woensdag 5 november 2008

'Homohuwelijk haalt het niet in VS'

Hilversum (ANP) 5 november 2008 - Na het tellen van 86 procent van de stemmen heeft een krappe meerderheid van de Californiërs vooralsnog tegen het homohuwelijk gestemd. Dat meldden Amerikaanse media vandaag. Ook Florida en Arizona stemden tegen het homohuwelijk.

Man en vrouw
De inwoners van Californië, Arizona en Florida mochten tegelijk met de presidentsverkiezingen voor of tegen een voorstel stemmen om in de grondwet vast te laten leggen dat het huwelijk exclusief tussen man en vrouw is.

Burgerrechten
De initiatiefnemers van het voorstel vinden dat de toekomst van het traditionele gezin op het spel staat. Tegenstanders zeggen te vechten voor de burgerrechten van homoseksuelen en dus voor gelijke behandeling in de grondwet.

Tegen
De initiatiefnemers van het voorstel voerden flink campagne met het feit dat kinderen op school les zouden krijgen over het homohuwelijk, als deze verbintenis in de grondwet zou worden vastgelegd. Dat is was volgens veel kiezers het beslissende argument voor hen om tegen het homohuwelijk te stemmen.

Katholieke allochtonen
In Californië werd vooral steun gezocht voor het voorstel bij de enorm gegroeide groep immigranten van Latijns-Amerikaanse afkomst. Deze veelal zeer katholieke allochtonen vormen inmiddels 30 procent van de 37 miljoen Californiërs. De latino's stemden bij een referendum in 2000 met overweldigende meerderheid tegen de invoering van het homohuwelijk.

Discriminatie
Het Californische hooggerechtshof maakte in mei dit jaar een einde aan de discriminatie. Sindsdien lieten zich ongeveer 18.000 Amerikaanse homoparen trouwen, ook van buiten Californië.

Bron: www.katholieknederland.nl

Katholieken kiezen voor Obama


Hilversum (Van onze redactie) 5 november 2008 - Amerikaanse katholieken hebben in meerderheid hun stem uitgebracht op Barack Obama. Dat blijkt uit diverse exit-polls. Daarmee legden zij de waarschuwing van een aantal bisschoppen naast zich neer dat het een zonde is te stemmen op een kandidaat die tegen strafbaarstelling van abortus is.


Meer dan de helft
Uit onderzoek van CNN blijkt dat van de burgers die hun stem uitbrachten, 26 procent katholiek was. Van hen heeft volgens de nieuwszender 53 procent op Obama gestemd en 45 procent op McCain. Ook nieuwszender MSNBC registreerde een katholieke voorkeur voor Obama: 54 procent tegen 45 voor McCain.

Stemadvies
Een aantal vooraanstaande Amerikaanse bisschoppen betoogden de afgelopen weken dat abortus het belangrijkste issue was van de verkiezingen. Ze wezen erop dat katholieken een zonde begingen als ze hun stem uitbrachten op een kandidaat die het recht op abortus erkent. Daarmee gaven zij een impliciet stemadvies voor McCain en tegen Obama. Een meerderheid van de katholieken blijkt zich daar niet veel van te hebben aangetrokken.

Abortus niet het belangrijkste
Katholieke kiezers verschillen niet veel van overige Amerikanen. De economie was ook voor hen het belangrijkste verkiezingsthema. Maar weinig katholieken gaven in de exit-polls aan dat abortus voor hen het belangrijkste item was.

Media-aandacht
De bisschoppen die abortus tot hoofdonderwerp van de verkiezingen verhieven, vertegenwoordigden een minderheid van het Amerikaanse episcopaat, stelt de jezuïet Thomas J. Reese vandaag in de Washington Post. Maar door de media-aandacht die zij genereerden wekten zij de indruk ook namens hun zwijgende collega’s te spreken, constateert de vooraanstaande kenner van de Amerikaanse catholica.

Partij van de dood
De aartsbisschoppen Charles Chaput en Raymond Burke gingen voorop in de strijd tegen Obama. Burke - die in 2004 als aartsbisschop van Saint Louis al opriep de toenmalige presidentskandidaat John Kerry de communie te weigeren - ging het verst. De prelaat, die als prefect van de Apostolische Signatuur tegenwoordig een hoge positie inneemt in het Vaticaan, sprak over de Democratische Partij als de ‘partij van de dood’.

