dinsdag 17 maart 2009

Paus in Kameroen aangekomen


Hilversum (ANP/Van onze redactie) 17 maart 2009 - Paus Benedictus XVI is vanmiddag in Kameroen aangekomen. Hij blijft tot vrijdag in het Centraal-Afrikaanse land, daarna vertrekt hij naar Angola.

Elfde reis
Het is de elfde buitenlandse reis van Benedictus en de eerste naar Afrika, sinds hij in april 2005 tot hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk werd gekozen.

Geblokeerde deur
Na aanvankelijke problemen met de deur van het vliegtuig, daalde Benedictus XVI de trap af, waarna hij onmiddelijk bestormd werd door een menigte journalisten. Samen met de Kameroense president Paul Biya en diens echtgenote luisterde de paus naar de volksliederen van Kameroen en het Vaticaan. Daarna sprak de president enkele woorden van welkom. De paus sprak de aanwezigen vervolgens toe in het Engels en in het Frans.

Instrumentum laboris
De paus presenteert in Kameroen de hoofdlijnen van het werkdocument voor de bisschoppensynode over Afrika, die in oktober in het Vaticaan plaatsheeft. Ook spreekt hij met leiders van de moslims in Kameroen.

Bron: http://www.katolieknederland.nl/

'Priesters moeten weer herkenbaar zijn'

Hilversum (Van onze redactie) 17 maart 2009 - Priesters moeten in hun houding en kleding weer meer als zodanig herkenbaar zijn. Dat heeft paus Benedictus XVI gisteren gezegd in een toespraak tot de Congregatie voor de Clerus.

Kleding
Het is volgens de paus urgent dat priesters zich weer bewust worden dat zij zich herkenbaar moeten manifesteren. Benedictus spreekt over een ‘herstel van bewustzijn’. Zij moeten zich niet alleen onderscheiden door hun geloofsoordeel en hun deugdzaamheid, maar ook door hun kleding, zei Benedictus.

Normen en gewoonten
Het kerkelijk recht schrijft voor dat de geestelijkheid passende kerkelijke kleding draagt. De clerici moeten zich daarbij houden aan de door de bisschoppenconferentie uitgevaardigde normen en de wettige plaatselijke gewoonten.

Boordje in Nederland verplicht
De Nederlandse bisschoppenconferentie heeft in 1989 bepaald dat de kerkelijke kleding in Nederland een donker kostuum is met een boordje, de zogeheten ‘romeinse collaar’. Veel Nederlandse priesters houden zich niet aan dit voorschrift.

Biechtstoel
Tijdens liturgische vieringen dienen geestelijken de dienovereenkomstige door de liturgische boeken voorgeschreven kleding te dragen. In de biechtstoel moeten priesters een toog, een pij of het habijt en stola te dragen.

Vorming
De paus benadrukte in zijn toespraak verder het belang van een goede vorming van priesters. Daarvoor noemde hij een ‘correcte receptie’ van de teksten van het Tweede Vaticaans Concilie belangrijk. Die mogen niet worden losgeweekt van de ononderbroken traditie van de Kerk: cesuren en neigingen naar discontinuïteit moeten vermeden worden.

Perfectie
Benedictus wees er ook op dat priesters morele perfectie moeten nastreven. “De grote kerkelijke traditie heeft terecht de sacramentele werkzaamheid losgekoppeld van de concrete levenssituatie van de afzonderlijke priester en daarmee zijn de legitieme verwachtingen van de gelovigen adequaat gewaarborgd. Maar deze juiste leerstellige precisering doet niets af aan de nodige, ja zelfs noodzakelijke, gerichtheid op de morele perfectie die ieder werkelijk priesterlijk hart moet beheersen.”

Bron: http://www.katholieknederland.nl/

Vaticaan werkt aan nieuw document over moderne media

Hilversum (Zenit/Van onze redactie) 17 maart 2009 - De laatste pastorale instructie over communicatiemiddelen is alweer zeventien jaar oud. Volgens kardinaal Tarcisio Bertone, staatssecretaris van de Heilige Stoel, is het tijd voor een update.

Aetatis Novae
De kardinaal sprak afgelopen vrijdag, 13 maart, tot tweeëntachtig bisschoppen, die in Rome bijeen waren voor de voorbereiding van een Vaticaans document over de media en de Kerk. De pauselijke raad voor de sociale communicatie organiseerde de ontmoeting. De laatste pastorale instructie over moderne media, Aetatis Novae, stamt uit 1992.

