woensdag 11 februari 2009

Nederlandse paus herdacht


Hilversum (Van onze redactie) 9 februari 2009 - Op 2 maart is het 550 jaar geleden dat Adriaan Florenszoon Boeyens, de latere paus Adrianus VI, als zoon van een scheepstimmerman in Utrecht werd geboren. De RK-Kerk in Nederland staat daar op 7 maart bij stil met een herdenkingsdag die begint met een eucharistieviering en eindigt met een symposium en het bidden van de vespers.

Zwaarmoedig en vroom
Adrianus werd op 9 maart 1522 tot paus gekozen. De gezondheid van paus Adrianus VI leed onder de druk van zijn zware ambt. Op 14 september 1523, na een pontificaat van net iets meer dan één jaar, stierf hij; volgens tijdgenoten ‘zoals hij geleefd had: vreedzaam, zwaarmoedig, vroom en heilig’.

Herdenking
Op zaterdag 7 maart vindt in Utrecht een herdenking plaats van de enige Nederlandse paus tot op heden. In de Catharinakathedraal gaat aartsbisschop Wim Eijk om 10.30 uur voor in een pontificale Hoogmis ter nagedachtenis. In de middag vindt een symposium plaats in het Academiegebouw van de Universiteit van Utrecht. De herdenkingsdag wordt afgesloten met de vespers om 17.30 uur in de kathedraal. De herdenking is een initiatief van enkele rooms-katholieken en het aartsbisdom Utrecht.

Symposium
Sprekers op het symposium zijn dr. Marcel Gielis, FKT Universiteit van Tilburg (‘Adriaan van Utrecht / Hadrianus VI en de hervorming van Kerk en theologie’), dr. Michiel Verweij, Handschriftenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van België (‘Adrianus VI en Erasmus van Rotterdam: aftasten in crisis’) en prof. dr. Martin Stone, van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, van de Katholieke Universiteit van Leuven (‘Adrianus van Utrecht en de transformatie van het laatmiddeleeuwse morele denken’).

Bron: http://www.katholieknederland.nl/

Nederlandse bisschoppen veroordelen Holocaust-ontkenning

Hilversum (Van onze redactie) 10 februari 2009 - De Nederlandse rk-bisschoppen willen spoedig een ontmoeting met de Joodse gemeenschap. Dat laten zij vandaag weten in een gezamenlijke verklaring, waarin zij opnieuw reageren op de commotie die de afgelopen weken is ontstaan na de opheffing van de excommunicatie van vier bisschoppen van de Priesterbroederschap Pius X. De grootste onrust is het gevolg van antisemitische en negationistische (Holocaust-ontkennende) uitlatingen van een van hen, Williamson.

Absurd, verwerpelijk en respectloos
De Nederlandse Bisschoppenconferentie, vandaag in vergadering bijeen, laat opnieuw weten dat de opvattingen en uitspraken van Williamson over de Shoah (de moord op de Joden door de nazi’s) 'absurd, verwerpelijk en respectloos' zijn. De bisschoppen nemen er 'onverkort en krachtig' afstand van.

Joodse gemeenschap diep gekwetst
De bisschoppen zeggen dat het hun pijn doet te zien dat 'door de uitspraken van Williamson de Joodse gemeenschap, ook in Nederland, tot in het diepst van haar ziel gekwetst is'. Tevens zeggen ze het 'ten zeerste' te betreuren dat door de kwestie-Williamson het in de voorbije decennia opgebouwde vertrouwen tussen de Joodse en katholieke gemeenschap onder druk is komen te staan. De sinds 1995 ingeslagen weg van leren en dialoog willen de bisschoppen echter voortzetten. Daarom nodigen zij de vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap in Nederland uit voor een open gesprek. De bisschoppen hopen daarmee bij te dragen aan de bevestiging van het vertrouwen.

