidaridat i di su mizèrikòrdia, pues ta asina so Dios lo reina riba hinter humanidat, tantu den kurason di hende komo den nos manera di kombibí. E ora ei si nos lo por identifiká ku klaridat Reino di Dios i su presensia entre nos.
Laga nos habri nos mes pues pa e mensahe di Kristu ku ta yama nos pa kombertí i akseptá un fe ku ta transformá tantu nos interior komo loke tin rondó di nos.
I e Reino aki di kua Hesus ta papia ku nos ta real i ta sperando di keda plenamente hinká paden di nos, falta únikamente nos parti: akseptá i biba segun e Evangelio di Hesus.

Laga nos trata e siman aki pa biba komo berdadero siudadanonan di e Reino: laga nos akseptá e reto ku Kristu ta pone nos dilanti e siman aki: kombertí, kier men kambia e situashonnan ku no ta laga nos sinti pas (tantu interno komo eksterno); i biba Reino di Dios segun su Evangelio, ke men, bibando ku hustisia, goso i pas den nos bida.

donderdag 22 januari 2009

Danneels: ‘Obama is niet de Messias’

Hilversum (Van onze redactie) 21 januari 2009 - Volgens kardinaal Godfried Danneels moeten mensen niet te hoge verwachtingen hebben van de nieuwe Amerikaanse president Barack Obama. “Hij is niet de Messias”, aldus de aartsbisschop van Mechelen-Brussel in de Belgische krant Le Soir.

Teleurstellingen
Danneels zei dat hij nooit eerder zag dat zovelen zoveel hoop op één mens vestigen. Volgens de kardinaal zullen er veel teleurstellingen verwerkt moeten worden zodra Obama moeilijke beslissingen heeft genomen.

Visionaire kracht
De primaat van de RK-Kerk in België prijst Obama’s visionaire kracht. Volgens Danneels is het nieuwe Amerikaanse staatshoofd “een authentieke idealist, die niet in militaire macht gelooft, maar veeleer in de kracht van overtuigingen”.

Inauguratiespeech
De kardinaal zei getroffen te zijn door Obama’s inauguratietoespraak, in het bijzonder door de passage over de rassendiscriminatie in het verleden van de VS. De centrale boodschap van de speech is volgens Danneels: “Wees niet bang om in je mooiste dromen te geloven, ooit worden ze vervuld.”

Bron: www.katholieknederland.nl

‘Paus heft excommunicatie Lefebvriaanse bisschoppen op’

Hilversum (Van onze redactie) 22 januari 2009 - Paus Benedictus XVI heeft besloten de excommunicatie van vier door aartsbisschop Marcel Lefebvre gewijde bisschoppen op te heffen. Dat hebben de Italiaanse kranten Il Giornale en Il Riformista vandaag gemeld. De Heilige Stoel wil het bericht bevestigen noch ontkennen, zo verklaarde de Vaticaanse persdienst tegenover katholieknederland.nl.

Decreet getekend
Het bericht is afkomstig van de gerenommeerde vaticanist Andrea Tornielli, die voor Il Giornale schrijft. Volgens hem heeft de paus het decreet waarin hij de banvloek opheft reeds getekend. Het Vaticaan zou pas later deze week hierover naar buiten treden.

Opmerkelijk
Mocht het waar zijn, dan is sprake van een opmerkelijke beslissing van de paus. Benedictus XVI staat bekend als iemand die de traditionalisten een warm hart toedraagt. Weinigen hebben echter bevroed dat hij zover zou gaan. Vooral nadat duidelijk werd dat de volgelingen van mgr. Lefebvre niet voornemens waren alle besluiten van het Tweede Vaticaanse Concilie te onderschrijven. Dat had de paus als eis gesteld voor een verzoening van de Lefebvrianen met Rome.

Priesterbroederschap Pius X
Marcel Lefebvre (1905-1991) was missiebisschop in Senegal en later aartsbisschop van het Franse Tulle. Tijdens het concilie behoorde hij tot de conservatieve vleugel. Volgens hem was de Katholieke Kerk tijdens het concilie gezwicht voor het modernisme. Uit onvrede bood hij in 1968 de paus zijn ontslag aan als generaal-overste van de paters spiritijnen. Later verzamelde hij gelijkgestemden om zich heen. Daaruit groeide de Priesterbroederschap Pius X, een genootschap dat de preconciliaire liturgie bleef celebreren.

Excommunicatie

In 1988 wijdde Lefebvre vier bisschoppen, te weten Bernard Fellay, Bernard Tissier de Mallerais, Richard Williamson en Alfonso de Galarreta. Aangezien hij dat deed zonder instemming van de paus, werden Lefebvre en de vier wijdelingen van rechtswege geëxcommuniceerd. Johannes Paulus II bevestigde deze excommunicatie.

Bron: www.katholieknederland.nl