dinsdag 22 juli 2008

Pope Arrival in Sidney

maandag 21 juli 2008

Paus neemt afscheid van WJD


Sydney (van onze verslaggever) 21 juli 2008 – Paus Benedictus XVI heeft vanochtend afscheid genomen van Australië. Voor hij vertrok heeft hij de 8.000 WJD-vrijwilligers bedankt voor hun inzet en woonde hij op het vliegveld van Sydney een speciale afscheidsceremonie bij.


16.500 Km naar Rome
Voordat de paus het vliegtuig instapte, keerde hij zich kort om en zwaaide hij naar de menigte en minster president Kevin Rudd. De Heilige Vader zal in 21 uur de 16.500 kilometer naar Rome overbruggen.

Lang naklinken
WJD Coördinator bisschop Anthony Fisher kijkt terug op een enerverende week. “We hebben 223.000 pelgrims uit 170 landen met open armen ontvangen. We hebben 120.000 jongeren ondergebracht in scholen, parochiehuizen, woningen van particulieren en andere gebouwen en hebben 3,5 miljoen maaltijden geserveerd. En hoewel de Wereldjongerendagen in één week plaatsvonden, zal dit evenement nog lange tijd naklinken in de harten van de Australiërs en zal het nooit vergeten worden door de pelgrims.


Magnifiek evenement
Kort na het vertrek van de paus complimenteerde kardinaal Pell alle Australiërs voor hun inzet. “De Heilige Vader heeft zijn warme dankbaarheid geuit voor de inwoners van Sydney, de Australische katholieke Kerk, de overheid, de staf van de Wereldjongerendagen, vrijwilligers en alle anderen die hebben bijgedragen aan dit magnifieke evenement.” Paus Benedictus XVI in het vliegtuig op weg naar Rome (foto: L'Osservatore Romano).


WJD in cijfers
Ook deze editie van Wereldjongerendagen blinkt weer uit in hoge cijfers. Zo begroetten een half miljoen mensen de paus bij zijn aankomst in Australië. 223.000 Pelgrims uit 170 landen meldden zich aan als deelnemer van de WJD. Van hen kwamen 110.000 niet uit Australië. 2000 Mediaprofessionals reisden af naar Sydney. Volgens schattingen maakten zij televisie-uitzendingen die door 500 miljoen mensen bekeken werden. Nog eens 500 miljoen bezochten katholieke websites als Katholieknederland.nl voor informatie over de Wereldjongerendagen.


Nog meer Cijfers
Kardinaal Pell organiseerde een lunch voor zijn overzeese collega’s. 350 Kardinalen en bisschoppen kwamen een hapje mee-eten. Duizend priesters hebben jongeren de biecht afgenomen. 37 Birmese pelgrims hadden problemen met hun visum, maar konden uiteindelijk toch de Wereldjongerendagen bijwonen, 4 Afrikaanse pelgrims waren minder gelukkig en werden overgebracht naar het asielzoekerscentrum. Tijdens de grote barbecue werden 220.000 boterhammen opgepeuzeld. De paus ontmoette zes typisch Australische dieren en lunchte met 12 jongeren en 50 Australische bisschoppen. Ook kuste hij vier kinderen tijdens zijn rondgang door de menigte. Er werden 1,1 miljoen hosties gemaakt voor de WJD-vieringen. En de lichtzee tijdens de avondwake werd veroorzaakt door 232.000 kaarsen.


Oudste Bijbel ter wereld integraal op internet

Hilversum (ANP/Van onze redactie) 21 juli 2008 - Het eerste deel van de Codex Sinaiticus, de oudste Bijbel ter wereld, is vanaf 24 juli op internet te lezen. Dat heeft de bibliotheek van de Universiteit van Leipzig vandaag meegedeeld.

British Library
Het internationale digitaliseringproject is het initiatief van de British Library in Londen. Zo’n 400 pagina’s manuscripten, geschreven op rundlederen perkament tussen de jaren 330 en 350, zijn gedigitaliseerd, genummerd en gereed gemaakt voor publicatie op het wereldwijde web.