Geen rehabilitatie
In reactie op de steeds terugkerende misverstanden benadrukken de bisschoppen nogmaals dat intrekking van excommunicatie geen rehabilitatie is, maar een eerste stap om het gesprek met de priesterbroederschap mogelijk te maken. De bisschoppen ondersteunen de intentie van de paus om de dialoog te zoeken. Zolang echter de priesterbroederschap het Tweede Vaticaans Concilie niet volledig erkent, dus ook Dignitatis humanae over de godsdienstvrijheid en Nostra aetate, het document waarin de Kerk haar geestelijke verbondenheid met het Joodse volk uitspreekt, is er geen sprake van eenheid met de rooms-katholieke Kerk en blijft het de bisschoppen van de broederschap verboden bisschoppelijke taken uit te oefenen of een kerkelijk ambt te bekleden, aldus de verklaring. "Wat betreft de persoon van Williamson is blijkens de verklaring van 4 februari door de kardinaal-staatssecretaris van het Vaticaan namens de paus als extra voorwaarde gesteld dat hij publiekelijk en absoluut eenduidig zijn opvattingen herroept."

Zorg en pijn
De bisschoppen delen 'niet in de laatste plaats' ook de zorg en pijn die de affaire-Williamson in de katholieke geloofsgemeenschap teweeg heeft gebracht. "Veel mensen hebben de voorbije weken hun gevoelens hierover bij de bisschoppen kenbaar gemaakt. Aan hen willen de bisschoppen zeggen dat zij erop mogen vertrouwen dat de Kerk waarvan zij deel uitmaken geen ruimte laat voor antisemitisme. De bisschoppen roepen alle gelovigen op tot gebed voor de Joodse gemeenschap, voor de eenheid in de Kerk en voor paus Benedictus XVI, "opdat hij gesterkt wordt in zijn oprechte intentie om de Kerk te leiden in lijn met Vaticanum II", aldus het Nederlandse epicopaat.

Bron: www.katholieknederland.nl

Vaticaanstad viert 80ste verjaardag


Hilversum (ANP/EFE) 11 februari 2009 - De Status Civitatis Vaticanae (Staat van Vaticaanstad) bestaat vandaag tachtig jaar. De kerkelijke staat wijdt daaraan een tentoonstelling waarvoor de geheime archieven open zijn gegaan.

Verdrag van Lateranen

Zo wordt voor het eerst het originele exemplaar getoond van het Verdrag van Lateranen, dat op 11 februari 1929 werd getekend door de Italiaanse dictator Benito Mussolini en kardinaal Pietro Gasparri. Daardoor kreeg het Vaticaan voor het eerst sinds 1870 een onafhankelijke, soevereine staat terug. Het leger van het Koninkrijk Italië onder leiding van de legendarische vrijheidsheld Giuseppe Garibaldi had de pauselijke troepen op 20 september 1870 verslagen bij de slag van de Porta Pia. Italië lijfde Rome en de rest van de kerkelijke staat daarop in.

Absolute monarchie
De staat Vaticaanstad is het kleinste land ter wereld en het enige land dat minder dan een vierkante kilometer groot is. Het heeft amper duizend inwoners, met het hoogste percentage katholieken ter wereld: 100 procent. Het Vaticaan is het enige land zonder analfabeten en de laatste absolute monarchie van Europa: staatshoofd, regeringsleider, wetgever en opperste rechter is de paus. Tevens is hij opperbevelhebber van het oudste en kleinste leger ter wereld, de Zwitserse Garde (110 man).

Mussolini
In de tentoonstelling is de tafel te zien waarop Mussolini en Gasparri het 'Verdrag tussen de Heilige Stoel en Italië' tekenden. Ook worden kaarten en foto’s getoond van de infrastructuur van het Vaticaan, zoals het spoorwegstation en de musea. Ook bezittingen van pausen zijn te zien, zoals de vergulde telefoon van Pius XI en zijn Citroën uit 1926, waarin de kerkvorst op een houten troon zat. De tentoonstelling is te zien tot 10 mei.

Bron: www.katholieknederland.nl

Priester mag geregistreerd partnerschap handhaven

Hilversum (ANP/Van onze redactie) 11 februari 2009 - Priester Ruud Huysmans hoeft geen einde te maken aan zijn geregisteerd partnerschap met de theologe Freda Droës. Dat is het gevolg van de uitspraak van de kerkelijke rechtbank die zich met de zaak heeft beziggehouden. Dat heeft Huysmans’ advocaat Herman Bunjes aan het ANP meegedeeld.

Opdracht tot ontbinding
Bisschop Ad van Luyn van Rotterdam had Huysmans, priester van het bisdom en oud-voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, opdracht gegeven het partnerschap te ontbinden. Bij een weigering zou hij uit het priesterambt worden gezet.

