woensdag 1 oktober 2008

Viering van de tachtigste verjaardag van het Opus Dei


Meer dan 700 mensen zijn zaterdag avond, 27 september, samengekomen in de basiliek van Koekelberg voor een viering waarin Mgr. Jozef De Kesel, hulpbisschop van Mechelen-Brussel, is voorgegaan, n.a.v. de tachtigste verjaardag van de stichting van het Opus Dei.

Naast de bisschop concelebreerden Mgr. Emmanuel Cabello, regionaal vicaris van de Prelatuur van het Opus Dei voor België, kannunik Cosijns, adjunct van de bisschop en rector van de basiliek, en verschillende andere priesters.

Tijdens de homilie, onderstreepte Mgr. De Kesel dat de meesten onder ons geroepen zijn om in de wereld, de maatschappij en de concrete levensomstandigheden de wil van God te vervullen: "Het komt erop neer het spirituele te materialiseren. Dat jullie ja een echte ja zou zijn. Dat dit woord zich in concrete daden omzet. Want christen zijn is een serieuze roeping en engagement. Daar schuilt de kracht van het Werk dat de heilige Josemaría ons heeft meegegeven. Overtuigde christenen zijn, én een leven leiden dat overeenstemt met Gods wil".

En verder: "De heilige Josemaría heeft altijd aangedrongen op ons engagement als christen in het gezin, in het beroep en in de maatschappij, maar ook op het belang van een sterke religieuze en spirituele vorming. Dit geldt vandaag meer dan ooit. De Kerk heeft overtuigde christenen nodig, met een rechtschapen hart en die de roepstem van de Heer beantwoorden in de meest concrete aspecten van hun leven".

"Laat ons God bedanken voor de erfenis die de heilige Josemaría ons heeft toevertrouwd. Moge hij ons helpen, door zijn voorbeeld en zijn geschriften, en door zijn voorspraak, om ja te zeggen aan de Heer, om te doen wat Hij van ons verwacht, met een nederig hart, zoals het Heilig Hart van Jezus, waaraan deze basiliek is toegewijd".

Op het einde van de viering heeft Mgr. De Kesel de aanwezigen bedankt voor het werk dat zij verrichten in Brussel en heel België en heeft hij ze aangemoedigd om zo voort te doen: "Mogen jullie veel vruchten dragen, met dit Werk van God, voor het welzijn van de Kerk en de wereld".

maandag 29 september 2008

Mgr. Eijk heft diakenopleiding Utrecht op

Hilversum (Van onze redactie) 29 september 2008 - De diakenopleiding Utrecht wordt per 1 juli 2009 opgeheven. Dat blijkt uit een brief die aartsbisschop Wim Eijk van Utrecht heeft gestuurd aan alle betrokkenen.

Geen nieuwe studenten
Voornaamste reden voor de opheffing is het afnemende aantal studenten. Zowel in het vorige als in het zojuist gestarte studiejaar hebben zich geen eerstejaars studenten aangemeld. Daardoor is het aantal studenten aan de diakenopleiding inmiddels tot zes gedaald.

Bezuinigingen
“In aanmerking genomen de hoeveelheid menskracht en middelen die jaarlijks zijn gemoeid met de diakenopleiding Utrecht, rijst in een tijd van noodgedwongen reorganisatie en bezuinigingen in het aartsbisdom Utrecht de klemmende vraag of voortzetting van deze diakenopleiding met slechts enkele studenten nog wel verantwoord is”, schrijft de aartsbisschop.

Haarlem
Voor studenten die nu nog bezig zijn met de diakenopleiding zal ‘een studieprogramma op maat worden ontwikkeld’, zodat ze hun opleiding kunnen afronden. Toekomstige studenten kunnen een diakenopleiding volgen in samenwerking met het bisdom Haarlem.

Jubileum
De Utrechtse diakenopleiding bestaat dit jaar 25 jaar. De jubileumviering die op 11 oktober zou plaatsvinden gaat niet door.

Bron: www.katholieknederland.nl

zondag 28 september 2008

Benedictus gedenkt 'nederige' Johannes Paulus de Eerste


Hilversum (Van onze redactie) 28 september 2008 - Het is vandaag precies dertig jaar geleden dat de wereld werd opgeschrikt door de dood van Albino Luciani, oftewel paus Johannes Paulus I. Slechts 33 dagen zat hij op de Zetel van Petrus. Vandaag herdacht paus Benedictus XVI hem in zijn Angelustoespraak in Castel Gandolfo.

Humilitas

Benedictus zei dat Johannes Paulus I geheel leefde volgens diens bisschoppelijke wapenspreuk Humilitas ('nederigheid'). "Een woord dat de essentie van het christelijk leven samenvat en verwijst naar de onvervangbare deugd van hen die in de Kerk geroepen zijn tot de dienst van het gezag", aldus de paus vanmiddag. "Nederigheid kan beschouwd worden als zijn geestelijk testament."