Meer aandacht voor internet
Bertone sprak de vergadering toe een dag nadat het Vaticaan een brief van paus Benedictus XVI publiceerde waarin hij opheldering gaf over de opheffing van de excommunicatie van de bisschoppen van de traditionalistische Priesterbroederschap Pius X. Deze opheffing veroorzaakte wereldwijde beroering omdat een van deze bisschoppen, Richard Williamson, het bestaan van gaskamers in concentratiekampen had ontkend en tevens het aantal Joodse slachtoffers van de Holocaust had gerelativeerd. In de verklarende brief schreef de paus dat veel problemen voorkomen hadden kunnen worden als het Vaticaan meer aandacht had besteed aan het internet als informatiebron.

Half oktober
Aartsbisschop Claudio Maria Celli, voorzitter van de pauselijke raad voor de sociale communicatie, vertelde de bisschoppen dat de raad de verschillende voorstellen voor het document zal gaan bewerken om in de tweede helft van oktober een eerste versie van de pastorale instructie te kunnen presenteren.

‘Digitale autochtonen’
De bisschoppen en de vertegenwoordigers van de raad waren het erover eens dat ook jonge mensen, als ‘digitale autochtonen’, een bijdrage moeten leveren aan het nieuwe document.

Bron: www.katholieknederland.nl

Paus niet eenzaam door affaire-Williamson

Hilversum (ANP/AFP) 17 maart 2009 - Paus Benedictus XVI voelt zich niet eenzaam vanwege de kritiek die hij opriep door de opheffing van de excommunicatie van de Britse bisschop Richard Williamson. Dat zei hij vandaag tegen journalisten in het vliegtuig dat hem naar Kameroen brengt.

Gaskamers
Williamson ontkent dat er in de concentratiekampen van de nazi's gaskwamers waren. Ook gaat hij ervan uit de nazi's niet zes miljoen, maar 200.000 tot 300.000 joden om het leven hebben gebracht. Het Vaticaan heeft van Williamson geëist dat hij zijn beweringen ‘ondubbelzinnig en in het openbaar’ intrekt.

Fouten
Vorige week erkende de paus dat het Vaticaan bij de opheffing van de excommunicatie van Williamson fouten heeft gemaakt. Zo is internet te weinig geraadpleegd en is te weinig uitgelegd waarom hij de excommunicatie had opgeheven van Williamson en drie andere bisschoppen, die in 1988 tegen de wil van de toenmalige paus waren gewijd.

Door vrienden omringd“In werkelijkheid brengt die mythe over eenzaamheid me aan het lachen”, zei de paus. Hij reageerde op Italiaanse media die meldden dat de paus zich door de ophef in een isolement voelt. “Elke dag onmtoet ik veel mensen. Ik word door vrienden omringd. De eenzaamheid bestaat niet”, zei Benedictus.

Bron: www.katholieknederland.nl

zondag 15 maart 2009

Kardinaal Re betrokken bij drie controverses

Hilversum (Van onze redactie) 15 maart 2009 - De afgelopen maanden heeft het Vaticaan drie controverses te verwerken gehad: de affaire-Williamson, de affaire-Wagner in Linz en de commotie rond de excommunicatie van de moeder van een verkracht kind in Brazilië. Bij alle drie was de machtige prefect van de Congregatie voor de Bisschoppen, kardinaal Giovanni Battista Re, betrokken.

Brazilië
Vandaag werd volgens Romeinse ingewijden de aanval op Re geopend door iemand uit onverwachte hoek: aartsbisschop Rino Fisichella, president van de Pauselijke Academie voor het Leven. Die bekritiseert in L'Osservatore Romano de excommunicatie van een Braziliaanse moeder van een 9-jarig meisje, die haar dochter een abortus had laten ondergaan. Het kind was na verkrachting door haar stiefvader zwanger geraakt van een tweeling. De plaatselijke bisschop, die de excommunicatie had uitgesproken, werd openlijk gesteund door kardinaal Re. Volgens Rino Fisichella heeft de Kerk hiermee schade opgelopen, omdat in deze kwestie barmhartigheid in plaats van gestrengheid getoond had moeten worden.