Instructie
De Amerikaanse bisschoppen die zich uitspraken tegen Obama hielden zich niet aan de instructie die ze vorig jaar zelf publiceerden: Forming Consciences for Faithful Citizenship (‘Gewetens vormen voor gewetensvol burgerschap’). Daarin stelde de bisschoppenconferentie dat “kerkleiders het moeten vermijden om kandidaten af te vallen of te steunen of mensen te vertellen hoe te stemmen”.

maandag 3 november 2008

Werknemers Vaticaan moeten weer uren klokken

Hilversum (Van onze redactie) 3 oktober 2008 - De werknemers van het Vaticaan moeten weer in- en uitklokken. Alle medewerkers, van tuinman tot curiekardinaal, hebben een elektronische toegangskaart ontvangen waarmee hun gemaakte werkuren worden geregistreerd.

Uren klokken
Paus Johannes XXIII schafte de werkurenregistratie in het Vaticaan in 1960 af. Volgens de toenmalige bisschop van Rome moest het Vaticaan als werkgever vertrouwen hebben in zijn werknemers. Nauwlettende controle op de gemaakte uren paste daar niet bij.

Beoordelingsformulier
Het Vaticaan probeert nu om meer prestatiegerichte beloning in te voeren. Daarbij hoort vanaf januari ook een beoordelingsformulier voor netheid, toewijding en professionaliteit. Die kwaliteiten kunnen worden gekwalificeerd als uitstekend, goed, voldoende of onvoldoende. Mocht de werknemer een onvoldoende scoren dan kunnen disciplinaire maatregelen volgen. Goede prestaties daarentegen moeten een vlotter carrièreverloop of een verhoging van het salaris mogelijk maken.

Pastorale taken in het gedrang
Volgens het Italiaanse persbureau ANSA hebben de medewerkers overwegend positief gereageerd op de beoordelingsformulieren, maar bestaat er nog bezorgdheid over de klokkaart. Vooral in het Vaticaan werkzame priesters zouden klagen dat het urenregistratiesysteem geen rekening houdt met hun pastorale taken buiten de muren van de stadstaat.

Salarissen
Op dit moment is het basisinkomen van de Vaticaanse werknemer 1.300-2.300 euro, met een extra toeslag voor leeftijd. Dat lijkt misschien wat karig, maar werknemers van de stadstaat betalen weinig belasting en kunnen bij de Vaticaanse benzinepomp goedkoop benzine tanken en voordelig boodschappen doen in de supermarkt.

Bron: www.katholieknederland.nl



zondag 2 november 2008

DIA DI TUR DIFUNTO

Promé Lektura : Yob 19, 1 23-27
Salmo : Salmo 27, 7-8b. 13-14
Di dos Lektura : 1Korintonan 15, 51-57
Evangelio : Huan 5, 25-29


Di e solemnidat di Tur Santu nos ta pasa rápidamente na Konmemorashon di Fielnan Difunto. Nan ta dos fiesta serka di otro pero diferente. Tur Santu ta keda un tiki leu di nos. Santunan ta siertamente esnan ku a bai nos dilanti riba e kaminda di fe, hòmber i muhénan ku a duna tur kos den nan kompromiso ku Evangelio. Pero nos ta demasiado kustumbrá di mira na pia di altarnan i na murayanan di nos iglesianan. E fiesta di awe, sinembargo, ta hiba nos na terenonan mas familiar. E difuntonan ta nos difuntonan, nan ta nos famianan, nos amigunan. Nan tin kara i bos i nos tin rekuerdonan di nan. Na hopi lugá meskos ku aki tin e tradishon riba e dia aki di bishita santananan, drecha grafnan di nos famianan i hasi un ratu di orashon...

Di loke ta leu nos ta pensa riba loke ta serka. E difuntonan ta figuranan leu. Den algun sentido ni sikiera nan ta santu. Na promé lugá, pasobra nan no ta kanonisá. I, na di dos lugá, pasobra nos konosé nan lo sufisiente pa sa di nan kosnan bon i di nan kosnan malu. Pero, lo mas importante ta ku nos ta uni nos na nan lasonan afektivo, lasonan di kariño òf lasonan familiar. Ku nan nos a krese, nos a siña na biba, a kompartí kas, preokupashon i alegria. I awe nos ta sinti nan ousensia. Na prinsipio, ora nan a bai, e bashí tabata ku nos no por a wanta. Awe el a bira mas grandi –tempu ta kura tur kos–. Pero e ta sigui einan, manera un lei ineksorabel. Nos tur tin ku bai. Morto ta yega na nos tur. Pero ora e yega na esnan di nos , nos ta keda manera gòlpiá dor di un orkan inesperá. E lasonan ku tabata uni nos ta kibra direpente i e doló ta kibra e kurason.
Awe ta un dia pa tur doló, skondí den fondo di nos baul dor di paso di tempu òf dor di trabou i otro okupashonnan ku kua nos ta distraí, ta sali na superfisie. No tin ku nenga e doló. Morto, den kualkier di su manifestashonnan semper ta laga nos den estado di shòk..