Nieuwe Testament
Oorspronkelijk bevatte de codex zowel het Oude als het Nieuwe Testament, beide in het Grieks. Slechts enkele delen van de Septuaginta, de Grieks-joodse vertaling van het Oude Testament, overleefden. Ook bewaard bleven het complete Nieuwe Testament én de Brief van Barnabas en de Pastor van Hermas. Volgens sommige theorieën zouden de laatste geschriften door bepaalde lokale tradities in de vierde eeuw als canonieke bijbelgeschriften zijn beschouwd.

Verspreid in vier delen
De Codex Sinaiticus was lange tijd niet meer integraal te bekijken. Het boek is in vier ongelijke delen verspreid over vier landen: de universiteitsbibliotheek van Leipzig, de British Library in Londen, de Russische Nationale Bibliotheek in Sint Petersburg en het Grieks-orthodoxe Sint-Catharinaklooster op de Sinaï in Egypte. Het is nooit echt duidelijk geworden wanneer en waarom de codex ooit werd gesplitst. Het is onmogelijk dat de delen fysiek bij elkaar worden gebracht; daar is het materiaal te kwetsbaar voor. Vandaar het belang van een virtuele reconstructie van de codex.

Rommel in een mand
De 400 pagina’s werden in de loop van de 19e eeuw ontdekt door de Duitse geleerde Konstantin von Tischendorf uit Leipzig. Ze bevonden zich in het Sint-Catharinaklooster op de Sinaï, vandaar de naam Codex Sinaiticus. Sommige manuscripten lagen ergens in een mand. Volgens Von Tischendorf zei een kloosterbilbliothecaris dat het rommel was en op het punt stond verbrand te worden.

Digitalisering
Het digitaliseren van oude bijbels lijkt een populaire bezigheid in bibliofiele kringen. Sinds 18 juli is de Delftse Bijbel, het eerste gedrukte boek in de Nederlandse taal, op het Internet te lezen. En sinds mei is ook de Statenvertaling op het wereldwijde web terug te vinden.

Bron: www.katholieknederland.nl

Vaticaan waarschuwt voor gevolgen anglicaanse crisis

Hilversum (Van onze redactie) 21 juli 2008 - De Vaticaanse staatssecretaris kardinaal Tarcisio Bertone waarschuwt in een eergisteren gepubliceerde brief aan de Lambeth Conference voor de gevolgen van de huidige crisis in de anglicaanse Kerk.

Eenheid in gevaar
In de brief aan de tienjaarlijkse kerkvergadering van de anglicaanse gemeenschap zegt Bertone dat de problemen waarmee de anglicanen momenteel kampen de “volledige en zichtbare eenheid met Rome” in gevaar brengen. Vooral de wijding van vrouwelijke bisschoppen die door de Amerikaanse episcopaalse Kerk en de Engelse Church of England wordt toegestaan is een obstakel voor de oecumenische toenadering tussen Rome en Canterbury.

Topdelegatie
Keith Pecklers, professor liturgie aan de Gregoriaanse Universiteit in Rome, benadrukt in een interview met de Engelse krant The Guardian dat het Vaticaan nog nooit eerder zo nadrukkelijk op het tienjaarlijks overleg aanwezig is geweest. Het belang dat Rome aan Lambeth hecht blijkt volgens Pecklers ook uit de omvang van de Vaticaanse delegatie, waarvan onder anderen kardinaal Walter Kasper, voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Eenheid onder de Christenen, en kardinaal Cormac Murphy O'Connor, de katholieke prelaat van Engeland deel van uitmaken.

Ruzie
Binnen en buiten de Lambeth Conference liggen conservatieve en liberale anglicanen met elkaar overhoop. Honderden bisschoppen boycotten de vergadering. Leiders van de Global Anglican Future Conference, de tegenbeweging van conservatieve anglicanen, beschuldigden de anglicaanse opperherder Rowan Williams van “onjuiste leerstellingen die zonde rechtvaardigen in naam van het christendom”. De conservatieve bisschop Tom Wright van Durham beschuldigde progressieve anglicanen van ‘impliciete arrogantie’ en vergeleek de koers van de liberale episcopaalse Kerk met de inval in Irak.