Onvergetelijke catechist
"Zijn eenvoud was het voertuig van zijn solide en rijke onderricht, dat hij - dankzij de gave van een uitzonderlijk geheugen en een brede culturele ontwikkeling - opluisterde met veel citaten van kerkelijke en profane schrijvers. Daardoor was hij een onvergetelijke catechist en trad hij in de voetsporen van Sint Pius X, zijn streekgenoot en eerste voorganger die net als hij op de bisschopszetel van Sint Marcus [patriarchaat van Venetië, red.] zat en daarna op die van Sint Petrus."

Mama
Paus Luciani hield slechts vier algemene audiënties tijdens zijn korte pontificaat. "Wij moeten ons klein voelen tegenover God", zei hij bij een van die audiënties. "Ik schaam mij niet om me kind te voelen tegenover mijn mama. Zoals men gelooft in mamma's, zo geloof ik in de Heer."

Kleinen en verschoppelingen
Benedictus: "Deze woorden tonen de diepte van zijn geloof. Terwijl we God ervoor danken dat Hij hem aan de Kerk en de wereld geschonken heeft, nemen we dan ook een voorbeeld aan hem. Laten we ons erop toeleggen hem na te volgen in zijn nederigheid, die hem in staat stelde tot allen te spreken, in het bijzonder de kleinen en de verschoppelingen. Roepen we daarbij de hulp in van de Allerheiligste Maria, de nederige Dienstmaagd des Heren."

Bron: http://www.katholieknederland.nl/


Mgr. De Korte: kredietcrisis heeft grote pastorale gevolgen

Hilversum (Van onze redactie) 28 september 2008 - De financiële en economische crisis in de Verenigde Staten heeft naast macro- en micro-economische effecten ook pastorale gevolgen. Dat zegt bisschop De Korte, in de Nederlandse bisschoppenconferentie referent voor Kerk en Samenleving, vanavond in het RKK-radioprogramma Kruispunt.

Echtscheidingen
"Als je gaat kijken wat de crisis voor heel veel Amerikaanse huishoudens betekent, dan zie je dat de financiële problemen ook pastoraal gezien veel betekenen. Je ziet heel veel mensen aan de grond komen, er ontstaan allerlei problemen in families en er is mogelijkerwijs echtscheiding aan verbonden", aldus De Korte.

Kapitalisme
De crisis is volgens mgr. De Korte een gevolg van kapitalistische uitwassen. "De Kerk heeft altijd al een gereserveerde houding tegenover het kapitalisme gehad. Al moet je wel de verschillende varianten onderscheiden." De Korte wijst op de verschillen tussen het 19e-eeuwse kapitalisme, waartegen paus Leo XIII zich verzette, en het hedendaags kapitalisme. Ook ziet hij grote verschillen tussen Amerika en Europa. "In Europa heb je meer controlerende instanties."

Hebzucht indammen
De Kerk, zegt de bisschop, heeft op zich niets tegen de markteconomie, "maar de hebzucht van de mensen moet wel worden ingedamd door een stevige overheid en een stevig maatschappelijk middenveld". "Het gaat erom dat de balans tussen het eigenbelang en het gemeenschappelijk belang - De Kerk spreekt van bonum commune - goed in acht genomen wordt." De Korte wijst er 'dankbaar' op dat de Amerikaanse bisschoppenconferentie al jarenlang de negatieve kenmerken van het dollarkapitalisme aan de kaak stelt.

Hulp van katholieke economen
De kans bestaat dat de Amerikaanse crisis ook overwaait naar Europa. Om als Nederlandse bisschoppen dit scenario het hoofd te bieden, roept de Korte de hulp in van katholieke economen. "Zij moeten ons als bisschoppen helpen om zicht te krijgen op wat er aan de hand is." De Kerk zal volgens De Korte vooral een morele taak moeten vervullen hebben door bijvoorbeeld ondernemers steeds het bonum commune voor ogen te houden.

Beleggingen bisdommen
De Kerk zelf zal ook door de crisis worden getroffen. De bisdommen hebben immers omwille van 'continuïteit' hun geld belegd. "Het raakt ons allemaal. Dat betekent dat we opnieuw als christenen moeten nadenken van hoe we beleggen, waarin we beleggen en wat volgens het katholiek sociaal denken wel door de beugel kan en wat niet."

