zondag 14 juni 2009

Benedictus XVI kondigt zijn derde encycliek aan


Paus Benedictus XVI heeft gisteren aangekondigd dat hij binnenkort een encycliek publiceert over het "brede thema van de economie en arbeid". Dat deed hij gisteren bij de ontvangst van de Katholieke Stichting Centesimus Annus, die is gespecialiseerd in sociale studies.

Caritas in veritate
De Latijnse titel van het document is Caritas in veritate ('Liefde in waarheid'). Het zou worden ondertekend op 29 juni, op het hoogfeest van Sint Petrus en Sint Paulus, en worden gepubliceerd in de eerste dagen van juli, aldus het Vaticaan.

Waarden
In de nieuwe encycliek herinnert de Romeinse opperpontifex aan de morele waarden die volgens hem een 'werkelijk vrije en solidaire samenleving' realiseren. Deze waarden moeten 'onvermoeibaar' worden verdedigd.

Kritiek op economische modellen
"De financiële en economische crisis die de geïndustrialiseerde landen, de opkomende economieën en de ontwikkelingslanden heeft getroffen, laat duidelijk zien hoezeer we opnieuw moeten nadenken over bepaalde economische en financiële modellen die de afgelopen jaren dominant zijn geweest," zei Benedictus.

Markteconomie

De paus wees erop dat zijn voorganger Johannes Paulus II in diens encycliek Centesimus annus al had opgemerkt dat "de markteconomie (...) niet kan worden aangemerkt als een pad van economische en maatschappelijk vooruitgang in de mate dat ze gidsen voor het gemeenschappelijk goed zijn".

Vorige encyclieken
Benedictus' eerste encycliek heette Deus caritas est en werd gepubliceerd op 25 januari 2006. De tweede, Spe salvi, ging over de christelijke hoop en werd uitgebracht op 30 november 2007.

Bron: http://www.katholieknederland.nl/

Vaticaanse topman: eredoctoraat aan Obama was verraad


Met het toekennen van een eredoctoraat aan president Barack Obama heeft de Amerikaanse rk-universiteit Notre Dame verraad gepleegd aan de leer van Christus. Dat zegt de Vaticaanse aartsbisschop Raymond Burke in een interview met de Australische journalist Andrew Rabel, gepubliceerd door het magazine Inside the Vatican.

Apostolische Signatuur
Burke is sinds een jaar prefect van de Apostolische Signatuur, de hoogste pauselijke rechtbank in Rome. Daarvoor was hij vier jaar aartsbisschop van Saint Louis in de Amerikaanse staat Missouri.

Protest
Obama ontving het eredoctoraat in de rechten op 17 mei aan de University of Notre Dame in South Bend, Indiana. Het besluit tot de academische huldiging ontketende hevig protest, met name van de plaatselijke bisschop John D'Arcy en andere leden van het Amerikaanse rk-episcopaat, onder wie kardinaal Francis George van Chicago.

Prestige najagen
Burke: "We zijn allemaal getuige geweest van het in opspraak brengen en van het verraad van de katholieke identiteit van de Notre Dame Universiteit. Denkende katholieken weten dat het zeer gevaarlijk is als een katholiek instituut een zeker prestige in een seculiere wereld najaagt. Dat leidt tot verraad van de sacrale aspecten van zijn activiteit, namelijk de trouw aan Christus en zijn leer."

Ernst van abortus
"Ik denk dat iedereen zich nu de ernst van de situatie realiseert. Ik denk ook dat de hele situatie meer mensen gevoelig heeft gemaakt voor de ernst van de praktijk van institutionele abortus in ons land. Ze realiseren zich nog meer hoe ver we verwijderd zijn geraakt van Gods wil met het menselijk leven", zegt aartsbisschop Burke.

Obama pro-choice
"Dat de voornaamste katholieke universiteit in de Verenigde Staten een eredoctoraat in de rechten geeft aan een van de meest agressieve pro-abortuspolitici in onze geschiedenis is zeer schokkend." Burke pleit ervoor dat de Kerk maatregelen neemt die kunnen voorkomen dat iets dergelijks weer gebeurt.

Rector magnificus
De toekenning van het eredoctoraat werd op 17 mei vurig verdedigd door de rector magnificus van Notre Dame, pater John Jenkins. Hij deed een beroep op het document Gaudium et spes van het Tweede Vaticaans Concilie, waarin wordt opgeroepen tot een respectvolle en liefdevolle dialoog met mensen die op sociaal, politiek en religieus gebied een andere mening hebben.