E fe ku ta brota di e doló
Pero nos kreyente ta biba bida for di e perspektiva di fe. I ta p’esei tambe nos ke biba morto for di fe. E último añanan aki nos a bai diferente entiero, sivil i religioso, den kua e orador di turno a papia hopi di ku e difunto tabata sigui biba i lo a sigui biba pa semper “den nos memoria”. No ta esaki den kua esnan ku ta sigui Hesus ta kere. Pa kuminsá, pasobra nos ta konsiente di kon delegá nos memoria ta. I, mas importante, pasobra nos ta kere ku Hesus a resusitá entre mortonan. Esaki ta e piesa klave di nos fe. Hesus ta biba i nos ta biba kunE. E “lo transformá nos kurpa humilde” (promé lektura). “Nos lo mira Dios, mi mes lo mir'é”, Yob ta bisa den e promé lektura. Esaki ta nos fe. No ta kumbiní lubid’é ni aseler’é di loke ta fundamental. Nos difuntonan ta biba. Nos ta spera di e mizèrikòrdia di Dios ku nan ta bibu i den su presensia, ku Dios lo a tuma nan den su reino di bida den plenitut.
Esaki no ta kita e doló. Fe no ta transformá morto den un momento sin doló pa esun ku ta muri òf pa esnan ku ta rondoná nos. E separashon ta sigui siendo brutal. E temor na lo deskonosí, e miedu pa laga esnan ku stima nos i nos ku stima nan, tur esaki ta hasi nos daño, e ta kibra nos paden, e ta laga nos yora. Pero laga nos hisa nos wowonan na Dios i, mei mei di nos doló, nos afirmá nos fe, laga nos bisa ku bida tin sentido mas ayá di e morto aki, ku Dios no por laga nos bandoná su kreashon pa desaparishon.
Awe nos ta hasi memoria di nos kerido difuntonan. Esnan mas serka, esnan ku kua nos ta kompartí bida, esnan ku nos tabata stima ku amor sinsero, esnan ku tabata nos amigunan, ta bini na nos memoria. Den fe, nos ta kere ku nan ta bibu, ku nan a nase na un realidat nobo, na un bida mas pleno i felis. Nos no sa masha bon kon e bida aki ta. Pero di nos Dios Tata nos sa ku nos no por spera nada malu. Nos tin ku pasa dor di morto, dor di un pashon-pasku semper kompliká i difísil. Nos tin ku nase na e bida nobo i ta p'esei nos mester muri na esaki. Nos ta drenta den lo deskonosí pero, manera semper, di e Dios di Hesus, Dios di mizèrikòrdia i di tur konsuelo, Dios di Bida i no di morto. E Dios den kua nos a pone nos konfiansa i nos speransa.

donderdag 30 oktober 2008

Nieuwe Vaticaanse richtlijn voor seminaristen

Hilversum (Van onze redactie) 30 oktober 2008 - De Vaticaanse Congregatie voor de Katholieke Vorming heeft vandaag een nieuwe richtlijn bekend gemaakt over het gebruik van psychologische tests voor kandidaat-priesters.

‘Psychopathische stoornissen’De richtlijn betreft het testen van seminaristen op ‘psychopathische stoornissen’. “In maar al te veel gevallen komen psychologische defecten, soms van pathologische aard, pas aan het licht na de priesterwijding”, aldus de nieuwe richtlijn. “Het eerder ontdekken van defecten zou veel tragische ervaringen helpen voorkomen.”

Seksschandalen
Naar aanleiding van de schandalen rond seksueel misbruik door priesters die de Kerk de afgelopen jaren troffen wil het Vaticaan kandidaat-priesters met psychische problemen kunnen weren. “Door de seksschandalen werd de behoefte aan nieuwe richtlijnen voor priesterselectie steeds urgenter” verklaarde aartsbisschop Jean-Louis Brugues, de secretaris voor de Congregatie voor de Katholieke Vorming.