Bron: www.katholieknederland.nl

DI BINTISEIS DJADUMINGU SIKLO A

Promé Lektura : Ezequiel 18, 25-28
Salmo : Salmo 25, 4-9
Di dos Lektura : Filipi 2, 1-11
Evangelio : Mateo 21, 28-32


Konteksto di e pasashi aki ta basta iluminante pa komprondé mihó e intenshon di Hesus ora e ta kont’é. Hesus ta den Herusalèm i Pasku tabata aserkando; E sa ku momentu a yega pa papia kla ku e doktornan di lei i fariseonan mas rebelde ku tabatin na Herusalèm. Promé ku e pasashi aki, ya Hesus a “limpia” Tèmpel di komersiantenan ku tabata praktiká inhustisia relashoná ku e ideologia i a kuestioná lidernan religioso tokante nan rechaso di Huan Boutista. Durante siguiente tres djadumingu nos lo lesa pasashinan ku kontenido mashá konkreto: saserdote-, doktornan di lei i fariseonan ku a faya ku kumplimentu i tabata rechasando “boluntat di Dios”. E djadumingu aki nos ta skucha e promé manera ku nan a rechasá e boluntat divino aki: nan inkoherensia entre nan palabra i obranan.

Ya Hesus a papia a yega di papia riba e tema aki den otro ambiente, por ehèmpel ora e ta bisa: “No tur hende ku ta yamami Señor, Señor lo drenta Reino di Shelu”; òf ora e ta bisa: “E pueblo aki ta honra mi ku boka pero no ku kurason”, òf ora e ta papia di e fariseonan bisando: “hasi loke nan ta bisa, pero no imitá nan akshonnan.”; ora e ta papia di e kas konstruí riba santu, òf e simia ku no a saka rais. Enfin, no ta e promé biaha ku Hesus ta papia di e nesesidat pa tin koherensia entre palabra i akshon. Pero sí ta promé bia ku den forma direkto Hesus ta kompará saserdotenan, doktornan di lei i fariseonan ku e kobradónan di impuesto i prostitutanan. Esta un kurashi di parti di Hesus! Tabata konsiderá e kobradónan di impuesto komo traidor di patria pasobra nan tabata traha pa e imperio Romano i e prostitutanan tabata kondená na morto si a denunsiá nan públikamente.

¿Dikon Hesus ta tribi hasi e komparashon aki? Hesus ta hasié pasobra E tin e realidat di reino masha kla: esnan ku ta pertenesé na e Reino ta esnan ku ta “HASI” boluntat di Dios. Ke men, no ta sufisiente pa ta di akuerdo ku Dios, no ta basta ku skucha su palabra òf pa ta serka di su presensia (den Tèmpel), mester SIGUI su pasonan, mester laga mira ku e BOLUNTAT ta influenshá pa medio di su palabra i su presensia. Laga nos kòrda e palabranan di Hesus: “dichoso esnan ku ta skucha palabra di Dios i ta poné den práktika”.


Kuantu biaha nos ta bisa ku boka, “mi ta kere den Dios” i den realidat nos akshonnan ta parse ku nos ta kere mas den plaka, fama, plaser o den poder? Por ta ku nos si ta kere den Hesus, inklusive si nos ta bai misa, i nos ta trata na kumpli ku e mandamentunan. Sinembargo, ora Dios pidi pa nos rekonosé i stim’é den realidatnan kontrali, nos ta nenga di hasié. Rekonosé presensia di Hesus den su Palabra, den misa, den sakramentunan, den kosnan bon ku ta sosodé ku nos, ta loke ku nos por hasi ku fasilidat. Sin embargo, rekonosé nan ora nos tin ku pordoná, ora ku tin mester di nos pasenshi, di nos mizèrikòrdia òf simplemente di nos komprenshon… esei sí ta parse nos algu mas ku imposibel.
E fariseonan si tabata por rekonosé Dios den tèmpel, i einan nan tabata bisa “SI” na Dios, pero ora Dios a pidi nan rekonos’é den Hesus, den esnan pober i den esnan malu … e ora ei nan no tabata ke rekonos’é.

Awe Hesus ta yama nos na un saminamentu di konsenshi riba nos forma di bida, riba rektitut di nos akshon ora nos bisa ku nos ta kere den Dios tata, den su Yu Hesukristu i den e Spiritu Santifikadó.
Ya Hesus a bisa nos djadumingu pasá ku no ta importá kuantu nos tarda pa kontestá, pero ku nos mester a pone nos kla pa traha den e kunuku di wendreif di su Tata si nos ke gosa di e Reino. Awe E ta laga bon kla pa nos ku no ta importá loke nos tabata kana hasi den tempu anterior, no tin piká, no tin situashon ku lo por alehá nos kompletamente di Dios; si tin arepentimentu, si tin kombershon di kurason, Dios ta risibí nos ku goso den su Reino.