Bron: http://www.katholieknederland.nl/



Vaticaan: Obama's speech stap in goede richting


De Heilige Stoel verzet zich tegen de stelling dat de wereld afstevent op een 'botsing der beschavingen', zegt de Vaticaanse woordvoerder en perschef Federico Lombardi. Hij vindt dat de speech van de Amerikaanse president Barack Obama in Caïro een stap is in de richting van interculturele vrede.

11 september
"De laatste jaren is er vaak sprake van het gevaar van conflicten tussen beschavingen, vooral tussen de moslimwereld en de Westerse wereld na 11 september. De Katholieke Kerk heeft zich altijd vastberaden verzet tegen deze lezing van de mondiale werkelijkheid", schrijft pater Lombardi in het laatste nummer van Octava Dies, het wekelijkse magazine van de Vaticaanse tv-zender CTV.

The Clash of Civilizations
Lombardi alludeert op de theorie van de vorig jaar overleden politicoloog Samuel Huntington. In diens boek The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order (1996) stelt hij dat de toekomstige wereldconflicten niet ideologisch of economisch maar cultureel van aard zullen zijn.

Dialoog
De Kerk erkent volgens Lombardi wel het gevaar van interculturele conflicten, maar ontkent dat die onafwendbaar zijn. Vandaar dat zij de wereld steeds oproept tot dialoog tussen volkeren, culturen en religies, "omdat tegenstellingen en misverstanden die niet voldoende besproken zijn, conflicten en oorlogen veroorzaken", zegt Lombardi. "Van deze lijn van interreligieuze dialoog en het voortdurend nastreven van vrede was het recente bezoek van de paus aan het Heilig Land een voorbeeldige manifestatie."

Hoop
"Ook de redevoering van president Obama in Caïro had de bedoeling een nieuwe verhouding van Amerika met de moslimwereld tot stand te brengen. Dat gaat de goede kant op en is in de mondiale horizon een element van hoop."

Wederzijdse belangen
Obama sprak op 4 juni in de Universiteit van Caïro, een gezagscentrum van de soennitische islam. Daar zei de president dat er een einde moest komen aan de 'spiraal van wantrouwen en meningsverschillen'. Volgens Obama moeten de relaties tussen de Verenigde Staten en de circa 1,5 miljard moslims over de wereld gebaseerd zijn op 'wederzijdse belangen en wederzijds respect'. De VS en de moslimwereld "delen gemeenschappelijke principes, principes van rechtvaardigheid en vooruitgang, tolerantie en de waardigheid van de mensen''.

Doelen
Lombardi: "Het onmiskenbare politieke belang van de Verenigde Staten is duidelijk vastgelegd op bepaalde doelstellingen die zeker van cruciaal belang zijn voor de vrede in de wereld." Die doelen betreffen volgens de Vaticaanse zegsman de oplossing van het conflict tussen Israëli's en Palestijnen, het geheel kernwapenvrij maken van de wereld, de godsdienstvrijheid, de waardigheid van de vrouw, de democratie en de ontwikkeling van de volkeren.

www.katholieknederland.nl

zaterdag 13 juni 2009

SOLEMNIDAT DI KURPA I SANGER DI KRISTU



Promé Lektura : Eksodo 24, 3-8
Salmo : Salmo 116, 12-13. 15-18
Di dos Lektura : Hebreonan 9, 11-15
Evangelio : Marko 14, 12-16. 22-26


