Hilversum (Van onze redactie) 21 april 2008 - Het Italiaanse bedevaartsoord San Giovanni Rotondo maakt zich op voor de ontvangst van miljoenen pelgrims bij het opgebaarde lichaam van de in 1968 overleden heilige Pater Pio. Al 750.000 pelgrims hebben zich aangemeld voor om te bidden bij de stoffelijke resten van Padre Pio. Dat meldt Radio Vaticana.
Publiek
Het lichaam van Padre Pio wordt vanaf donderdag 24 april aan het publiek getoond. De plechtigheden beginnen donderdag met een eucharistieviering in de nieuwe kerk van San Giovanni Rotondo. Daarin gaat kardinaal Josè Saraiva Martins voor, de prefect van de Vaticaanse Congregatie voor de Heiligverklaringen
Onderzoek
Het graf van de pater kapucijn werd in de nacht van 2 op 3 maart geopend. Het lichaam verkeert volgens de kerkelijke autoriteiten in een 'redelijke staat'. De stoffelijke resten werden de afgelopen weken aan een uitgebreid onderzoek onderworpen.
Reliekschrijn
Het lichaam van Padre Pio wordt opgebaard in een reliekschrijn in de crypte van het klooster van Santa Maria delle Grazie (heilige Maria van de genades). Het stoffelijk overschot van de in 2002 heilig verklaarde pater, zal tot het eind van het jaar aan het publiek getoond worden. Dagelijks kunnen maximaal 7000 personen een bezoek brengen aan de relieken.
Stigmata
Padre Pio wordt door miljoen gelovigen in de hele wereld vereerd. Pater Pio werd als Francesco Forgione geboren op 25 mei 1887 in Pietrelcina in het aartsbisdom Benevento (Zuid-Italië). Op 16-jarige leeftijd trad hij in bij de orde der kapucijnen in Morcone. Daar kreeg hij de kloosternaam Pio. Pater Pio ontving de zogeheten stigmata, de vijf open wonden van de gekruisigde Jezus.
maandag 21 april 2008
Miljoenen pelgrims verwacht bij opgebaard lichaam Padre Pio
Posted by Rutzen Lucas at 21.4.08 0 comments
zondag 20 april 2008
DI SINKU DJADUMINGU DI PASKU DI RESUREKSHON
Promé Lektura : Echonan 6, 1-7
Salmo : Salmo 33, 1-2. 4-5. 18-19
Di dos Lektura : 1Pedro 2, 4-9
Evangelio : Huan 14, 1-12
E djadumingu aki nos lo por bisa ku ta un dia di revelashon tokante Hesus, ta un djadumingu Kristológiko. Saliendo for di dos intervenshon di e apòstelnan, Hesus ta revelá na nos su mishon komo Mesias i su ser mas íntimo di Yu perfektamente uní na e Tata. Dilanti di e pregunta di siguimentu, kier men, dilanti e duda di kon alkansá loke E a alkansá, Hesus lo identifiká su mes komo e Kaminda, e Bèrdat i e Bida. Ta dikon Hesus ta hasi esaki? Ku poko palabra Hesus ke bisa e bèrdatnan mas importante ku e disipelnan lo tin ku rekordá. Pues laga nos mira di kiko kada un di e realidatnan aki ta rekordá nos:
Hesus ta e KAMINDA: esaki ta rekordá nos for di humildat di e pesebre den kua el a nase, pasando den su aktividat profétiko di pordoná piká, kura esnan malu di salú, rekohé esnan rechasá, asta yega na loke lo a bini despues di e último sena: entrega total i salbadó di su bida. Esaki ta e kaminda ku Hesus a marka den direkshon di e Tata; ta p'esei e ta bisa nan: “ i ya boso konosé e kaminda pa yega na e lugá kaminda ami ta bai”.