Canoniek recht
Volgens kardinaal Zenon Grocholewski, de prefect van de Congregatie voor de Katholieke Vorming, is het niet de bedoeling om elke kandidaat-priester te testen, maar moet de rector van een priesterseminarie per kandidaat bepalen of een psychologische test noodzakelijk is. Grocholewski haalde daarbij canon 1052 van de Codex van Canoniek Recht aan. Daarin wordt bepaald dat een bisschop alleen een priesterwijding mag verrichten als “de geschiktheid van de kandidaat op grond van positieve argumenten bewezen is”.

Homoseksuele neigingen
De nieuwe richtlijn stelt ook problemen als “verwarde of nog niet goed gedefinieerde” seksuele identiteiten van kandidaat-priesters aan de orde. Daarmee bouwt de congregatie verder op de in 2005 gepubliceerde instructie waarin werd bepaalt dat mannen met “diepgewortelde homoseksuele neigingen” niet tot de ambtswijdingen mogen worden toegelaten. Volgens het nieuwe document moet de seminarieopleiding van mannen met onder meer zulke “diepgewortelde neigingen” worden ‘onderbroken’.

Spirituele sturing
Brugues benadrukte dat sommige seminaries al sinds de jaren ’60 hun seminaristen al aan psychologisch testen onderwerpen. “Maar”, waarschuwt prefect Grocholewski, “psychologische hulp kan in geen geval een vervanger zijn voor spirituele leiding”.


Bron: www.katholikenederland.nl

woensdag 29 oktober 2008

Vaticaan niet blij met ‘Santo subito’ bij uitvaart JPII

Hilversum (Van onze redactie) 29 oktober 2008 - Tijdens de uitvaart van Johannes Paulus II op 8 april 2005 zou het verzamelde volk op het Sint-Pietersplein spontaan de directe heiligverklaring van de Poolse paus hebben geëist. In Vaticaanse kringen gaat men er echter vanuit dat deze uiting allesbehalve spontaan was. Sterker nog, zij was van tevoren georganiseerd, zegt pater Peter Gumpel van de Congregatie voor de Heiligverklaringen.

Conclaaf

“In het conclaaf hebben de kardinalen hun ongenoegen over deze actie uitgesproken”, aldus Gumpel tegenover katholieknederland.nl.

Vox populi
De ‘spontane’ uitroepen Santo, Santo (‘Heilig, heilig’) en Santo subito (‘Heilig nu’) vormden destijds wereldnieuws. De spreekkoren waarin om spoedige canonisatie werd geroepen, zwollen aan onder begeleiding van daverend applaus, met name na de preek van kardinaal Joseph Ratzinger. Het volk had gesproken, meldden de media. En het volk zou immers volgens een oudchristelijk principe bepalen wie als heilige vereerd moet worden, want: vox populi vox Dei (‘de stem des volks is de stem Gods’).

Onbehoorlijke manifestaties
Nu blijkt dat bepaalde groepen al voor de uitvaart gearrangeerd hadden dat ‘het volk’ van zich zou laten horen door middel van spreekkoren en spandoeken. De ‘volkse’ acclamaties hebben de kerkelijke autoriteiten behoorlijk in verlegenheid gebracht. Bij de kardinalen die voor het conclaaf naar Rome waren geroepen viel de actie niet in goede aarde. “Zij vonden het ongehoord”, zegt Gumpel. “Dit waren onbehoorlijke manifestaties die tegen de wet indruisten. Zoiets mag nooit meer gebeuren, zeiden de kardinalen.”

Van onderop
Nog steeds schrijft de kerkelijke wet voor dat een zaligverklaringsproces pas kan worden opgestart als het initiatief ‘van onderop’ genomen wordt. Dat betekent dat er al een verering van de gelovigen voor de kandidaat-zalige moet bestaan.

Proces“Ook al was Johannes Paulus II nog zo geliefd en werd hij bij leven al als heilige beschouwd, toch moet voor hem een gewoon zaligverklaringsproces gevoerd worden”, aldus Gumpel. Volgens hem is het niet meer mogelijk dat het volk ‘per acclamatie’ iemand kan heilig verklaren. “Theoretische gezien kan alleen een paus iemand ‘per acclamatie heilig verklaren.”

Historische feiten
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de positio, zegt pater Gumpel die momenteel relator (rechter) is in het proces voor Pius XII. De positio is de verzameling boeken met daarin de historische feiten over het leven van Karol Wojtyla, die in 1978 paus Johannes Paulus II werd.