Si algun bia nos komentá ku un hende ku a alehá su mes di e realidat di resurekshon di Kristu, ta mashá probabel ku e ta bisa nos "…i si Ela resusitá… unda E ta?…" Ta mashá kurioso mira kon inkluso esnan alehá ta komprondé loke ta nifiká ser kristian for di e presensia òf no di Eukaristia den nan bida. Pa esnan alehá, ta kristian "praktikante" ta bai misa i ta "no praktikante" ta ora no ta bai misa. E identifikashon aki di kon praktiká fe relashoná ku Eukaristia tin hopi importansia. Pa nan práktika di fe ta bai mediante di partisipashon na misa; mi no ta pone mi FE den práktika pasobra mi no ta partisipá na Eukaristia. Ser kristian segun nan no ta únikamente resa, lesa e Palabra i yuda pober…
Biba FE ta íntimamente ligá ku bai misa i loke tin mará na esaki. Pa kontestá e promé pregunta nos tin e fiesta aki ku ta bin rekordá nos presensia múltiple di Dios den mundu
Ku nos ta bibando.
Señor resusitá ta den Eukaristia, den Palabra, den Iglesia, den komunidat, den esnan pober i inválido, den susesonan, ets. ets. Den realidat, Hesus semper ta presente na tur lugá i sirkunstansia kaminda ta laga porta habrí pa su presensia.
Bida kristian ta na promé lugá deskubrí presensia di Kristu resusitá i despues adorá i eksperimentá tal presensia kada dia, kada instante. E kreyente sa ku morto di Hesus no a terminá su komunion ku sernan humano, sino lo kontrali , ela perfekshoná den forma totalmente nobo i mas intenso ku te awor akí.
Nos ta topa Hesus riba kamindanan di bida, den forsa di su Palabra i na manera mashá spesial den un komementu fraternal. Na final di Kristu su kaminda no tabatin ni un retiro, ni un diskurso, sino un sena huntu ku esnan ku tabata siguiÉ. Den istoria humano E sena aki ta multipliká su mes spiritualmente miónes i miónes di bia atraves di Eukaristia.
Iglesia ta rekordá nos ku Eukaristia ta kreadó di fraternidat y komunidat. Hopi bia por ta ku ta bai Misa di manera rutinario, mas bien komo kustumber ku pa deboshon aktivo. Por ta inkluso ku e lenguahe ku e saserdote ta utilisá ni sikiera ta alkansá òf mishi kubo, ku e no ta konektá ku e realidat tan inmenso di presensia di Hesus. Eukaristia ta un punto di yegada i un punto di salida. Pa hopi persona aserkamentu na Eukaristia por nifiká aktividat outéntiko di su bida spiritual i bolbe riba kaminda lubidá… Pa otro e ta nifiká un enkuentro profundo i íntimo ku Señor ku ta presente den nos bida…
Nos ku ta katóliko no ta kanibal. Kome kurpa i bebe sanger di Kristu ta nifiká akseptá su bida i su mensahe den nos eksistensia propio. Kristu a pone su mes asina serka di nos ku E no ta únikamente rondó di nos den Palabra, den akontesimentu, i den e mil gestonan diario ku E ta hasi uso di dje pa aserka su mes na nos. El a disidí ku E mester ta denter di nos den íntimo union ku e ser ku nos ta p'asina for di einan duna forsa na e tarea interior aki ku tur kreyente tin.
Eukaristia ta tambe un yamada den konteksto Paskual. Pasku tabata nifiká pa e hudiunan eksperensia di libertat i di hustisia, e fiesta aki di Kòrpus ta invitá nos na tur dos . Nos no por kome kurpa i bebe sanger di Hesus si adelantá nos no a ser laga librá di nos sklabitutnan interno: miedu, kobardia, opseshon, debilidat tolerá, ets. Nos mester ta liber di manera ku libertat di Hesus ta hopi serka di nos balornan humano.
Hopi bia hende ta puntra si esnan ku ta bai Misa a deskubrí profundidat di loke nos ta selebrando. Si kada persona ku akudí na Eukaristia eksperensiá esaki maske ta superfisialmente, kiko ta e loke nos ta hasiendo i ku ken nos ta, ta hopi probabel ku nos misanan lo tabatin otro tono i otro konsekuensia práktiko den nos bida. Eukaristia no ta un selebrashon personal, íntimo i alehá di otronan. Ora Hesus establesé e kontakto íntimo kuné , E ta hasié den komunidat.
Awendia den mundu ta papia hopi di komunidat, ta kombidá pa ta uní inkluso di parti di polítika i tur institushon sosial. Reunion rondó di Señor tin un referensia spesial pa otronan. No tin kurpa i sanger di Kristu entregá pa esun ku ta biba será den e ser chikí ku e ta dominá pa egoismo, ni kaminda no tin hustisia pa otro, ni kaminda hende no ta kapas pa pordoná i bolbe subi e kaminda ku ta kondusí na e Maestro.
Sakrifisio di Misa mester laga nos deskubrí Dios ku ta entre nos i e rumannan ku nos tin banda di nos. Nos no por bai pa risibí Señor si nos kurason ta hundí den odio, den renkor òf falta di pordon, ni tampoko ora e kurason a hasi nos bira duru di tal manera ku nos ta inkapas pa konmové dilanti doló i inhustisia ku otronan ta sufri. Hustisia ta nòmber ku tin ku aparesé na entrada di kada un di nos selebrashonnan. Hustisia ta un di e nòmbernan di amor. Un hustisia práktiko i real ku ta komprometé su mes ku esnan mas débil i den nesesidat. Únikamente di e manera aki nos ta pasa di algun selebrashon apstrakto na amor konkreto di Dios entre nos.
Entrega di kurpa i sanger di Kristu ta e outo-donashon di mas grandi hamas realisá. Si mester ta gradesidu na hende ku a duna un o otro órgano físiko pa por sigui biba, anto kon gradesidu mester ta na esun ku pa amor a duna hinter su bida i a laga pa nos su kurpa i sanger , p'asina nos tin bida ku plenitut!!