Hesus ta e BÈRDAT: ora el a proklamá esnan pober , esnan ku hamber, esnan persiguí bienaventurá; ora e mustra nos e kara berdadero di Dios komo “Abba” o sea komo Tata; ora e denunsia inhustisia i proklamá un liberashon; ora riba tur kos ora E mustra nos e “berdadero hende” ku nos ta yamá na ta: ... ser humano pleno, liber, koherente, entregá.
Hesus ta BIDA: pasobra E tabata prinsipio di hinter kreashon; E a rebibá speransa definitivo pa humanidat; den djE hende a sinti di ta hañando un forma nobo di biba; unda ku E lo a pasa E bida tabata generá , ora E kura, pordoná, liberá, etc. Pero riba tur kos Hesus ta bida ora Ela resusitá, pues ku esaki E ta vense morto i ta proklamá su mes komo Señor di bida.
Despues di e rikesa di e testimonio aki di Hesus, Felipe, aparentemente sin por komprondé loke Hesus tabata bisando, lo a pidié: “Laga nos mira Tata i esaki pa nos lo ta sufisiente.”. A parse ku e apòstelnan lo a komprendé tiki òf nada di tur loke Hesus a revelá na nan, ta p'esei Hesus ta riska di hasi un afirmashon klarísimo riba su mes: “Ken ku a mira Mi, a mira e tata tambe”. Ke men, esun ku ta sigui mi Kaminda i ta biba mi Bèrdat lo yegá na Bida ku plenitut den enkuentro ku e Tata. Felipe tabata konosé Hesus, e tabata atmir’é i tabata siguié, pero nunka a komprendé ta ken e tabata siguiendo. Talbes e tabata mira den Hesus un gran lider religioso, un maestro di Lei, e libertador di Israel. Sinembargo, e no tabata por mira den Hesus e mesun Yu di Dios, ikono di e Tata.
Kuantu kaminda i bèrdat nan ta presentá na nos komo ofresementu ku ta hiba nos na bida? Hedonismo komo búskeda di plaser sin responsabilidat, plaka komo kaminda sigur pa yega na felisidat, éksito komo úniko kaminda di realisashon, mentira komo forma di gana atenshon i egoismo komo kaminda mas sigur pa desaroyo personal. Ta parse ku e kaminda di solidaridat, di simplesa, di kompromiso, di bèrdat , di responsabilidat i amor no ta yama nos atenshon tantu. Awor laga nos buska bèrdatnan relativo, ku ta akoplá na nos plannan; bèrdatnan na midí i si ta posibel ku nan sea negoshabel.
Lo no t’asina ku nos a hasi nos mes kaminda, bèrdat i bida na lugá di sigui Hesukristu?
E siman aki nos por kana nos kaminda, nos bèrdat i nos bida den persona di Kristu. E ta midí di hinter nos bida, dilanti di djE nos tin ku konsentrá nos manera di biba.
Posted by Rutzen Lucas at 20.4.08 0 comments
Kardinaal Lopez Trujillo overleden
Hilversum (Van onze redactie) 20 april 2008 - De Colombiaanse curiekardinaal Alfonso Maria Lopez Trujillo is gisteravond in Rome op 72-jarige leeftijd overleden. De voorzitter van de Pauselijke Raad voor het Gezin stond vooral bekend om zijn stellige uitspraken in zijn strijd tegen abortus en voorbehoedmiddelen.
Hartproblemen
Lopez Trujillo, die de Pauselijke Raad voor het Gezin 18 jaar voorzat, verbleef al enige tijd in het ziekenhuis wegens ernstige hartproblemen. Hij overleed in het bijzijn van zijn broer en van de decaan van het kardinaalscollege, kardinaal Angelo Sodano.
Condooms
‘Russische roulette’Alfonso Lopez Trujillo baarde in 2003 opzien door in een BBC-uitzending op te merken dat condooms niet geschikt zijn in de strijd tegen aids, omdat latex het aids-virus en andere virussen kan doorlaten. Om over 'veilige seks met een condoom' te spreken was volgens de kardinaal een vorm van ‘Russische roulette’, omdat de kwaliteit van latex achteruit gaat door hitte en zonlicht en een condoom kan scheuren of kapotgaan.