Te ver gegaan
Fisichella is een coming man in het Vaticaan. Het feit dat hij openlijk een andere mening ventileert dan een prelaat met een hogere rang, kan als opmerkelijk worden aangemerkt. Fisichella is president van het pauselijk instituut dat de absolute beschermwaardigheid van het menselijk leven op wetenschappelijke wijze wil onderbouwen. Uitgerekend hij vindt dat de kerkelijke autoriteiten te ver zijn gegaan in hun ijver voor de rechten van het ongeboren leven.

Linz
Kardinaal Giovanni Battista Re steunde de excommunicatie in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Pauselijke Commissie voor Latijns-Amerika. Zijn eerste functie is die van hoofd Congregatie voor de Bisschoppen, het pauselijk departement dat gaat over de bisschopsbenoemingen. Onder zijn verantwoordelijkheid werd de conservatieve pastoor Gerhard Maria Wagner benoemd tot hulpbisschop van het Oostenrijkse bisdom Linz. Deze benoeming leidde in het hele land tot een storm van protest. Uiteindelijk trok Wagner zich als terug, wat door paus Benedictus XVI aanvaard werd.

Affaire-Williamson
De affaire-Williamson begon bij de publicatie van een door kardinaal Re ondertekend decreet van de Congregatie voor de Bisschoppen (21 januari 2009), waarin de excommunicatie van de vier Lefebvriaanse bisschoppen werd opgeheven. Als snel bleek dat één van die bisschoppen Holocaust-ontkenner was (Williamson) en een andere antisemiet (Tissier de Mallerais). Volgens critici had de affaire voorkomen kunnen worden als in het concreet van meet af aan de bedoelingen van de paus waren uitgelegd. Vorige week schreef Benedictus XVI aan alle katholieke bisschoppen in de wereld een brief. Daarin zegt de Heilige Vader de commotie te betreuren en legt hij uit dat hij met de opheffing van de excommunicatie verdere radicalisering van de Lefebvrianen wil voorkomen.

Bron: www.katholieknederland.nl

Vaticaanse topman kritiseert excommunicatie na abortus in Brazilië

Hilversum (AFP/ANP/Van onze redactie) 15 maart 2009 - De president van de Pauselijke Academie voor het Leven, aartsbisschop Rino Fisichella, heeft de excommunicatie van een Braziliaanse vrouw, wier negenjarige dochter een abortus had ondergaan, bekritiseerd.

Andere prioriteit
'Mannen van de Kerk' moeten niet eerst denken aan een excommunicatie, maar aan het veilig stellen van onschuldig menselijk leven. Juist daarin zijn zij deskundig, schrijft Fisichella vandaag in de Vaticaanse krant L'Osservatore Romano.

Schade aan geloofwaardigheid
Fisichella meent dat de Braziliaanse aartsbisschop Jose Cardoso Sobrinho, die de moeder en haar dochter uit de Kerk zette, de geloofwaardigheid van de kerkelijke leer schade heeft toegebracht, doordat zijn besluit velen "ongevoelig, onbegrijpelijk en onbarmhartig" voorkomt.

Verkracht door stiefvader
Nadat ze door haar stiefvader was verkracht, was het negenjarige meisje zwanger van een tweeling geraakt. Het meisje zou vrijwel zeker zijn gestorven, als ze de zwangerschap had voldragen.

Carmen, we zijn met jou
Fisichella richt zich aan het slot van zijn betoog tot het meisje, dat hij Carmen noemt. "Carmen, we staan aan jouw zijde. We delen in het lijden dat jou is overkomen. We zouden alles willen doen om jou de waardigheid terug te geven waarvan je bent beroofd en de liefde waarvan je nog meer nodig zult hebben. Het zijn andere personen die excommunicatie en onze vergiffenis verdienen, niet zij die het jou vergunden om te leven en die jou hielpen om de hoop en het vertrouwen terug te vinden."

Bisschop De Korte
Ook Braziliaanse bisschoppen hebben de verbanning van de vrouw en ook haar dochter uit de kerk bekritiseerd. De bisschop van Groningen-Leeuwarden, Gerard de Korte, zei eergisteren grote moeite met het besluit van Sobrinho te hebben. "Hier had barmhartigheid boven het recht moeten gaan. Ik denk dat wij als kerk in eerste instantie een heel pastorale houding moeten aannemen naar een 9-jarig meisje dat nog helemaal niet in staat is om moeder te worden en naar de anderen die daarbij betrokken zijn'', zei de bisschop in het KRO-tv-programma Goedemorgen Nederland.