Yüni: Luna di Sagrado Kurason di Hesus


Splikashon di e fiesta

Imáhen di Sagrado Kurason di Hesus ta rekordá nos di e núkleo sentral di nos fe: kuantu Dios ta stima nos ku su Kurason i kuantu nos na nos turno, mester stim’é. Hesus tin un Kurason ku ta stima sin midí.
I E ta stima nos asina tantu, ku E ta sufri ora su amor inmenso no ta ser korespondé.

Iglesia ta dediká hinter luna di yüni na Sagrado Kurason di Hesus, ku fin pa nos ku ta katóliko vener’E, honr’É i imit’É spesial den e 30 dianan aki.

Esaki ta nifiká ku e luna aki nos tin ku biba demonstrando Hesus ku nos obranan ku nos stim’é, ku nos ta korespondé e gran amor ku E tin pa nos i ku El a demonstrá esei entregando su mes na morto pa nos, kedando den Eukaristia i siñando nos e kaminda na bida eterno.
Tur dia nos por aserká Hesus òf alehá di djE. Ta dependé di nos, ya ku E semper ta wardando i stimando nos.

Nos mester biba rekordand’É i pensa kada bia ku nos aktua: Kiko Hesus lo a hasi den e situashon aki, kiko su Kurason lo a mand’E hasi ? I ta esei ta loke nos mester hasi (dilanti di problema den famia, na trabou, den nos komunidat, ku nos amistatnan, ets.).
Pues nos mester, por tantu, pensa si e obra òf akshonnan ku nos ta bai hasi ta alehá nos òf ta hiba nos serka di Dios.

Un imáhen di sagrado Kurason di Hesus na kas òf na trabou, ta yuda nos rekordá su gran amor i pa imit’é den e luna di yüni aki i durante hinter aña.

Orígen di deboshon na Sagrado Kurason di Hesus

Santa Margarita María di Alacoque tabata un religioso di e Órden di Visitación. E tabatin un gran amor pa Hesus. I Hesus tabatin un amor spesial p’e.

Ela aparesé na dje na vários okashon pa bis’é kuantu e tabata stim’é i tur hende i kuantu doló su Kurason tabata hasi pasobra hendenan tabata alehá nan mes di djE pa motibu di piká.
Durante e bishitanan aki na su alma, Hesus a pidié pa siña nos stim’é mas, pa tin deboshon p’E, pa resa i mas ku tur kos, pa tin bon komportashon p'asina ku su Kurason no sufri mas pa nos pikánan.

Piká ta alehá nos di Hesus i esaki ta hasi’E tristu pasobra E ke pa nos tur yega Shelu serka djE . Nos por demonstrá nos amor na Sagrado Kurason di Hesus ku nos obranan: Di esaki deboshon na sagrado kurason di Hesus ta konsistí.