Heldhaftig deugdenbeoefenaar
Gumpel: “Als de positio gereed is, zullen historici op basis daarvan een uitgebreide evaluatie schrijven. Maar dan moeten ze wel eerst de duizenden pagina’s grondig hebben bestudeerd. En dat kost nu eenmaal veel tijd. Pas daarna zullen theologen zich er over buigen. Die kijken dan of Johannes Paulus de christelijke deugden op heroïsche wijze heeft beoefend. Mocht dat het geval zijn dan vergaderen de kardinalen en bisschoppen erover. De paus beslist dan of hij een decreet uitvaardigt waarin hij de kandidaat eerbiedwaardig verklaart. Daarna is het wachten op een wonder. Dat is vereist voor de zaligverklaring.”

Kardinaal Saraiva Martins
Voormalig prefect van de Congregatie voor de Heiligverklaringen, kardinaal José Saraiva Martins zei onlangs in een interview met het maandblad 30Giorni dat het verstandig zou zijn om een zaligverklaringsproces voor een overleden paus pas op te starten als deze meer dan vijf jaar dood is. Uitstel van de start van het beatificatieproces zou volgens de Portugese Curieprelaat voorkomen dat er op de paus ongezonde druk wordt uitgeoefend.

Bron: www.katholieknederland.nl

zondag 26 oktober 2008

Synode over Woord Gods afgesloten

Hilversum (Van onze redactie) 26 oktober 2008 - De Twaalfde Algemene Gewone Assemblee van de Bisschoppensynode is vanochtend in de Vaticaanse Sint-Pietersbasiliek officieel afgesloten. Paus Benedictus XVI ging voor in een pontificale eucharistieviering waaraan nagenoeg alle synodevaders deelnamen.

Slotboodschap
De assemblee, die op 5 oktober begon, ging over het thema ‘Het Woord van God in het Leven en de Missie van de Kerk'. Eergisteren kwamen de bisschoppen voor de 21ste en laatste keer bij elkaar voor de zogeheten Generale Congregatie in de synodeaula in Vaticaanstad. Daar stemden zij over de slotboodschap van de synode. Het is die boodschap waarop Benedictus XVI zich zal richten bij het schrijven van zijn postsynodale exhortatie, een gezaghebbend pauselijk document. Wanneer die zal verschijnen is onbekend.

Stem Gods
Die slotboodschap identificeert het Woord van God met de Zoon, de Tweede Persoon van de Goddelijke Drie-eenheid. Hij is de Stem van de Vader. “De goddelijke Stem klinkt in de oorsprong van de Schepping en verricht de wonderen van het universum. Het is een Stem die de geschiedenis doordringt, een geschiedenis die verscheurd is door de menselijke zonde en getekend door lijden en dood. Het is een Stem die neerdaalt op de pagina’s van de Heilige Schrift, die we nu in de Kerk lezen onder leiding van de Heilige Geest.”

Geestelijke lezing
Aangezien de Schrift tot stand kwam onder inspiratie van de Geest, moet de Schrift daarom ook onder leiding van de Geest gelezen worden. Daarom roepen de synodevaders op tot een spirituele en theologische benadering van de Schrift. Een fundamentalistische Bijbellezing wordt zo uitgesloten, aldus de bisschoppen. Ook verhindert deze benadering volgens hen dat de Schrift gereduceerd wordt tot een ethisch en cultureel getuigenis uit het verleden. De sleutel tot het verstaan van de Schrift is Jezus Christus, het mens geworden Woord van Gods.

Dialoog
De Bijbel moet in zoveel mogelijk talen beschikbaar gesteld worden, zeggen de bisschoppen. Bovendien zou iedere gelovige een bijbel moeten bezitten. Ook willen zij dat de moderne media beter benut worden voor de verkondiging van het Woord Gods. Daarbij moeten de verkondigers een taal ontwikkelen die jongeren aanspreekt.

Schoonheid
“Het Woord van God moet reizen over de wegen van de wereld, dus ook de wegen van elektronische, televisuele en virtuele communicatie, zoals cd’s, dvd’s en iPod. De Bijbel moet binnenkomen bij de gezinnen, scholen en alle culturele milieus", aldus de synodevaders. "Zijn symbolische, poëtische en narratieve rijkdom maakt de Bijbel tot een teken van schoonheid - zowel voor het geloof als voor de cultuur op zich - in een wereld die zo vaak door lelijkheid en bruutheid wordt verminkt.”