Onenigheid in Vaticaan
De kritiek van Fisichella wijst op onenigheid binnen het Vaticaan. Eerder verdedigde de prefect van de Romeinse Congregatie voor de Bisschoppen, kardinaal Giovanni Battista Re, de excommunicatie.

Bron: www.katholieknederland.nl

zaterdag 14 maart 2009

DI TRES DJADUMINGU DI KUARESMA SIKLO B

Promé Lektura : Éksodo 20, 1-17
Salmo : 19, 7-10
Di dos Lektura : 1 Korintio 1, 22-25
Evangelio : Huan 2, 13-24


Nos ta kuminsá e di tres siman di kuaresma ku e “imágen” aki di e Evangelio di Huan. Kada pasashi ku e Evangelista ta konta nos ta bisa mucha mas di loke na simpel bista nos por lesa, ta p'esei nos ta yam’é imágen.

E pasashi di Hesus den tèmpel, ta kontá na kuminsamentu di e evangelio di Huan, miéntras ku demas evangelista ta konta esaki na final di e bida públiko di Hesus. Dikon? Pa por komprondé esaki, nos tin ku mira e konteksto; San Huan ta kuminsá su evangelio presentando e inougurashon di tempunan nobo, di tempunan mesiániko. Asina, e awa di purifikashonnan a kambia den biña di e Aliansa Nobo na e kasamentu di Kana; e Tèmpel i su sakrifisionan antiguo a keda transformá pa Kristu presentando E mes komo e Tèmpel Nobo kaminda Dios i Hende lo mester topa; i Hesus ta splika Nicodemo ku mester nase di nobo pa medio di Awa i Spiritu. Esakinan ta e tempunan mesiániko, di alabansa na Dios den Spiritu i Bèrdat, tempunan renobashon i purifikashon.

Hesus ta desaprobá e forma den kua e Tèmpel, komo lugá de enkuentro entre Dios y su Pueblo, a keda kombertí den un lugá di nogoshi, di inhustisia, di sakrifisio bashí i distanshamentu entre Dios i su Pueblo. Ta p'esei, e akshon di Hesus ta reflehá su mishon di ser un lugá nobo di enkuentro entre Dios i hende. Ya ritonan lo no ta bashí, ni murayanan di e Tèmpel di Herusalèm ku lo hasi Dios presente; awor Hesus lo ta e lugá ei di enkuentro, den DJE hendenan lo por kontra ku Dios, rekonsiliá kunÉ.

Hesus, ta limpia e tèmpel di Herúsalèm komo señal di renobashon ku El a bini pa realisá entre hende i Dios. Esaki tabata un echo di pasado; pero awor, nos tambe ta tèmpel di Spiritu Santu, i nos ta warda presensia di Dios mes den nos interior. Kon nos ta respetando e Tèmpel aki? Ya nos no a akumulá hopi “bendedó i kambiadónan di plaka” den nos interior ku ta buska pa hustifiká un relashon ku un Dios ku no ta esun di Hesukristu?
Ke men, ora nos a kustumbrá di biba sin pasenshi, ku karidat “selektivo” (na esnan ku ta kumbiní nos), krítika, mentira, mitar bèrdat, indiferensia pa esun den nesesidat, rabia, dependensia eksesivo na kos òf imágen sosial, ets. Bon, pues tur e realidatnan aki lo tabata nos negoshantenan, ku no ta permití nos biba un enkuentro pleno ku nos Señor.
Laga pa durante e kuaresma aki Señor limpia nos interior; por ta ku nos tin ku hasi algu di violensia ku nos mes pa legumai algun bisio, pero nan ta nesesario pa ser un Tèmpel bèrdadero kaminda hende por topa ku Dios.

E siman aki laga nos i intensifiká nos orashon, trata na hasi algun orashon ku nos no ta kustumbrá di hasi: un rosario, un bishita na Santísimo, misa den siman; buska algu ku ta sirbi nos pa rekonosé e bisionan aki ku nos ta karga i ku no ta laga nos reflehá di e amor di tata ku tin paden di nos. Pidi Hesus pa bini den nos tèmpel i purifik’é manera El a hasi ku esun di Herusalèm.