Realisá e propósito ku bo a pone un banda pa tempu largu i ku bo sa ku ta importante; talbes un palabra di pordon; rekonsiliá ku un ser kerí; yuda un e persona ku a ku tin nesesidat ; òf talbes dediká un momento di dia na orashon pa rekonsiliá ku Dios si ta konsiderá esaki nesesario.

donderdag 25 september 2008

'Paulus was niet de uitvinder van het christendom'

Hilversum (Van onze redactie) 25 september 2008 - Paus Benedictus XVI heeft gisteren tijdens de algemene audiëntie op het Sint-Pietersplein een populaire theorie weersproken. Sommige auteurs beweren dat niet Jezus maar Paulus de stichter is van het christendom. Niet waar, zei de paus, de apostel Paulus baseerde zijn verkondiging immers op een reeds bestaande traditie.

Paulusjaar
Op 29 juni luidde Benedictus XVI het zogenoemde 'Paulusjaar' in. Het Vaticaan wil meer bekendheid geven aan de Apostel der Heidenen, die ongeveer 2000 jaar geleden in Tarsus geboren werd.

Contact met Petrus
In zijn catechese van gisteren zei de paus dat er goede aanwijzingen zijn dat Paulus nauwe contacten onderhield met de Twaalf Apostelen. Benedictus wees erop dat Paulus vijftien dagen lang in het gezelschap verkeerde van Simon Petrus, de eerste paus. Vooral van hem leerde Paulus alles over het aardse leven van Jezus, aldus de huidige opvolger van Sint Petrus.

Eucharistie

Paulus leerde echter niet alles over Jezus van de apostelen en andere getuigen; Jezus zelf openbaarde zich aan hem, aldus Benedictus. De paus verwees daarbij naar een passage uit Paulus' eerste brief aan de christenen van Korinthe: Zelf heb ik van de Heer de overlevering ontvangen die ik u op mijn beurt heb doorgegeven: dat de Heer Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, het dankgebed sprak, het brood in stukken brak en zei: ‘Dit is mijn lichaam; het is voor jullie. Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: ‘Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed. Blijf dit doen om Mij te gedenken, telkens wanneer jullie eruit drinken’ (1 Kor. 11,23-25, Willibrordvertaling). "De woorden van Jezus tijdens het Laatste Avondmaal vormen voor Paulus echt het centrum van het leven van de Kerk", aldus de paus.

Onjuiste visie
"Het belang dat Paulus hecht aan de levende traditie van de Kerk (..) toont aan hoe onjuist de visie van hen is die de uitvinding van het christelijk geloof toeschrijven aan Paulus", zei de paus. "Voordat hij het evangelie van Jezus Christus verkondigde ontmoette hij Hem op de weg naar Damascus en trof hij Hem aan in de Kerk. Hij observeerde Jezus' leven in de Twaalf en in hen die Hem waren nagevolgd op de wegen van Galilea."

Opdracht van Christus zelf
Paulus kreeg volgens de paus van de Verrezene zelf de opdracht om te missioneren onder de heidenen (niet-Joden). De opperpontifex benadrukte dat deze opdracht door de apostelen die Jezus vóór diens dood gekend hadden, moet zijn bevestigd.

Geen mythe
Tot slot hamerde Benedictus erop dat het christelijk geloof ontstaan is uit een intense ervaring van de Verrezen Christus. "Ons geloof is niet uit een mythe of een idee ontstaan, maar uit een ontmoeting met de Verrezene in het leven van de Kerk."

Bron: www.katholieknederland.nl

Kardinaal Kasper: ‘Katholieken kunnen leren van Luther’

Hilversum (Van onze redactie) 25 september 2008 - Katholieken kunnen veel leren van de vader van de Reformatie, Maarten Luther (1483-1546). Dat heeft kardinaal Walter Kasper, president van de Pauselijke Raad voor de Eenheid der Christenen, vandaag gezegd in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.

'Spirituele kracht'
In het interview moedigt de kardinaal katholieken aan om Luther’s uiteenzettingen over de Bijbel en zijn ‘lofzangen vol spirituele kracht’ te lezen. “Dan ontdekken we een Luther die vol is van krachtig geloof, die we niet zomaar katholiek kunnen noemen, die we uitdagend en in veel opzichten zelfs vreemd zullen vinden, maar van wie zelfs katholieken wat kunnen leren.”

Luther-decennium
De Evangelische Kerk in Duitsland heeft op 21 september in Wittenberg het Luther-decennium (Lutherdekade) geopend. Daarmee bereiden de Lutheranen zich de komende tien jaar voor op de 500ste verjaardag van de Reformatie.

Drie sola's
Luthers leer is samen te vatten met drie Latijnse formules: sola fide, sola gratia en sola scriptura. Volgens de reformator kan de mens 'alleen door het geloof' (sola fide) bij God rechtvaardiging vinden. Dit geloof is echter geen menselijke verdienste, maar wordt 'alleen door de genade' (sola gratia) verkregen. Dit weten we omdat het ons is geopenbaard in de Bijbel. 'Alleen de Schrift' (sola scriptura) is de bron van onze kennis van God.


Bron: www.katholieknederland.nl