Promesa di Sagrado Kurason di Hesus:


Hesus a primintí Santa Margarita di Alacoque, ku si un persona risibí komunion riba promé djabièrnè di luna, durante nuebe luna siguí, E ta konsed’é lo siguiente:


1. Lo Mi dun’é tur grasia nesesario pa su estado (kasá, soltero, viudo(a) òf konsagrá na Dios).
2. Lo mi pone pas den su famia.
3. Lo mi konsol’é den tur su tristesa..
4. Lo Mi ta su refugio durante bida i, riba tur kos, na ora di morto.
5. Lo Mi bendishoná su empresanan den forma abundante.
6. Pekadornan lo haña mizerikòrdia.
7. Esnan debil lo haña fervor.
8. Esnan ku fervor lo haña elevashon rápido na perfekshon haltu.
9. Lo Mi bindishoná lugánan kaminda imágen di mi Kurason ta eksponé i venerá.
10. Lo Mi duna nan grasia pa tochi kurasonnan mas duru.
11. Personanan ku ta propagá e deboshon aki lo tin nan nòmber skirbí den Mi Kurason i hamas lo ser kitá di djE.
12. Grasia di penitensia final: ke men, nan lo no muri den desgrasia i sin a risibí Sakramentunan.

Orashon di Konsagrashon na Sagrado Kurason di Hesus

Por buska un prenchi riba kua tin figura di Sagrado Kurason di Hesus i, dilanti di dje, hasi konsagrashon den famia di siguiente manera:

Señor Hesukristu, na rudia di Bo pianan,
kontentu nos ta renobá konsagrashon
di nos famia na Bo Divino Kurason.

Sea, awe i semper, nos Guia,
Hefe protektor di nos hogar,
Rei i Sentro di nos kurasonnan.

Bendishoná nos famia, nos kas,
nos bisiña-, mayor- i amigunan.

Yuda nos kumpli fielmente ku nos deber, i partisipá den nos alegria- i anshanan, den nos speransa i duda, den nos trabou i nos dibertishonnan.

Duna nos forsa, Señor, p'asina ku nos karga nos krus di kada dia i pa nos sa di ofresé tur nos aktonan, huntu ku Bo sakrifisio, na e Tata.

Ku hustisia, fraternidat, pordon i mizerikòrdia ta presente den nos hogar i den nos komunidat.
Nos ke ta instrumento di pas i di bida.

Ku nos amor kompensá bo kurason,
di algun manera, di frialdat , di indiferensia, ingratitut i di falta di amor di esnan ku no konoséBo, despresiá òf rechasáBo.

Sagrado Kurason di Hesus, nos tin konfiansa den Bo.
Konfiansa profundo, ilimitá.



Outor: Teresa Fernández del Castillo

AÑA SASERDOTAL

Kerido Saserdotenan:

E Aña Saserdotal, anunsiá pa nos Papa stimá Benedicto XVI, pa selebrá e di 150 aniversario di morto di San Juan Maria Bautista Vianney, e Pastor Santu di Ars, ta na punto di kuminsá. E Tata Santu lo habrié riba dia 19 di yüni próksimo, fiesta di Sagrado Kurason de Hesus i di e jornada Mundial di Orashon pa santifikashon di Saserdotenan. Anunsio di e aña spesial aki tabatin un reperkushon mundial eminentemente positivo, spesial entre Saserdotenan mes. Nos tur ke hasi nos mes empeño, ku determinashon, profundidat i fervor, ku meta pa lo ta un aña ampliamente selebrá den hinter mundu, den diósesis-, den parokia- i den komunidatnan lokal den tur su grandesa i ku partisipashon kaluroso di nos pueblo katóliko, ku sin duda stima su Saserdotenan i ku ke mira nan felis, ku santidat i yen di alegria den nan trabou apostóliko di kada dia.

Lo mester ta un aña positivo i ku propósito durante den kua Iglesia ke bisa, prinsipalmente na Saserdotenan, pero tambe na tur kristian, na sosiedat mundial, mediante di media global, ku e ta orguyoso di su Saserdotenan, ku e ta stima nan i ku e ta venerá i atmirá nan, i ku e ta rekonosé nan trabou pastoral ku gratitut i nan testimonio di bida. Di bèrdat Saserdotenan ta importante no únikamente pa tur loke nan ta hasi sino, mas ku tur kos, pa loke nan ta. Den mesun rosea, ta bèrdat ku a mira algun di nan enbolbí den problema grave i situashon delikado. Klaro ku ta nesesario sigui ku investigashon, huzga nan debidamente i duna nan kastigu meresí. Sin embargo, e kasonan aki ta kubri un porsentahe masha chikí den komparashon ku e kantidat total di saserdote. E mayoria inmenso di Saserdotenan ta personanan ku mashá dignidat, dediká na e ministerio, hòmbernan di orashon i di karidat pastoral, ku ta pasa hinter nan eksistensia dediká na nan vokashon i mishon, den hopi kaso ku sakrifisio personal grandi, pero semper ku un amor outéntiko pa Hesukristu, pa Iglesia i pa e pueblo; solidario ku esnan pober i ku esnan ku ta sufri. Ta p'esei Iglesia ta mustra su mes orguyoso di su saserdotenan plamá riba mundu.