CELAM
Lopez Trujillo werd op 8 november 1935 geboren in het Colombiaanse Villahermosa. In 1960 werd hij priester gewijd. Paus Paulus VI benoemde hem in 1971 tot hulpbisschop van Bogotá. Van 1972 tot 1983 was hij eerst secretaris generaal en later voorzitter van de Latijns-Amerikaanse Bisschoppenraad (CELAM).
Kardinaal
In juni 1979 volgde Lopez Trujillo, Tulio Botero Salazar op als aartsbisschop van Medellín. Van 1987 tot 1990 was hij voorzitter van de Colombiaanse bisschoppenconferentie. Paus Johannes Paulus II creëerde hem tijdens het consistorie van februari 1983 kardinaal. Dezelfde paus haalde hem in 1990 naar Rome, waar hij tot gisteren voorzitter was van de Gezinsraad.
Seksuele moraal
Lopez Trujillo haalde de laatste jaren meermalen wereldwijd de media met zijn stellige uitspraken inzake de katholieke seksuele moraal en de beschermwaardigheid van het leven. Met verve droeg hij de rooms-katholieke visie uit dat alleen verandering van seksueel gedrag het HIV-virus werkelijk kan voorkomen.
Posted by Rutzen Lucas at 20.4.08 0 comments
Paus bidt op Ground Zero voor vrede
Hilversum (Van onze redactie) 20 april 2008 - Paus Benedictus XVI heeft vandaag op de laatse dag van zijn reis naar Amerika een bezoek gebracht aan Ground Zero. Op de plaats in New York waar op 11 september 2001 de Twin Towers instortten, sprak hij een gebed uit voor de vrede.
Reddingswerkers
Een zichtbaar aangedane paus had een kort persoonlijk onderhoud met een aantal overlevenden, familieleden van slachtoffers en bij hun werk omgekomen reddingswerkers. De paus had kort daarvoor een korte, sobere gebedsdienst gehouden op het winderige terrein.
Aanslag
Na een korte rit per pausmobiel over Ground Zero, knielde Benedictus neer op de plaats waar de noordelijke toren heeft gestaan. Daar bad hij enkele minuten in stilte, waarna hij een kaars ontstak en een gebed uitsprak. Ook zegende hij de plek met wijwater. De stoffelijke resten van 1100 van de 2700 slachtoffers op de plaats van de aanslag zijn nooit geïdentificeerd.
Haat
“God van vrede, breng uw vrede naar onze gewelddadige wereld”, bad de paus. “Leid naar uw weg van liefde, hen wiens harten en geesten verteerd zijn door haat”.
Posted by Rutzen Lucas at 20.4.08 0 comments
zaterdag 19 april 2008
Paus pleit voor collectieve aanpak van wereldproblemen: In toespraak tot VN
NEW YORK (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft vrijdag voor deAlgemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) in New York gepleit vooreen collectieve aanpak van wereldproblemen.
De rooms-katholieke kerkleider betreurde dat internationale samenwerking ondergeschikt blijft aan de beslissingen van een klein aantal landen.Paus Benedictus XVI bevestigt dat de wereldproblemen een tussenkomst van deinternationale gemeenschap vereisen onder de vorm van gemeenschappelijkeacties.Heel wat VN-leden, vooral ontwikkelingslanden, klagen erover dat enkele landen te veel macht krijgen in het wereldbeleid, voornamelijk inde Veiligheidsraad.VN Secretaris-generaal Ban Ki Moon benadrukte de overeenkomsten tussende Kerk en de VN. "Onze gemeenschappelijke doelen moeten armoedebestrijden, vrede en vrijheid brengen en een dialoog tussen verschillendereligies en culturen openen", aldus Ban Ki Moon.