Uitspraak onherroepelijk
De kerkelijke rechtbank oordeelde eind vorig jaar al dat Huysmans zich niet schuldig heeft gemaakt aan “een hem toerekenbare uiterlijke schending van de wet''. De uitspraak is onherroepelijk geworden, nu geen van beide partijen in beroep is gegaan.

Geregistreerd partnerschap
Huysmans en Droës sloten hun geregistreerd partnerschap in 2000. Zij wonen niet samen. Het geregistreerd partnerschap bood hem en Droës de zakelijke regeling die het best bij hun relatie paste.

Ongedaan maken
Van Luyn was het niet met Huysmans eens en gelastte hem het partnerschap ongedaan te maken. De priester diende inderdaad bij de burgerlijke rechter een verzoek tot ontbinding van het partnerschap in, maar die wees dat af. Daarop bracht Van Luyn de zaak voor de kerkelijke rechtbank.

Celibaat
De Kerk verbiedt priesters een geregistreerd partnerschap te sluiten. De Nederlandse bisschoppen verklaarden in 2001 dat het geregistreerd partnerschap formeel en spiritueel onverenigbaar is met de celibataire levensstatus. Het is een publiekrechtelijke, exclusieve relatievorm tussen twee personen, terwijl het celibaat dergelijke verbintenissen uitsluit.

Geen rechtsgrond
De Belgische kerkjurist Rik Torfs stelde vorig jaar bij de behandeling van de zaak voor de kerkelijke rechtbank dat het bevel van Van Luyn elke rechtsgrond miste. Huysmans was met terugwerkende kracht aangeklaagd, want de kerk had het geregistreerd partnerschap in 2000 nog niet voor priesters verboden.

Bron: www.katholieknederland.nl

zondag 8 februari 2009

Vaticaan: Williamson moet uitspraken intrekken

Hilversum (Van onze redactie) 4 februari 2009 - Als de Britse bisschop Richard Williamson niet publiekelijk en op ondubbelzinnige wijze afstand neemt van zijn opvattingen over de Holocaust, worden hem in de Kerk geen bisschoppelijke taken toegewezen. Dat heeft het Vaticaanse Staatssecretariaat vanmiddag meegedeeld.

Paus wist het niet
Het Vaticaan benadrukt dat paus Benedictus XVI geen kennis had van de opvattingen van Williamson toen hij per een op 21 januari gedateerd decreet diens excommunicatie ophief. Ook de excommunicatie van drie van Williamsons collega-bisschoppen van de schismatieke Priesterbroederschap Sint Pius X werd door de paus kwijtgescholden. Williamson verklaarde op diezelfde 21 januari in een interview dat er geen Joden in gaskamers zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat standpunt koestert hij al jaren.

Geen kerkelijke goedkeuring
De opheffing van de excommunicatie verandert niets aan de juridische status van de Priesterbroederschap Sint Pius X (SSPX), onderstreept het Staatssecretariaat. Die geniet tot op heden geen enkele kerkelijke goedkeuring. De vier bisschoppen zijn als gelovigen weliswaar ontslagen van de excommunicatie, als bisschoppen hebben zij geen enkele kerkrechtelijke status. Ook kunnen zij niet rechtmatig het bisschopsambt uitoefenen in de Kerk, legt het Staatssecretariaat uit in een communiqué. Het Staatssecretariaat is het centrale orgaan van het bestuursapparaat van de Heilige Stoel.

Concilie erkennen
Om kerkelijke goedkeuring te verkrijgen dient de SSPX het Tweede Vaticaans Concilie volledig te erkennen. Ook de volledige aanvaarding van het leergezag van de pausen Johannes XXIII, Paulus VI, Johannes Paulus I, Johannes Paulus II en Benedictus XVI is een ‘noodzakelijke voorwaarde’ voor kerkelijke erkenning van de Priesterbroederschap, benadrukt het communiqué.

Godsdienstvrijheid
Twee van de bisschoppen van wie de paus de excommunicatie heeft opgeheven, hebben de afgelopen dagen al te kennen gegeven dat zij conciliaire beginselen als godsdienstvrijheid en oecumene nooit zullen erkennen. Generaal-overste Bernard Fellay van de SSPX sluit de aanvaarding van Vaticanum II niet volledig uit. Wel schreef hij in een brief aan zijn volgelingen dat de SSPX onverminderd voorbehouden heeft bij het laatste concilie.