E Aña aki mester ta okashon pa un periodo di profundisashon intenso di e identidat saserdotal, di e teologia tokante saserdosio katóliko i di e sentido ekstraordinario di vokashon i di mishon di Saserdotenan den Iglesia i den sosiedat. Pa tur esaki lo ta nesesario organisá enkuentronan di estudio, dianan di reflekshon, ehersisionan spiritual spesífiko, konferensia- i simannan teológiko den nos fakultatnan eklesiástiko, ademas di estudionan sientífiko i nan respektivo publikashon.

E Tata Santu, den su diskurso di anunsio di promulgashon durante e Asamblea Plenario di e Kongregashon pa Klero, dia 16 di mart ku a pasa, a bisa ku, e aña spesial aki e ke “faboresé e ansha aki di Saserdotenan den direkshon di perfekshon spiritual di lokual mas ku tur kos ta dependé, efikasia di e ministerio”. Spesialmente p'esei, mester ta un aña di orashon di Saserdotenan, ku Saserdotenan i pa Saserdotenan; un aña di renobashon di spiritualidat di presbíterio i di kada un di e presbíteronan. Den konteksto referí n’e Eukaristia ta presentá su mes komo e sentro di spiritualidat saserdotal. Adorashon eukarístiko pa santifikashon di Saserdotenan i maternidat spiritual di religiosonan, di muhénan konsagrá i di muhénan laiko pa kada un di e presbíteronan, komo proposishon hasí ya pa algun tempu pa e Kongregashon pa Klero, lo por desaroyá su mes ku mihó fruta di santifikashon.

Lo ta tambe un aña den kua ta saminá kondishonnan konkreto i sosten material den kua nos Saserdotenan ta biba, den algun kaso obligá na sobrebibí den situashon di pobresa severo.

Laga pa e mesun tempu, ta aña di selebrashon religioso i públiko ku ta kondusí e pueblo, e komunidatnan katóliko lokal, pa resa, pa meditá, pa festehá i pa presentá homenahe debido na su Saserdotenan. E fiesta di komunidat eklesiástiko ta
un ekspreshon masha kordial, ku ta elevá i alimentá alegria kristian, ku ta brota di e siguridat di ku Dios ta stima nos i ta festehá ku nos. Lo ta oportunidat pa aksentuá e komunion i amistat di Saserdotenan ku e komunidat na nan enkargo.

Por menshoná hopi otro aspekto i inisiativa ku lo tin komo meta enrikesé e Aña Saserdotal. Relashoná ku esaki presisamente e kreatividat di iglesianan lokal mester intervení. Ta pa esaki ku den kada Konferensia Episkopal, den kada Diósesis den kada parokia òf den kada komunidat eklesial lo krea tan pronto pusibel programa konkreto i efektivo pa e aña spesial aki. Ta klaro ku lo ta masha importante kuminsá e aña aki ku un selebrashon signifikativo. Riba mesun dia di apertura di e Aña Saserdotal, riba 19 di yüni, ku Tata Santu na Roma, ta kombidá Iglesianan lokal pa partisipá, den forma ku mas ta faboresé, na dicho inougurashon ku un akto litúrgiko spesífiko i festivo. Lo risibí ku agrado tur esnan ku na okashon di e apertura, lo por ta presente, ku fin pa manifestá ku partisipashon personal na e felis inisiativa aki di Papa. Sin duda, Dios lo bendishoná e esfuerso aki ku gran amor i la Bírgen Maria, Reina di Klero, lo intersedé pa boso tur, kerido Saserdotenan.