Posted by Rutzen Lucas at 19.4.08 0 comments
vrijdag 18 april 2008
‘Heilige Vader, er heerst een kanker in uw kudde’
Hilversum (Boston Globe/Van onze redactie) 18 april 2008 - Vijf slachtoffers van seksueel misbruik door priesters ontmoetten gisteren paus Benedictus XVI in een kleine kapel van de pauselijke nuntiatuur in Washington. De 25-minuten durende ontmoeting vond plaats achter gesloten deuren en was erg emotioneel. Veel van de aanwezigen huilden. Allen baden. En één voor één spraken ze in individueel met de paus over hun gebroken geloof.
Zes decennia misbruik
Kardinaal Sean P. O’Malley drong aan op de ontmoeting nadat de paus had besloten om Boston, de stad waar in 2001 het misbruikschandaal naar buiten kwam, niet te bezoeken. O’Malley overhandigde een handgeschreven boek aan de paus met daarin de namen van de bijna 1.500 mannen en vrouwen uit de omgeving van Boston die hebben aangegeven in de loop van de laatste zes decennia seksueel te zijn misbruikt.
9-jarig jongetje
“Ik vroeg hem me te vergeven dat ik zijn kerk haatte en dat ik hem haatte,” zei de 48-jarige Olan Horne tegen de Boston Globe. Hij gaf de paus een tekening van hemzelf als 9-jarig jongetje, gemaakt vlak voordat het misbruik begon. “De paus zei: ‘Mijn Engels is niet goed, maar ik wil dat je weet dat ik je versta, en dat ik denk dat ik je verdriet kan begrijpen’.”
Rolmodel
Het gebaar van Benedictus is ongekend. Nog nooit heeft een paus slachtoffers van misbruik ontmoet. “Het voelt zeker goed dat de leider van onze kerk eindelijk op zo’n persoonlijke manier verantwoordelijkheid toont,” aldus James E. Post, voormalig voorzitter van Voice of the Faithful, een organisatie die kerkhervorming nastreeft. “Nu heeft iedere bisschop in Amerika een rolmodel om te volgen. Er moeten nog vele stappen worden gezet, en veel worden gedaan voordat ieder slachtoffer recht is gedaan, maar vandaag is een belangrijke stap gezet.”
'Enorme stap voorwaarts'
Pater Keith F. Pecklers, professor theologie aan aan de Pauselijke Gregoriana Universiteit is het daarmee eens. “Dit is een enorme stap voorwaarts. Hij wil aan Amerika duidelijk maken dat hij het snapt.”
Disciplinaire actie
David Clohessy, de voorzitter van Survivors Network of those Abused by Priests (SNAP), zei echter dat zijn organisatie nog steeds actie wil zien, het liefst in de vorm van disciplinaire actie tegen bisschoppen die pedofiele priesters niet uit hun geestelijk ambt verwijderden. “Het is een veel te late kleine stap vooruit, vooral als die leid tot hervorming,” aldus Clohessy. “Dialoog kan leiden tot verandering of medeplichtigheid. We hopen dat het dat laatste wordt. Maar de koude, harde realiteit is dat geen kind vandaag veiliger is dan gisteren.”
Mannen en vrouwen
De vijf slachtoffers die praatten met Benedictus waren drie mannen en twee vrouwen. Zij werden allen tijdens hun jeugd misbruikt door priesters van het aartsdiocees Boston. De meesten waren tussen de 40 en 50 jaar oud, maar Faith Johnston is nog maar voorin de twintig en werd relatief recent nog misbruikt.
Misbruik in de sacristie
Twee van de slachtoffers, Olan Horne en de 52-jarige Bernard McDaid, zijn actief in de geestelijke hulp voor andere slachtoffers van seksueel misbruik. De twee organiseerden in 2002 al een bijeenkomst met kardinaal Law, en McDaid reisde later af naar Rome in een poging een audiëntie te regelen bij paus Johanes Paulus II. Na de bijeenkomst gisteren zei McDaid: “Ik schudde zijn hand en zei, ‘Heilige Vader, ik was een misdienaar toen ik werd misbruikt, in de sacristie, een plek waar ik bad, en ik wil dat u weet dat ik niet alleen seksueel werd misbruikt maar ook spiritueel werd misbruikt.’ En ik zei ‘Heilige Vader, er heerst een kanker in uw kudde, en u moet er iets aan doen.’ En toen gaf ik hem een Iers brood van mijn moeder.”