Onacceptabel
Het Vaticaan onderstreept dat de opvattingen van Williamson over de Shoah ‘absoluut onacceptabel zijn en krachtig worden verworpen door de Heilige Vader’. Het communiqué verwijst naar de algemene audiëntie van 28 januari waarbij de paus zijn ‘onbetwistbare solidariteit’ met het Joodse volk uitsprak. Ook veroordeelde hij iedere relativering en ontkenning van de Shoah uitdrukkelijk.

Bron: www.katholieknederland.nl

Vaticaan ergert zich aan Duitse kritiek

Hilversum (Van onze redactie) 5 februari 2009 - Het Vaticaan heeft zich bijzonder gestoord aan de openlijke kritiek van Duitse media en politici op paus Benedictus XVI vanwege de affaire-Williamson. Dat zegt de CDU-parlementariër Georg Brunnhuber vanuit Rome tegenover de Financial Times Deutschland. De Duitse christendemocraat werd gisteren door Benedictus XVI ontvangen tijdens de wekelijkse algemene audiëntie in Vaticaanstad.

Antikatholieke ressentimenten
Brunnhuber: “In het Vaticaan is men over de discussie in Duitsland ronduit ontsteld. Hier neemt niemand aan dat de paus antisemitische uitingen duldt. Men heeft de indruk dat alle antikatholieke ressentimenten die in Duitsland sluimeren nu aan de oppervlakte komen.”

Der Spiegel
Voorbeeld van de heftige kritiek in Duitsland op Benedictus is het laatste nummer van het opinieblad Der Spiegel, waarin de paus verweten wordt dat hij een plek voor antisemieten in de Kerk inruimt en de verstandhouding met de Joden heeft vergiftigd. Op de voorpagina van het magazine staat een foto van de Heilige Vader en de kop Der Entrückte. Ein deutsche Papst blamiert die katholische Kirche (‘De wereldvreemde. Een Duitse paus beschaamt de katholieke Kerk’).

Merkel
Eergisteren eiste de Duitse bondskanselier Angela Merkel dat de paus duidelijk maakt dat het Vaticaan het ontkennen van de Holocaust niet accepteert. Brunnhuber daarover: “Veel CDU-leden vinden de interventie van de kanselier niet juist.” De voorzitter van de Baden-Württembergse CDU-fractie voegt eraan toe: “Publieke eisen stellen aan de Heilige Vader leidt gegarandeerd tot niets.”

Monsterachtig
Ook aartsbisschop Reinhard Marx van München-Freising heeft kritiek op Merkel: “De paus heeft duidelijk stelling genomen tegen de loochening van de Holocaust. Hij heeft duidelijk gemaakt dat er voor antisemitisme in onze Kerk geen plaats is. Volgens mij is daarmee alles gezegd.” De veronderstelling dat de paus antisemitisme zou tolereren vindt Marx ‘monsterachtig’.

Retorische strijd

Ook de voorzitter van de Bondsdag in Berlijn, Norbert Lammert (CDU), heeft de paus verdedigd. “Veel van wat de paus nu aangewreven wordt is bijna boosaardig, in ieder geval niet redelijk”, aldus de politicus in het Hamburger Abendblatt. De affaire-Williamson wil hij weliswaar niet bagatelliseren, maar de manier waarop de paus nu wordt veroordeeld, noemt hij een wedstrijd in het elkaar retorisch overtroeven. “Dat is gerechtvaardigd noch fair en in deze kwestie niet nuttig.”

Bron: www.katholieknederland.nl

zaterdag 7 februari 2009

DI SINKU DJADUMINGU SIKLO B

Promé Lektura : Yob 7, 1-4. 6-7
Salmo : Salmo 147, 1-2. 3-4. 5-6
Di dos Lektura : 1 Korinto 9, 16-19. 22-23
Evangelio : Marko 1, 29-39