Bron: www.katholieknederland.nl

zondag 20 juli 2008

DI DIESEIS DJADUMINGU SIKLO A

Promé Lektura : Sabiduria 12, 13. 16-19
Salmo : Salmo 86, 5-6. 9-10. 15
Di dos Lektura : Romanonan 8, 26-27
Evangelio : Mateo 13, 24-43



Vários ta e parabelnan ku Hesus a kompartí ku nos pa trata na splika kon Reino di shelu ku ya ta asina serka tabata. Algun di esakinan nos ta haña den vários evangelista, pero esaki di trigo i yerba shimaron ta eksklusivo di Mateo. SA esaki ta sirbi nos pa guia nos un poko den nos reflekshon. Mateo ta skirbi pa un komunidat hudiu i por lo tantu, e no ta spar signonan ku ta komun pa hudiunan, pero sinembargo pa algun di nos nan por ta straño.

Si nos analisá e teksto di awe, nos ta haña tres parabel i un splikashon: e trigo i e yerba shimaron; e simia di mòster; e zürdeg ; i e splikashon di e promé parabel. E parabelnan di e simia di mòster i zürdeg parse di ta referí na e simplesa ku kua presensia di Reino ta kuminsá, i di otro banda, e enorme mishon na kua esnan ku ta buska pa konstruí e reino aki ta yamá. Asina nos ta haña, pasenshi, simplesa, e parti chikí dilanti mundu manera komienso di Reino; di otro banda, e grandesa, plenitut, totalidat di e Reino de Dios.

E parabel di e trigo i yerba shimaron, nos lo por reflekshoná riba dje mas profundo. Den dje nos ta haña imágennan semehante na esun di siman pasá: un sembradó, algun simia i kresementu di esakinan; mas e mensahe awe ta mas amplio. Awe Hesus ta papia ku nos tokante di eksistensia di e bon i e malu mará na otro den konstrukshon di su Reino. Nos lo por a mira den dje un toleransia, kasi den sentido di fatalidat (“pues no tin moda, e mester eksistí”) di eksistensia di loke ta malu; sin embargo, si nos ta mas atento den nos lesamentu di e parabel, Hesus ta hala nos atenshon nos pa tin prekoushon den nos desaroyo komo kristian, pasobra fásilmente“miéntras nos ta drumi”,yerba shimaron por krese den nos kontesta òf den nos komunidat. Di otro un banda, Hesus ta siña nos pa tin mas pasenshi i no destruí e bon ku ta eksistí tumando posishon intolerante dilanti loke ta malu. Ken lo por proklamá su mes simia puru di manera ku e por señalá yerba shimaron?

Un aplikashon den nos bida nos lo por a haña den nos relashon ku Dios i ku otronan. Kuantu biaha den nos relashon ku Dios nos lo tabata ke mira ku nos ta perfekto, ku nos no ta kometé ningun piká? Ma sin embargo, nos ta enfrentá un realidat masha distinto: nos ta mira kon nos ta kai kada bia den e mesun erornan , den e mesun fayonan sin por kibra ku nan apesar di a purba esaki pa hopi aña. Tin biaha nos lo tabata ke Sali di e realidat aki i buska otro kaminda pa biba, otro famia kaminda nos por desaroyá nos mes, kuminsá ku un relashon nobo, bolbe biba adolesensia òf hubentut di nobo pa no kometé e mesun erornan ets. Pero Hesus ta yama nos pa tin PASENSHI, konfiá mas den Dios ku den hende, pa permití ku e bon den nos ta krese i e malu ta bai ta disparsiendo. Tambe e ta yama nos pa tin KUIDOU dilanti e malu ku ta buska pa desanimá nos, kita nos pas i speransa di e viktoria final di bida riba morto; i alabes e ta reta nos na KRESEMENTU manera e simia di mòster òf zürdeg.
Ku otro palabra, den konstrukshon di nos felisidat i esun di nos rumannan, den konstrukshon di e Reino, nos tin ku akseptá pa biba den tenshon eterno entre loke nos ke i mester ta i loke nos ta alkansá pa realisá; rekordando semper ku kristianismo ta un kaminda ku nos tin ku kana hinter nos bida; ku nunka nos por bisa: "ya mi ta Un kristian kompletu" sin ta te ora ku nos alkansá enkuentro definitivo ku Señor.