Sprankeltje hoop
orne en McDaid zeiden beiden dat ze werden geraakt door de aandacht van de paus, en dat ze er vertrouwen in hadden dat hun ontmoeting een verschil zou maken. Volgens McDaid voelde hij voor het eerst een sprankeltje hoop toen hij met zijn moeder de pauselijke mis in Nationals Stadium bijwoonde en de paus daar sprak over de misbruikcrisis. “Ik dacht, deze man meent misschien wat hij zegt.”
Zelfmoorden en overdosissen
Toen de bijeenkomst begon kwam de paus binnen, gekleed in een witte soutane, een wit kalotje en rode schoenen, en knielde in de bidstoel van de kapel. Kardinaal O’Malley, die zelf honderden slachtoffers van priesterlijk seksueel misbruik heeft ontmoet, ging de kleine groep voor in het bidden van het Onze Vader en het Weesgegroet. Vervolgens introduceerde de kardinaal de slachtoffers, vertelde de paus over de impact van de crisis, over de zelfmoorden en de overdosissen drugs die sommige slachtoffers het leven kostten. De kardinaal haalde zijn installatiehomilie aan waarin hij stelde dat seksueel misbruik ‘een wond aan het lichaam van Christus is’.
Rozenkrans
De paus sprak een paar worden tot de groep en sprak daarna individueel met de slachtoffers, die veelal huilden en zijn handen vatten. De meesten gaven een geschenk aan de paus. Benedictus gaf allen, zoals zijn gebruik is, een rozenkrans, en zegende de groep.
Pastorale hulp en zorg
“Ik denk dat de Heilige Vader ontsteld is bij de gedachte dat priesters hun ambt misbruiken en deze kinderen schade berokkenen, en hij zei dat hij naar de VS kwam met verdriet in zijn hart, en dat hij bidt voor al hen die het slachtoffer zijn geweest van dit misbruik,” vertelde O’Malley later in een interview. “In de homilie deze ochtend zei hij dat de Amerikaanse kerk zich in moet zetten voor pastorale hulp en zorg, en dat hij door deze bijeenkomst een voorbeeld wilde stellen.”
Dagelijks terugkerend onderwerp
Hoewel er van te voren al veel werd gediscussieerd over of en hoe de pontifex de crisis aan de orde zou stellen tijdens zijn bezoek aan de VS heeft Benedictus velen verrast door dagelijks op het onderwerp terug te komen. En vermoedelijk praat hij nog ten minste eenmaal over het misbruik tijdens een mis voor religieuzen in St. Patrick’s Cathedral in New York.
Wijdverbreid misbruik
De precieze schaal van het misbruik is nog steeds niet duidelijk, een studie in opdracht van de Amerikaanse bisschoppenconferentie door het John Jay College of Criminal Justice wees uit dat 4.392 priesters tussen 1950 en 2002 werden beschuldigd van het misbruik van 10.667 mensen. De crisis leidde in 2002 tot het aftreden van kardinaal Law van Boston die sterk werd bekritiseerd vanwege zijn houding ten opzichte van beschuldigde priesters. Paus Johannes Paulus II benoemde Law daarop tot aartspriester van een prominente Roomse basiliek en stelde O’Malley aan als diens opvolger als aartsbisschop van Boston.
Congregatie voor de Geloofsleer
Benedictus zelf heeft een lange en complexe relatie tot het misbruikschandaal. Hij is er ook al lang mee bekend, want in zijn vorige ambt als prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer was hij belast met het behandelen van de misbruikzaken die in Rome werden aangedragen door diocesen wereldwijd.