E promé lektura ta kompartí ku nos un parti di e diskurso ku Yob a tene pa su amigunan, kaminda E ta reklamá Dios e kantidat di sufrimentu ku e mester a pasa den. Job ya no ke biba mas, e no ke skucha mas splikashon tokante e pakiko di su sufrimentunan, e no por soportá sinti su mes asina bandoná pa Dios, ya e no por ni drumi pasobra kontinuamente e ta sufriendo i su speransa a disparsé por kompletu. Kiko ta pasando ku Yob? E ta sinti su mes rechasá i bandoná pa Dios dilanti di tantu sufrimentu. Pero, realmente Dios a bandon’é? Bida di Hesus lo kontesta nos ku nò; ku Dios ta kana ku esun ku ta sufri, e ta sinti kompashon kuné. E lo ta serka di e persona ku ta sufri pa dun’é forsa i aliviá su sufrimentu. Laga nos reflekshoná riba esaki pa medio di e Evangelio djawe.

Marko ta konta di e kuminsamentu aki di bida di Hesus, kaminda E ta sali for di snoa pa hiba presensia di Dios na un kas humilde kaminda e suegra di Pedro ta drumi malu. Ku su akshon ora ku El a mishi ku man di e hende malu i a lant’é, Marko ta indiká na nos serkania ku Hesus a demostrá ku esnan ku tabata sufri; e ta imáhen di Dios ku ta aserká esnan ku a parse di a keda rechasá p’E debí na nan pikánan. Hesus ku esaki i ku hopi otro sanashon no tabata ke bisa ku su mishon lo tabata di un kurandero. Hesus, mas bien, ta buska pa hasi presente e reino di Dios, hiba e Bon Notisia di presensia di Dios entre hende, di su mizèrikòrdia, di su serkania i di e rekonsiliashon entre Dios i hende. Ta p’esei Marko, ta transmití na nos e figura aki di Hesus ku ta retirá su mes pa resa, semper alimentando su relashon ku su Tata. Ta p’esei mes, Hesus ta rechasá di ta rekonosé pa e pueblo pa medio di su sanashonnan. Tabata falta hopi pa e hendenan di Cafarnaúm lo a komprondé e berdadero mishon de Hesus.

Ta kere ku un di e sentidonan mas profundo di aktitutnan di Hesus tabata presisamente esun di trese Dios mas serka, p’asina hendenan lo a komprondé ku Dios nunka ta alehá di su pueblo, ku E ta kana ku su pueblo, ku E ta sufri ku esun ku ta sufri pa motibu di limitashon natural i e ta gosa ku esun ku ta eksperensiá goso di hasi su boluntat. Ta p’esei, e evangelio ta un kontesta riba e situashon desesperá di Yob, ku nos ta skucha den e promé lektura. Yob, ya no por a soportá su sufrimentu, pasobra e tabata pensa ku esaki, tabata nifiká rechaso i abandono di Dios; pero no tabata asina, Hesus ta mustra nos kon asina serka Dios ta kana ku su pueblo, i ta bisa nos klaramente ku E no ta keda indiferente dilanti di nos doló i sufrimentu. Esaki ta un gran notisia! Nos Dios, no ta un Dios ku ta kana leu di nos, E konosé nos i ta kompañá nos na tur momento.

Kon nos a biba esaki? Tin bia den bida nos ta sinti nos mes asin’aki: bandoná pa Dios, manera Yob; ku nos no sa si nos ke lanta riba siguiente dia, ku nos ta sinti ku nada ku nos hasi tin sentido berdadero. Laga nos skucha e Evangelio i habri nos wowo: Hesus ke tuma nos na man i elevá nos di nos estado di falta di speransa ; E ke pa nos sinti nos mes kompañá, iluminá ku su presensia. Su sufrimentu y su resurekshon ta nos speransa. Laga nos kana ku alegria, Hesus ta ku nos; no pa instruí nos i laga nos keda so, sino pa mas ku tur kos, pa kana ku nos. Ta p'esei e ta keda den Eukaristia, komo señal di su presensia konstante den nos istoria. I huntu ku Hesus nos tin e TATA i Spiritu Santu, ku ta duna ánimo i iluminá nos pa sigui lucha den nos bida.

Laga nos trata pa otro hende sinti presensia di Dios serka pa medio di nos aktitut i akshon: un orashon pa un persona, un bishita pa hende malu, papia ku e hende ku nos sintí tabata hopi riba dje. DIOS TIN MESTER DI NOS ” MAN” PA HASI SU MES PRESENTE I “LANTA NOS” DI NOS MALESANAN.