Kardinal Claudio Hummes
Arsobispu Emérito di San Pablo
Prefekto di e Kongregashon pa Klero

zaterdag 6 juni 2009

SANTÍSIMA TRINIDAT

Promé Lektura : Deuterenomio 4, 32-34. 39-40
Salmo : Salmo 33, 4-6. 9. 18-20. 22
Di dos Lektura : Romanonan 8, 14-17
Evangelio : Mateo 28, 16-20


Djadumingu pasá, nos a mira presensia di Spiritu den nos Iglesia i den nos bida; e djadumingu aki ta toka na nos pa profundisá den e misterio di Dios.
Den Beibel no ningun kaminda ta aparesé e palabra "Trinidat", pero sí loke e ta nifiká: Dios ta solamente UN: E ta Tata, Yu i Spiritu Santu. Ku e terminologia aki di "Trinidat" no ta ekspresá un mas di e atributonan di Dios, sino e konstitushon mes di su esensia.
Tampoko e doktrina aki ta aparesé den ningun di e otro religionnan monoteista. Ni den hudaismo ni den Islam nos ta mira e menor señal di tal kos. Doktrina di Santísima Trinidat ta eksklusivo di kristianismo.
No tin nodi di bisa ku a purba splika ku tantu pa komprondé su filosofia komo e teologia tin basta difikultat. Ser humano ta purba splika e misterio, pero profundidat di Dios ta ekstensivo pa nos kapasidat terenal limitá. Inkluso nos falta palabra pa por deskribí ku eksaktitut misterio asina grandioso.

Kon Dios por ta un den tres? Kon tres por ta unu?
Kristianismo por duna impreshon pa esun alehá di ta un fe kompliká, yen di splikashon mitar spliká, di misterio ku nan profundidat ainda ta riba kaminda di bida ta poko ménos ku inaksesibel. Por ta ku algu di esaki ta bèrdat. San Pablo mes a bisa nos ku "awor nos ta mira Dios manera den un spil, pero despues lo mir’é kara kara". Pues no ta straña nos anto dos reakshon masha humano ku nan a duna den e último episodio di e evangelio di san Mateo.
E evangelio ta bisa ku e disipelnan a reakshoná na dos manera:

• "nan ta ador’é”.- Deskubrí grandesa di Dios semper ta produsí adorashon. Mi ta kòrda ku den mi añanan di hubentut kon despues di algun ehersisio spiritual intenso nos komo mucha tabata sali yená di Dios, di atmirashon, amor i rèspèt pa nos kreadó. Algu asina nos promé rumannan di fe a sinti.
Pero no tur kos ta grandesa i bunitesa. E evangelio den kasi mes liña ta hiba nos bèk na realismo bisando:

• "pero algun a duda".- Inkluso entre esnan ku ta adorá por tin esnan ku ta duda. Debilidat i duda no ta nifiká ku fe no ta sinsero. Duda ta ripití su mes konstantemente den siguidónan di Hesus:"Lo ta awor E ta bai proklamá su reino?" "Abo ta esun ku mester bini...?" i asina kantidat sin fin di duda na kua kada un di nos tin ku duna su kontesta; su kontesta propio i personal.
Pa medio di e teksto nos por komprobá ku e disipelnan no tabata inkliná na kere ni pa pasa den desapunto, sino ku promé nan tabata ke tin prueba sigur di e bèrdat, pa despues nan pega na dje di hinter nan kurason. " Nan duda —San Jerónimo ta bisa— ta oumentá nos fe".
Nos komo hende den nos eksistensia terenal ta move entre dos parameter: adorashon i duda. Tin duda no ta malu; loke ta malu ta ora no ta haña kontesta ku Dios ta duna nos riba kada un di nan.
Den fondo Trinidat ta ni mas ni ménos ku entrega total, pleno i profundo di Dios. Deskubrí e Tata, e Yu i Spiritu santu aktuando den bo bida, ta e aventura spiritual mas grandi ku un ser humano por eksperensiá riba hinter kaminda di su eksistensia.
Laga DIOS yena e ser ku nos ta , ta e mihó manera di siguiÉ. Den e tarea aki Hesus ta laga pa nos e enkargo di batisá i proklamá Trinidat. Dikon Hesus ta bisa ku tin ku batisá den nòmber di Tata i di Yu i di Spiritu Santu?, pasobra E sa perfektamente ku den nan tin e mesun núkleo di Dios. Deskubrí esaki den nos bida di kreyente ta di laga ku sea Dios mes kende ta guia nos.
Tata ta Dios pa nos. Yu, Dios ku nos. Spiritu santu ta Dios den nos.