'Vuil'
In het begin van de crisis, toen Benedictus nog kardinaal Joseph Ratzinger was, leek hij te proberen de ernst en de impact van de crisis te bagatelliseren. Maar net voor hij tot paus werd verkozen refereerde hij aan misbruikgedrag als ‘vuil’. En kort na het begin van zijn pontificaat verwijderde hij de prominente Mexicaanse priester en oprichter van de Legionairs van Christus Marcial Maciel uit zijn ambt. Maciel werd meermalen beschuldigd van seksueel misbruik, maar Benedictus’ voorganger Johannes Paulus II had desondanks afgezien van disciplinaire maatregelen.
Posted by Rutzen Lucas at 18.4.08 0 comments
Euthanasiasme zorgt niet voor een goede dood: Wand tussen vrijwillige en onvrijwillige dood steeds dunner
UTRECHT (RKnieuws.,net) - De wand tussen vrijwillige en onvrijwillige dood wordt steeds dunner. Dr. R. Seldenrijk, directeur van de Nederlandse Patiënten-vereniging, waarschuwt voor een nieuwe golf van euthanasiasme, nu in het debat over levensbeëindiging van mensen die levensmoe zijn, psychisch lijden of dementeren.
Het euthanasiasme - het streven naar aanvaarding en wettelijke toelaatbaarheid van euthanasie - is terug. Niet in de betekenis van het woord die de Euthanasiewet bedoelt. Nee, nu gaat het om levensbeëindiging van mensen die gezond maar levensmoe zijn (pil van Drion) en om mensen met een psychiatrische aandoening of dementie. Als we ouder worden kan ons geheugen geleidelijk vervagen. Dementie (letterlijk: ont-geesting) is een psychische ziekte met een lichamelijke oorzaak in het brein. Dementie is de ziekte van de onmacht. Het contact met dierbaren raakt verloren en we verliezen zelfs herinneringen uit het verre verleden. Door het verdwenen ziekte-inzicht wordt ontluistering niet ervaren. Er is dus geen sprake van ’uitzichtloos’ en ’ondraaglijk’ lijden zoals de Euthanasiewet dat vereist. Tijdens het gehele proces blijft betrokkene gevoelig voor stemmingen en er blijft behoefte aan veiligheid en vertrouwen. Dát moet de zorgverlening valideren en kenmerken. Het zorgproces is een medemenselijk gebeuren van geven en nemen. Waar blijft de medische en verpleegkundige professionaliteit? Hoe staat het met de menslievende zorg, de medemenselijke betrekking en liefdevolle nabijheid die de gezondheidszorg altijd heeft gekenmerkt? Is er een andere manier om de menselijke waardigheid te behoeden, om te zorgen dat iedereen blijft meetellen in de menselijke kring?
Ethiek
In de ethiek van de zorg gaat het om het perspectief van zorgzaamheid in de kwetsbare situatie van de mens als naaste. Het gaat om een fundamentele bezinning op de eindigheid en kwetsbaarheid van het bestaan. Welke zorg is nodig voor een als zinvol ervaren leven? Dat geldt ook tijdens het dementeringsproces. Maar hoe komt het dat ethici verschillend denken? In elke wetenschap bestaan verschillen van inzicht. Maar de ethiek slaat alles. Ethici spelen het klaar om tot onderling volstrekt tegengestelde conclusies te komen. Dat doen deze specialisten in morele vraagstukken op terreinen die voor het individu en voor de samenleving uiterst wezenlijk zijn. Denk aan de invulling van het respect voor het leven, de fabrieksmatige technologie van veel zorgverlening die de werkelijkheid op een negatieve manier beïnvloedt of de economisch-technische benadering van de zorgverlening (marktwerking). Dat komt, omdat ethiek altijd begint bij een fundamentele overtuiging. Geen mens - en dus ook geen ethicus - kan zonder een religie of een andere levensbeschouwing.
Posted by Rutzen Lucas at 18.4.08 0 comments