Den nos relashon ku Dios i ku otronan, kier men, den nos kolaborashon pa konstruí e Reino di Dios, nos a kai den hopi bisio ku ya nos no ta alkansá na mira pasobra e okupá ku nos ta ku nos dianan no ta permití nos esaki. E siman aki, laga nos hasi un "inventario" di nos relashonnan (ku Dios i ku otronan) i laga nos trata pa REKONOSÉ, kon e yerba shimaron a krese, pues talbes nos bida lo parse mas un tereno di yerba shimaron ku a invadí e trigo!. Laga nos konvensé nos mes di e importansia di nos aporte pa konstrukshon di e Reino

zaterdag 19 juli 2008

Amerikaanse profvoetballer geeft carrière op voor priesterschap

Chase Hilgenbrinck (26)

BOSTON (RKnieuws.net) - De 26-jarige Amerikaanse profvoetballer Chase Hilgenbrinck heeft een punt gezet achter zijn voetbalcarrière om priester te worden. Hij is aanvaard op het St Mary’s Seminary in Emmitsburg, Maryland. Hij hoopt na zijn filosofie- en theologiestudies over zes jaar priester gewijd te worden, meldden Associated Press en Catholic News Service.

Zijn club heeft de voetballer alvast gefeliciteerd met zijn nieuwe keuze. ’Wij begrijpen dat hij anderen wil gaan helpen en we steunen zijn beslissing om zijn leven een nieuwe wending te geven’, aldus de clubvoorzitter.’

Ik zal het voetbal beslist missen maar ik ben op weg naar iets groter’, zei Hilgenbrinck op een persconferentie. ’Ik voel zeer sterk aan dat de Heer mij roept: mijn passie is het de wil van God te doen’.’

We worden allemaal geroepen om iets te doen. Ik ben geroepen om priester te worden én dat is nu eenmaal niet te combineren met het voetbal’, aldus de verdediger, die kan terugblikken op een rijke carrière

Paus biedt excuses aan voor seksueel geweld

Hilversum (AFP/ANP/RKK) 19 juli 2008 - Paus Benedictus XVI heeft vandaag zijn excuses aangeboden voor het seksueel geweld door katholieke geestelijken in Australië.

Lijden
Ik wil mijn diepste verontschuldigingen aanbieden voor de pijn en het lijden dat de slachtoffers hebben moeten doorstaan en ik verzeker hen als hun geestelijk leider dat ik deel in hun lijden", aldus de paus tijdens een mis voor Australische geestelijken.

Straffen
Benedcitus voegde eraan toe dat het de daders van het seksueel misbruik moeten worden gestraft. Eerder bood de paus in de Verenigde Staten al zijn excuses aan voor het seksueel misbruik van jongeren door priesters.

Excuses niet genoeg
Een organisatie die opkomt voor Australische slachtoffers liet evenwel direct weten de excuses niet genoeg te vinden. ‘Sorry mag een begin zijn, maar we willen veel meer zien’, aldus een woordvoerster van de organisatie Broken Rites. Ouders van kinderen die waren misbruikt door priesters eisten geen woorden maar daden. ‘We hebben niets praktisch gehoord.’

Honderd geestelijken
Wereldwijd kwam de Rooms-Katholieke kerk de laatste jaren in opspraak door zaken van seksueel misbruik die jarenlang waren verzwegen. In Australië zijn volgens Broken Rites meer dan honderd rooms-katholieke priesters en religieuzen veroordeeld wegens seksueel misbruik. Australische bisschoppen verontschuldigden zich in 2002.

Rome doof en langzaam
De Australische bisschoppen hebben beter gereageerd op de problematiek rondom seksueel misbruik dan het Vaticaan. Dat vindt de Nederlands-Australische hulpbisschop Jan Oudeman van Brisbane. “Rome is een beetje doof en langzaam geweest”, zegt hij in een interview met RKK-verslaggever Gerard Klaasen in Sydney. “Het Vaticaan heeft er slechter op gereageerd dan de bisschoppen die het er in de bisdommen kwaad mee hadden.”

Bron: www.katholieknederland.nl